Avatar billede msamsing Nybegynder
21. november 2003 - 00:07 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

netværksnoob mangler hjælp til opsætning

Hejsa!
Jeg ved absolut intet om opsætning af netværk, så der kommer nok et par dumme ?. Jeg har en mac (osX 10.2) og en pc (XP PRO). Dem skal jeg have op at køre på min ADSL forbindelse (tele2adsl - speedstream modem / 2 dynamiske ip-adresser). Jeg har anskaffet mig en switch (3com - officeconnect dual speed switch 8). Først antog jeg bare at jeg skulle connecte de 2 computere + modemet til switchen, men det fungede ikke. der var kun lys ud fra port 3 hvor jeg havde pc'en.
Så jeg er lidt på bar bund nu.... Håber der er god hjælp at hente.
Avatar billede solom Nybegynder
21. november 2003 - 00:15 #1
hvis der er uplink på din switch er det muligt at du har sat modem og mac på den "samme" port, prøv at flytte stikke i port 2 til port 4
Avatar billede msamsing Nybegynder
21. november 2003 - 00:26 #2
der er en knap bagpå switchen der hedder uplink/normal - og den står på normal
Avatar billede msamsing Nybegynder
21. november 2003 - 22:58 #3
hallo!!! Det virker stadig ikke!
Slet ingen der kan hjælpe?
Avatar billede espersen Novice
01. december 2003 - 23:29 #4
Opsætningen skulle gerne se nogenlunde således ud;

Væg -> Delefilter -> Speedstream -> Switch -> PCere

Prøv at slukke modem'et samt pille kabler ud (strøm + netkablet)

Lad det stå slukket i min. 10 min

Sæt kablerne i igen (tilslut først WinXP-maskinen i fx. port 2)
Tænd modem
Tænd Switch
Tænd computer

Inde i Netværk (højreklik på netværksforbindelser på skrivebbordet)
den skulle gerne være sat op til at hente IP og DHCP autoamtisk.

Når du har fået WinXp til at komme på - så prøver vi med Mac'en
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 15:51 #5
hej espersen!
Jeg har fulgt din anvisning, men lige lidt hjælper det!
switchen viser kun lys ud for pc'ens port (port2) og ethernet på speedstream er slukket.
Hvad er DHCP? Skal jeg ikke bare ind i indstillinger på netkortet under tcp/ip. Der står ikke noget om DHCP.
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 15:56 #6
når du har højreklikket skal di vælge egenskaber for Internetprotokol (TCP/IP)
og checke om den er sat til automatisk at hente IP (hvis din udbyder giver dig såkaldt "dynamisk IP"
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 16:09 #7
Du har sat det op som jeg har beskrevet ovenover?

Er det et alm. netkabel du har forbundet Speedstream med Switch'en ?
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 16:43 #8
kablet fulgte med pakken, så det går jeg da ud fra. I TCP/IP står den til auto IP, og jeg har 2 dynamiske ip adresser.
Det er altså mærkligt!
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 17:15 #9
hvilken Speedstream har du ?
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 17:40 #10
efficient speedstream 5100.
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 18:10 #11
Det tyder på at kablerne ikke sidder korrekt, da Ethernet ikke lyser....

her er lige en manual til din 5100: http://download.opasia.dk/pub/Erhverv/pdf/internetadgang/Installationsvejledning_ADSL.pdf
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 18:47 #12
Her er lige et link med forklaringer til opsætning i WinXP samt Mac (men det kan vi lige tage når vi har fået det andet til at køre.

http://www.tele2adsl.dk/vejledning_support_netvaerk.asp
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 18:55 #13
Fortæl mig lige hvilke stik kablerne er indsat i - både i Speedstream og switch

check lige kablerne om der står Cross-over på isoleringen..
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 21:53 #14
okay! filter (ADSL) -> modem (ADSL)  /  modem (ENET) -> switch (port1)
switch (port2) -> PC (netkort).
sådan sidder kablerne og der står ikke noget med cross-over.
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:01 #15
prøv lige at sætte kablet du har sat i switch (port1)
til i switch (port3)
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:09 #16
det har jeg prøvet og stadigvæk lyser hverken modemet (ethernet) eller switchen (port3).
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:13 #17
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:20 #18
Lige 2 spørgsmål mere :
1. 3com switchen har kun 8 porte ialt?
2. Hvor mange porte har Speedstream ?
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:26 #19
speedstream har 2 - en adsl port og en enet port
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:27 #20
i installationsvejl. står der noget om crossover kabler og det har jeg jo ikke. samtidig står der - så vidt jeg kan se - noget om en router.
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:36 #21
ja - det er fra TDC - men mere for at identificere dit kære hardware (det ligner nok ikke ret meget det du ser på side 6 - nok snarere som denne :
http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/adsl_modem.php

Har ikke været nemt at finde ret meget om opsætning af den 5100 !

