Avatar billede krusell Nybegynder
20. november 2003 - 23:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal der egenligt til, for at starte en maskine?

Hej

Jeg har lidt forskellige ting jeg vil spørge om.

Først.

Her forleden da jeg slukkede min maskine, slukkede den ikke rigtigt ned. Blæseren i strømforsyningen kørte stadig, men resten var slukket.
Da jeg så ville tænde den igen, kunne den ikke tænde.
Jeg havde en anden strømforsyning jeg prøvede at sætte til, men gad ikke at flytte alt muligt rundt, så satte bare ATX strømstikket og de andre stik til harddiskene til.
Men den ville stadig ikke starte, så troede det var bundkortet.
Derfor prøvede jeg med et andet bundkort, men igen ville det ikke starte.
Jeg opdagede dog en diode der lyste på bundkortet.

Det betyder vel, at der er noget strøm i strømforsyningen?!?

Hvor mon problemmet kan ligge henne? I strømforsyningen? Eller bundkortet/kortene? Eller måske i den måde jeg satte det op? (Det burde være sat op rigtigt, men kan selvf. ha glemt noget) Eller kan det være cpu'en?

Alt dette bringer mig til næste del af spørgsmålet.

Hvad skal der egenligt til for, at starte en maskine? Eller rettere, bare at få strøm på et bundkort?

Er det nok med bundkortet og en strømforsyning? Bare lige for at teste, at det virker?
Eller skal der mere til? Som cpu, ram, kabinet?
Altså, hvor lidt kan man bruge, for at teste det?

krusell
Avatar billede solom Nybegynder
21. november 2003 - 00:10 #1
som udgangspunkt kan bundkortet "starte op" uden andet end en strømforsyning, men det får man ikke meget ud af. Det er også en god ide at have en PC-speaker tilsluttet, altså ikke til lydkortet men til bundkortet. Så kan man nemlig høre hvis der er noget meget galt.
Som oftets vil det også være nødvendigt at have tilsluttet et skærmkort, isat RAM og en CPU, og hvis disse enheder ikke virker vil der kommee forskellige bip-koder(skal være beskrevet i manualen til bundkortet) fra PC-speakeren. (et keyboard er heller ikke at foragte, da de fleste BIOS er opsat til at stoppe hvis der ikke er tilsluttet noget keyboard)
Når disse til er tilsluttet burde det være muligt at få et skærmbillede op. Hvis dette ikke kan få bare det mindste livstegn fra maskinen så er der nok brændt en enhed et sted.
Avatar billede krusell Nybegynder
21. november 2003 - 00:15 #2
Så hvis jeg sætter strømforsyningen til bundkortet uden noget (dog lige højtaler til bundkort) også uden kabinet, så skulle strømforsyningen starte op og bundkortet formodenligt bippe?
Avatar billede solom Nybegynder
21. november 2003 - 00:18 #3
så burde bundkort "klage" over manglende skærmkort, RAM og CPU.
pas dog på med ikke at få kortsluttet noget når bundkortet ligger løst.
Avatar billede krusell Nybegynder
21. november 2003 - 00:22 #4
Ok.
Jeg er rimelig smadret har jeg fundet ud af, så vil chrashe nu.
Men kigger på det i morgen og prøver, at få liv i noget.
Avatar billede inglenook Praktikant
21. november 2003 - 00:24 #5
'Som oftets vil det også være nødvendigt at have tilsluttet et skærmkort, isat RAM og en CPU'

Du vil ikke vaere i stand til at starte uden RAM og CPU under nogen omstaendigheder. Hvis bundkortet har indbygget VGA kort skulle det vaere nok, ellers maa du ogsaa satte et videokort i maskinen. Dette er minimum.......
Avatar billede raizat Nybegynder
21. november 2003 - 00:24 #6
Jeg syntes at det lyder som om at din tænd og sluk knap er gået i stykker eller andet hardware prøve at skifte grafik kort ud kan godt få maskinen til ikke at ville starte op over hovedet