Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 11:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

CPU-projekt

Hej. Jeg har lige fået en valgfri opgave som skal handle om en eller anden form for EDB.
Til det har jeg valgt at skrive om processoren.
Jeg har allerede nogle rimeligt gode sider hvor jeg kan hente noget information fra:
www.karbosguide.dk og www.pc-care.dk
men jeg vil meget gerne have nogle flere links. Det må handle om ALT indenfor CPU'er. Det kan være historisk prisudvikling, historie, opbygningen, og alt muligt andet.

Mvh.
elxx
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 12:02 #2
Her er nogle producenter af CPU'er, men jeg ved ikke om de alle producerede CPU'er til computere. Er der nogen der ved det.
AMD
Cypress
Cyrix
DEC
Fujitsu
Harris
HP
IBM
idt
iit
Intel
LSI Logic
MME
Motorola
National Semiconductor
NEC
NexGen
SGS-Thomson
Siemens
Signetics
Sun Microsystems
Texas Instruments
Toshiba
Ulsi
UMC
Via Technologies
Weitek
Zilog
Avatar billede golyf Nybegynder
25. november 2003 - 12:35 #3
CPU'er til PC'er eller CPU'er til computere?
Tror de alle laver CPU'er i en eller anden form :-)
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 12:44 #4
Det er nu CPU'er til Pc'ere. Det kunne jo være, at nogle lavede CPU'er til lommeregnere og sådan noget.
Jeg kunne desuden se, at mange af de ovenståedende producenter bruger intel's og amd's arkitektur., men jeg ved stadig ikke 10% hvilke. Det bliver nok relevant.
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 12:46 #5
Kan det passe at AMD. meget gamle modeller benytter intel's teknologier?
Avatar billede golyf Nybegynder
25. november 2003 - 12:53 #6
Ja ... Tilbage i 486'erens dage var AMS's og Intel's CPU'er helt kompatible. Det vil sige at et bundkort kunne ha' intel chipset og AMD cpu.

Tror kun det er Intel og AMD der nu laver CPU'er til pc'ere, men Cyrix, NexGen, SGS-Thomson og IBM  har også gjort det engang.
Cyrix havde en coproseccor afdeling som lavede bedre coproseccorere end intel, men der nu opkøbt af (tror nok) amd. IBM lavede 486'ere på intel licens, men da de havde smidt mere cache i var de også hurtigere end intels. Dog lannede disse licens cpu'er kun i IBM maskiner. Cyrix, NexGen og SGS-Thomson lavede alle 486 cpu'er som var meget hurtige og direkte konkurrenter til den helt nye pentium. Cyrix havde f.x. deres K5/133 MHz som kunne køre i 486bundkort, men havde hastighed som en Pentium 100.
Kan noget af dette bruges ?
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 13:01 #7
Ja. Tak for det.
Det var altså intel det opfandt grundarkitekturen i 486 og andet x86 modeller, og de andre producenter har derefter videreudvklet den? Det er sådan jeg forstår det.
Avatar billede golyf Nybegynder
25. november 2003 - 13:12 #8
Frem til 286 var der kun intel på x86 arkitektturen. Så begyndte noget få fabrikanter at lave cpu'er som havde samme benforbindelse og instruktionssæt som intel's, men uden at kopiere indmaden. Intel tabte en retssag om dette og for at kravle uden om tog de patent på benforbindelserne og hæftede dermed "konkurrenterne" af. Det tvang producenterne til enten at lukke den produktionsgren eller tænke anderledes.
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 14:16 #9
Kan det passe at 4004 aldrig har været brugt i en pc?
Avatar billede golyf Nybegynder
25. november 2003 - 14:18 #10
jeps...
Avatar billede elxx Nybegynder
25. november 2003 - 14:23 #11
Ok. Hvordan kunne Intel så vide at den var funktionel?
Avatar billede golyf Nybegynder
25. november 2003 - 14:32 #12
Brugt i andet udstyr .. mener det var en lommeregner. Efter 4004 kom 8008, som igen blev forfulgt af 8086 mener jeg. Kan være der var nogle imellem.

PC begrebet kom først omkring i8086. Efterfølgeren i80186 kan heller ikke i en pc. Først i80286, som er bedre kendt som 286 kom i pc igen.
Avatar billede elxx Nybegynder
26. november 2003 - 14:33 #13
Der er noget som jeg ikke forstår, og som i meget gerne må hjælpe mig med.
4004 blev instrueret i 1971, men først produceret i 1981. Kan det virkelig passe?
Avatar billede elxx Nybegynder
26. november 2003 - 14:42 #14
Ok. Nu er jeg rigtig forviret. Deres efterfølger 8008 blev tilsynladende produceret før 4004. Hvordan kan 4004 så være en succes? Godt nok blev den først instrueret men ifølge den her side: http://cpu-museum.de/?m=Intel Blev den instrueret i 1971, og produceret i 1981. 8008 står der ikke hvornår den blev instrueret, men den blev allerede produceret i 1975. Kan nogen være så venlige at give svar på det. Det vil hjælpe mig meget.
Avatar billede golyf Nybegynder
26. november 2003 - 15:07 #15
Kig lidt her : http://www.intelligent-video.com/history_intel.htm (Har ikke nærlæst den, men den ser flot ud. Måske har jeg haft en fejl i ny og næ. Min hukommelse er åbenbart ikke så super)
Og denne, som har endnu flere detaljer : http://www.just2good.co.uk/index.htm?ITFrameSet.htm?cpuHistory.htm
Intet andet sted har jeg kunnet finde noget om 1971/1981 problemet :-(
Avatar billede elvis77 Nybegynder
26. november 2003 - 15:24 #16
En annen processor der interesant i forbindelse med den tidlige "historie" er zilog Z-80 der ligner meget på intes tidligste processorer. Men den hadde måske større sucsess.
Avatar billede golyf Nybegynder
26. november 2003 - 15:33 #17
Z80'eren lever endnu, men større succes tror jeg ikke den har.
Havde selv en MicroBee med en sådan i. Har set modemer, printere og masser af gør det selv ting, med Z80'eren.
Intels kom bare i pc'en via IBM.
Avatar billede golyf Nybegynder
27. november 2003 - 17:14 #18
Da der ikke er skrevet mere formoder jeg det var svar nok ?
Avatar billede elxx Nybegynder
28. november 2003 - 07:47 #19
jeg vender tilbage
Avatar billede elxx Nybegynder
28. november 2003 - 09:10 #20
Jeg skal lige have svar på et sidste spørgsmål.
Intel siger at 8086 var på 5, 8, 10 MHz hastigheder, men mange kilder siger 4.77 MHz.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
28. november 2003 - 09:56 #21
Vi skal vel heller ikke glemme intel 8088
Avatar billede golyf Nybegynder
28. november 2003 - 10:07 #22
Har ikke fået en dyt ud af at lave en andens "valgfri opgave", så kære Elvis. Knokel du bare på....
Avatar billede elxx Nybegynder
28. november 2003 - 10:34 #23
golyf> Jo. Skam. Jeg har kunne bruge mange af de informationer jeg har fået ved dette spørgsmål.
elvis77> 8088 er jeg ikke nået til endnu, men jeg mangler ikke informationer om denne.
Avatar billede elxx Nybegynder
01. december 2003 - 09:46 #24
Jeg er meget taknemmelig for din hjælp.