Avatar billede -fozzi Nybegynder
03. december 2003 - 00:51 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Firewall på FreeBSD'en

Hej.

Jeg skal have smit en firewall på min FreeBSD server.
Er sygate en udemærket firewall til FreeBSD?

Er der noget meget bedre end Sygate?

Kan ikke rigtig finde noget i port som tiltaler mig men har heller ikke det store kenskab med firewalls til BSD

Hvis i kunne give en kort vejlening til den Firewall i anbefalder ville det være alle tiders.

På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. december 2003 - 08:31 #1
Mon ikke Smoothwall kan kører på en FreeBSD. http://www.smoothwall.org
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. december 2003 - 08:32 #2
I øvrigt kan du sætte selve FreeBSD selv op som firewall

http://www.acme.com/firewall.html
http://www.rootprompt.net/freebsd_firewall.html
http://www.muine.org/~hoang/freenat.html

Der er links nok på google
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. december 2003 - 09:07 #3
Avatar billede langbein Nybegynder
05. december 2003 - 02:20 #4
Siste gang jeg testet FreeBSD må vel være for 1-2 år siden. Oppdaget at det ikke fantes noen firewall i standard kernel og la den så vekk. Hvordan er det med dagens utgaver av FreeBSD, har den fått firewall på plass i standard kernel ?? Noen som vet ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. december 2003 - 07:27 #5
ipfw er i kernel ja.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. december 2003 - 07:28 #6
nå ja .. men du skal stadig lave en ny kernel med firewall options slået til.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. december 2003 - 04:58 #7
Hmm .. slik var det før også. Er det vanskelig ? Blir det slik som med linux at man må regne med et et par misslykkede forsøk først ?? (Det gjelder i hvert fall for meg, så for meg og Linux så har det vært å vende tilbake til standard kernels :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. december 2003 - 17:16 #8
nej jeg syntes ikke det er vanskeligt
cd /usr/src/sys/i386/conf/
cp GENERIC NEWKERNEL
tilføj
options IPFIREWALL
options IPFIREWALL_VERBOSE
options IPFIREWALL_VERBOSE_LIMIT=10
options IPFIREWALL_DEFAULT_TO_ACCEPT
i NEWKERNEL

cd /usr/src

make buildkernel KERNCONF=NEWKERNEL

make installkernel KERNCONF=NEWKERNEL

det er nok en god ide også at cvsup og make buildworld/installworld
Avatar billede simonvalter Praktikant
08. december 2003 - 17:18 #9
linux fik jeg også fejl de første gange jeg prøvede da den kan være lidt forvirende den grafiske kernconf

her har du en flad textfil,( hvilket du også kan få i linux) men jeg syntes freebsd er langt bedre forklaret på deres handbook.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. december 2003 - 23:45 #10
Takker. Da var det kanskje på tide med en ny test av FreeBSD...