Avatar billede soerenstone Nybegynder
13. december 2003 - 19:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Langsomt WLAN

Jeg benytter trådløst netværk med D-Link DWL-610 netkort og DI-514 Access Point. De kommunikerer tilsyneladende fint med hinanden, men på trods af at enhederne placeres lige op ad hinanden, er signalet aldrig højere 70-80%, hvilket jeg godt kan leve med. Problemet er bare, at hastigheden sjældent er højere end 5.5mbps, ofte ned til 1.0mbps hvis computeren flyttes et stykke væk fra access pointet! Alle drivere er installeret og der er ikke ændret på opsætningen af routeren, dog er 64bit WEP-kryptering aktiveret.
Der er et enkelt andet trådløst netværk, men det kører på kanal 11 hvor mit kører på kanal 3.
Kan kryptering medføre langsom forbindelse? Hvad kan jeg ellers gøre for at speede lidt op?? Nogle bestemte indstillinger jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2003 - 23:02 #1
Sådan er WLAN ofte. Hastigheden og rækkeviden er meget afhængig af lokale forheld. Den maximale praktiske overførselshastighed ligger normalt på omkring 5 Mbit, men elektronisk støj og metal der skærmer og skaber reflekser kan ændre denne hastighed meget i den nedadgående retning. hvis du vil have større hastighed, så gå til 802.11G standarden og ofre penge på en dual channel, så vil du kunne få den praktiske hastighed op i nærheden af 50 Mbit, men følsomheden skulle også blive større
Avatar billede soerenstone Nybegynder
13. december 2003 - 23:33 #2
Men har krypteringen indvirkning på hastigheden eller ej?
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2003 - 23:44 #3
Ja kryptering vil have betydning, jeg vil dog ikke anbefale dig at fjerne den. Hvor meget det betyder har jeg ikke målt endnu, men regner med at få tid til at kikke på det i det nye år
Avatar billede soerenstone Nybegynder
14. december 2003 - 08:39 #4
Ok, er det mon muligt på DI-514 access pointet at tilføje en MAC-adresse som tillades at logge på? Kan ikke umiddelbart finde et sted hvor det lader sig gøre...
Avatar billede soerenstone Nybegynder
04. februar 2004 - 14:31 #5
Har lært at leve med det...