Avatar billede mercutio Nybegynder
25. november 2003 - 10:48 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan selecter jeg alle i en tabel hvor navn er Hans og HANS og

Hvis jeg har en tabel med navne som
hans petersen
Hans Jensen
HaNs Sørensen
HANS Kim
HanS Peter
osv...

Mit problem er jeg kan ikke bare lave en where navn like H% fordi så får jeg ikke hans med da det er med små bogstaver. Jeg kan ikke bruget translate da det ikke virker på nogle databaser. Er der nogle der har et forslag?
På forhånd tak.
Merc.
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2003 - 11:00 #1
Noget i stil med : where (substr(navn,1,1) like 'H%' OR substr(navn,1,1) like 'h%') AND (substr(navn,2,1) like '_A%' or substr(navn,2,1) like '_a%') AND ....
Hvis fornavnet skal være Hans - stavet på diverse måder. Jeg ved ikke om du skal bruger underscore for 1 plads, men det bruger jeg normalt til den slags sqwl jeg benytter.
Avatar billede nva Praktikant
25. november 2003 - 11:00 #2
sqwl = sql
Avatar billede mercutio Nybegynder
25. november 2003 - 11:21 #3
Vil det sige at hvis mit første søgeord er 20 lang så skal jeg lave 20 OR og 20 AND i en select? Kan man ikke gøre det på andre måder. Det ser lidt dyrt ud.
Avatar billede lap Nybegynder
25. november 2003 - 18:13 #4
hvad med: where lower(navn) like lower('h%')
Avatar billede mercutio Nybegynder
26. november 2003 - 09:13 #5
Nej lower virker heller ikke på den database.