Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
26. november 2003 - 16:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

WLAN problemer til de kvikke!

Her er situationen:
A bor i blokken overfor B. A har et accespoint og ønsker at dele sin internetforbindelse (2 Mbit cybercity) og server med B, som har et trådløst netkort (indbygget) i sin laptop (Dell Insp. 8600). Brugerene er adskilt af ca. 30 m. luft, gipsvægge og en tagryg. Der er opnået forbindelse, men den svinger mellem "svagt" og "meget svagt" og er derfor ikke anvendelig. B bor i et bofællesskab og ønsker desuden at opsætte et WLAN, dog uden de andre beboere har adgang til A's Internet. Modtageforbindelsen til A er tilfredsstillende på B's loft.
Spørgsmål:
1. Kan en kombineret router/accespoint/bridge (findes sådan en?) klare problemet? Skal i såfald placeres på loftet.
2.Hvis der ses bort fra det interne WLAN i bofællesskabet, vil et PCMCIA netkort med ekstern antenne have en bedre modtagelse af A's signaler?
3.Vil en retningsbestemt antenne monteret på A's accespoint have nogen effekt?
4. Nogen der har erfaring med følgende :-) ?? http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Modtager gerne konkrete forslag til hardware i prisniveau inden for en studerenes budget (findes sådan noget overhovedet?)
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. november 2003 - 16:43 #1
1. nej det kan den nok ikke, alene
2. Eksterne antenner er vejen frem. Hvis i kan se hinanden og opnå Line-of-site mellem antennerne, kan man faktisk opnå afstanden på 10 km på standard antenner og 14 Km på special antenner
3. Der skal to retningsbestemte antenner til, et på accesspointet og et på netkortet, i skal jo kunne række begge veje
4. Nej, man jeg har selv kikket på D-links antenner og udstyr, det ser fornuftigt ud
Avatar billede kenp Novice
26. november 2003 - 17:22 #2
den med punkt 3 der er måske en mulighed for at du skal kigge på zyxels pmciakort, der kan du nemlig få en ekstern antenne så måske er nok til at du kan få forbindelse.

men elers er jeg fuldstændig enig med bufferzone.
Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
15. januar 2004 - 17:15 #3
spørgsmålet lukket. BF får point, da kenp's svar er en konstatering