Avatar billede illisher Praktikant
20. november 2003 - 23:07 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Kryptering af 120GB HDD

Jeg har en maxtor 120GB hd som jeg gerne vil have krypteret. Jeg ved så bare ikke hvad der er bedst. Jeg har den sjove lille fætter man får med når man køber et Abit Max 3 bundkort. men er der nogle software programmer der er bedre. Hvor sikker er abits ting?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2003 - 23:20 #1
Kik på PGP fra www.pgpi.org. Du kan også bruge den indbyggede der findes i 2000 og XP, der skal du bare være opmærksom på at du risikere store problemer, hvis du er nødt til at formatere systemdrevet. Dekryptering kan kun gøres med den konto der har opretter, eller med administrator. Efter formatering vil du ikke kunne dekryptere, selvom kontoen hedder det samme og har samme password. Så tænk dig om

Jeg kender overhoved ikke abits ting
Avatar billede illisher Praktikant
20. november 2003 - 23:24 #2
Jeg vil helst gerne have noget der er meget sikkert, og ikke sænker min hastighed. Det skal være sådan at når jeg har hacket militæret computer, at de ikke kan komme ind på min hd når de henter den :p :p
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2003 - 23:30 #3
Jeg er ansat i militæret, og du kan ikke hacke vores computere, de er nemlig ikke i fysisk kontakt med internettet, hvorfor du skal sidde ved selve computeren for at kunne hacke den. De computere ikke godkendte personer kan komme til, indeholder intet der har nogen form for betydning, og de computere der indeholder ting af betydning, er under konstant, 24/7/365 overvågning af vagtprtsonel, og alt bliver logget. Du er velkommen til at forsøge.

Selv om det skulle lykkedes for dig, findes det helt sikre system ikke, hvorfor man altid vil kunne finde de oplysninger der er brug for. Især fordi de oplysninger der beviser hvad du har lavet ikke findes på din computer, man på netværkene du skal gennem, eller på de af vores computere du har siddet ved.

PGP er ret sikkert, det bedste jeg kender, der er frit tilgængeligt. Der findes andre, men de er ikke tilgængelige
Avatar billede illisher Praktikant
20. november 2003 - 23:39 #4
hehe, hmm. så må jeg vel nøjes med pentagon :p

ej, vil bare vide hvad der er bedst til at kryptere med. Hvor god er den der følger med til abits mobo? hvor mange bit kan den kryptere på? Og hvad med de andre programmer og bit?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2003 - 23:46 #5
128 bit og den er Motherboard uafhængig. Den giver god sikkerhed, og jeg har ikke hørt om etgratis program der er bedere. Du kan købe krypterings programmer der er lige så gode
Avatar billede bleze Nybegynder
20. november 2003 - 23:48 #6
bestcrypt programmet er godt

pgp er knækket
Avatar billede illisher Praktikant
20. november 2003 - 23:48 #7
kunne måske godt finde på at købe et, kommer lidt an på prisen. Hvad er der så af gode programmer?

(skal man lave helt nye partitioner/formatere når man kryptere)
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. november 2003 - 00:06 #8
PGP er knækket, Sluder, kom med et link der siger noget om det. Algoritmen er åben, det er faktisk alle gode krypteringsalgoritmer, både Tripel DES og RAS, det betyder ikke at de er knækket.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. november 2003 - 16:57 #9
Lidt supplerende forklaring.

Alle de bedste krypteringsalgorytmer er helt åbne standarder, der er både velbeskrevne og veldokumenterede. Det betyder at der ikke er noget at "knække", da opskrifter allerede er kendt. At en krypteringsalgoritme er åben (og dermed knækket helt fra staarten) betyder ikke at den ikke er sikker, selvom du kender algoritmen til trippel DES og RSA, kan du ikke regne dig baglens til den data der er krypteret med algoritmen, du kan kun "brute force" og med en nøgle på 128 bits, tager dette meget lang tid og kræver enov meget stor regnekraft

PGP er med andre ord ikke mere knækket end alle andre krypteringsprogrammer.

Det jeg tror bleze taler om, er at der har været tale om at PGP havde en bagdør. Disse rygter er aldrig blevet bekræftet og personlig tror jeg ikke på dem. Alle krypteringsprogrammer kan have bagdøre, så det ene er ikke mer sikkert end andre, hvad dette angår
Avatar billede rasmussen77 Nybegynder
23. december 2003 - 22:17 #10
Jeg har overvejet det her program ,, det koster dog lidt , men det lyder sikkert i mine 're
http://www.securstar.com/products_drivecryptpp.php
Avatar billede billslapdog Nybegynder
07. december 2004 - 09:50 #11
Gammelt emne/spm, men alligevel...

Bruger selv PGPDisk i den sidste version der blev lavet inden PGP blev kommerciel/opkøbt. Funker fint - der er et performance-tab ved kryptering, men ikke noget jeg mærker til - men jeg laver heller ikke videoredigering el. lign.

Som skrevet ovenfor - PGP er ikke knækket - MEN! Grunden til jeg bruger den sidste ikke-kommercielle udgave er, at der (så vidt jeg ved) er lovkrav i USA om at der skal laves en universalnøgle der kan skaffe myndigheder adgang til krypteret data...  Det gælder krypteringsprogrammer der sælges (hvilket den sidste ikke-kommercielle udgave ikke gør - den er gratis).

Så...  Det handler om at afgøre hvorfor man vil kryptere - har man brug for det må man acceptere performance-tab...  Og - hvem er det der ikke må få adgang til dine data...