Har du prøvet at fjerne switchen og så lade Speedstreamen være forbundet direkte med pc'en ?

...Du ligger vel ikke inde med et krydset kabel ? (skal forbinde Speedstream og Switch)
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:38 #22
jamen speedstream er f.eks. forbundet med pc'en lige nu - det er i sig selv ikke noget problem. Jeg vil bare gerne have både min mac og pc connectet til modemet og da der kun er 1 port i modemet tænkte jeg at en switch kunne klare det.
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:41 #23
hvad er et krydset kabel ( husk jeg er netværksnoob )? og kan man ikke klare sig uden?
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:45 #24
Ja, en Switch kan godt klare det - den skal "bare" forbindes rigtigt - jeg hælder lidt til at årsagen til at der så ikke er lys i "Ethernet" når du skyder switchen ind er at det alm. kabel "vender forkert".

Switchen skulle have haft en Uplink - eller du skal bruge et Krydset/crossover kabel mellem modem og switch (måske du kan låne et sådan kabel et sted ?)
Avatar billede espersen Novice
02. december 2003 - 22:47 #25
Her er lige en forklaring vedr Crossover eller krydset kabel:

Hvornår "lige igennem" og hvornår "krydset"?
Patchkabler findes og kan laves i to varianter: lige igennem (straight through) og krydset (crossover). Et princip for, hvornår man bruger det ene og hvornår man bruger det andet, er følgende: Hvis man forbinder to ensartede enheder med hinanden, skal der anvendes et krydset kabel. Det er egentlig ret logisk når man tager i betragtning, at et af de 4 ledningspar i kablet anvendes til at sende data på, og et andet par anvendes til at modtage (de 2 øvrige par, blåt og brunt par, er monteret i stikket, men bruges ikke ved 10/100BaseT netværk). Hvis man forbinder to computere med hinanden direkte med et lige igennem kabel, vil sendeparret på det ene netkort blive forbundet med sendeparret på det andet netkort. Det manglende lys i link-lampen på netkortene antyder, at der er noget galt. Med et krydset kabel skabes den rigtige forbindelse: sendeparret på det ene netkort forbindes til modtageparret på det andet netkort.
Avatar billede msamsing Nybegynder
02. december 2003 - 22:50 #26
oki jeg prøver lige at skaffe et krydset kabel imorgen. indtil videre tak! :-)
Avatar billede msamsing Nybegynder
04. december 2003 - 11:41 #27
Hejsa! nå det tyder på jeg må ud at købe et crossover kabel, og da jeg har virkelig travlt bliver det først i starten af næste uge.
Håber det kommer til at virke!
Avatar billede espersen Novice
04. december 2003 - 11:59 #28
du har prøvet med et crossover ?
Avatar billede msamsing Nybegynder
04. december 2003 - 12:37 #29
nå... nej jeg kunne ikke skaffe et. så jeg må ud at købe!
Avatar billede espersen Novice
04. december 2003 - 12:38 #30
hvis du er i nærheden af Århus - så kan du låne et af mig..
Avatar billede msamsing Nybegynder
04. december 2003 - 15:10 #31
Jeg bor i Århus midtby, v/Harald Jensens Plads. Så hvis det ikke ville være alt for besværligt, så vil jeg da gerne det.
Så får du selvfølgelig de pointene uanset...
Avatar billede espersen Novice
04. december 2003 - 15:15 #32
;-) bor lige ved Europa Plads - klik på espersen og klik så på "vis brugerinfo" - der finder du tlf.nr. ;-)
Avatar billede msamsing Nybegynder
04. december 2003 - 17:00 #33
espersen - må jeg ringe imorgen? jeg har simpelthen for travlt idag.
Avatar billede espersen Novice
04. december 2003 - 17:16 #34
jeps ;-)

- regner med at være "på pinden" det meste af dagen
Avatar billede msamsing Nybegynder
05. december 2003 - 13:11 #35
Hej espersen!
Det bliver ikke nødvendigt at låne et kabel af dig alligevel, vi havde et liggende i firmaet - det er godt nok rødt, men skidt pyt nu med det. Men mange tak for din venlighed og hjælpsomhed, du havde jo helt ret... Det drejede sig om et crossover kabel - nu kører det bare ( ihvertfald på pc'en, har ikke prøvet mac'en endnu ):-)
Her er dine velfortjente point og endnu engang - TAK!
Avatar billede espersen Novice
05. december 2003 - 13:30 #36
dejligt at høre - mit er også rødt ;-)

Mac'en burde kunne sættes op uden problemer:
Se evt. her i denne vejledning: http://www.tele2adsl.dk/vejledning_support_netvaerk.asp

God weekend !