Avatar billede nams Nybegynder
25. november 2003 - 12:23 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

freeBSD vs Linux ?

Hejsa
Jeg sider og overvejer om jeg skulle forsøge mig med lidt FreeBSD men har nogle spørgsmål inden jeg starter.

Jeg er kendt i redhat og Debian verdenen, men vil så høre om hvor stor forskeld der er på installation af OS samt diverse servere der skal installeres ved siden af ? (eks web, mysql, ftp dns o.s.v.) ???
er det mere eller mindre det samme der skal til ? eller hvordan ??

smid nogle kommentarer
Avatar billede morpheus Nybegynder
25. november 2003 - 12:30 #1
I debian har du apt-get, i FreeBSD har vi ports...
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html

Ellers er konfiguration af de enkelte server-dele, daemons, det samme.
Du skal sikkert kigge efter .conf filerne andre steder.

FreeBSD har det med at smide ting der er installeret fra ports (pkg_add?) under /usr/local

Ellers finder du rigtig mange gode svar i håndbogen:
www.freebsd.org/handbook
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
25. november 2003 - 12:46 #2
I starten havde jeg rodet lidt med F.eks Mandrake og syntes det var ok spændene..har rodet lidt med Suse..Men efter jeg prøvede FreeBSd, har jeg aldrig set mig over skuldren :-)
Et stort plus er f.eks at du kan afvikle linux appl på en FreeBSD
Men du kan så vidt jeg ved ikke afhvikle unix ting på en linux ? tror nok jeg har ret...Nå, men anyway det fedeste er at du kan installere via dit porttræ og samtidig opdatere alle din pakke og installerede ting i et hug :-)
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
25. november 2003 - 12:46 #3
Mange af de store udbydere kører også BSD. her iblandt Cybercity
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
25. november 2003 - 12:48 #4
Som morpheus  siger så lægger den de forskellig conf filer andre steder...
En anden forskel er at på mange linux systemer kan man f.eks skrive...service network stop eller i den dur..det mener jeg ikke man kan på bsd, men ellers er det klart at foretrække på mange punkter...
Avatar billede nams Nybegynder
25. november 2003 - 13:11 #5
ok lige et par suplerende spørgsmål.
firewall er en vigtig ting. kører i dag med iptables... er det også på BSD ?
opstart/nedlukning af diverse sevices kører det ligesom linux i /etc/init.d bla bla ???

det med apt-get / rpm systemet er jeg ikke så intereseret i... bruger det ikke så meget, da mine behox sjældent er til det man får i de pakker.
Avatar billede simonvalter Praktikant
25. november 2003 - 13:57 #6
freebsd bruger ipfw til firewall

og hvad angår opstart af programmer har du feks

/usr/local/etc/rc.d/samba.sh start

jeg vil anbefale dig at bruge ports hvis pakken du skal instalerer er at finde deri

alt begynder info burde være at finde heri
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

her er et par gode links som du bør læse
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/makeworld.html
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html

og tag et kig på porten portupgrade .. den kan opdatere alle dine programmer instaleret fra ports.
Avatar billede simonvalter Praktikant
25. november 2003 - 13:59 #7
så ville du
feks have
/usr/local/etc/smb.conf
eller
/usr/local/etc/apache/httpd.conf

til configs.
Avatar billede simonvalter Praktikant
25. november 2003 - 14:00 #8
men freebsd ligner meget debian .. det er bare lidt mere nice ;)
Avatar billede skwat Praktikant
25. november 2003 - 19:41 #9
fordi beasty er sejere end tux se selv http://freebsdcluster.dk/~morten/foto/bend.over.like.the.bitch.you.are.tux.jpg

Der er også licensen, FreeBSD er rigtig fri software, du er ikke forpligtet til noget som helst(næsten).

Mere seriøst, så er FreeBSD et komplet OS, uden noget pjat, hvor linux er en kerne og Redhat og co. er distros, som er med til at skabe lidt forviring.
Når du har installeret FreeBSD har de en maskine, uden særlig meget, hvilket betyder at du har kun de services du gerne vil have at holde uptodate.
Avatar billede nams Nybegynder
27. november 2003 - 09:15 #10
Om BSD er federe end linux tror jeg efterhånden jeg har fattet. Det er alles kommentarer og også grunden til jeg overvejer at forsøge mig på den :-)

Men i skal alle have tak for svar og kommentarer, nu har jeg da lidt at arbejde ud fra :-) Syntes der er kommet mange gode svar frem.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:30 #11
Det er godt nok et gammelt inglæg, men jeg prøver lige med et tillægsspørgsmål. Hvordan er det med freeBSD og grafisk brugerinterface?

Jeg har snart kørt Linux (RH/Fedora) i et år, og overvejer lidt at skifte til freeBSD, men ved ikke hvor fedt det er, mht. windowmanager osv. Gnome kan køre på BSD ikke?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2004 - 23:51 #12
jo der er massere af wm til fbsd-- fluxbox er min favorit

men du kan godt køre gnome og kde