Avatar billede phm1970 Mester
20. november 2003 - 14:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

email adresser i kartotek

Hej,

Jeg har lavet et kartotek med en navne og email-adresser, men hvor får jeg notes til at slå navnet op i mit kartotek så jeg skriver navnet og notes skriver email-adressen ?

Hilsen
Peter
Avatar billede karstenv Nybegynder
20. november 2003 - 14:48 #1
Det kartotek du har lavet skal være din personlige adressebog, så kan man i lokationsdok sætte sin klient til først at slå op i den personlige og derefter domino-adressebogen.
Avatar billede phm1970 Mester
20. november 2003 - 14:55 #2
Nej det kan ikke være i min personlige adressebog, alle andre brugere skal kunne bruge det, og vil gerne have mine personlige emails for sig selv. Der er en måde hvor man krydser af at notes skal slå op i dette kartotek/adressebog...
Avatar billede karstenv Nybegynder
20. november 2003 - 15:06 #3
Hvilken ver af domino kører i med? i R5 og op findes der noget der kaldes Direktory assistens som er en ekstra adressebog, den kan bruges til det du her vil.
Avatar billede phm1970 Mester
20. november 2003 - 15:15 #4
det er 6.5 og jeg er temmelig ny i det her notes halløj...:-s

vil helst ikke bruge den ekstra men en helt ny, for jeg skal muligvis samkøre det med vores hamborg kontor, men den tid den sorg....
Avatar billede jogii Nybegynder
20. november 2003 - 15:49 #5
Det er ikke helt nemt. Den database, som du vil/skal tilføje DirectoryAssistance skal have diverse Adressebogsoversigter i designet. Disse kan evt. kopieres fra en rigtig adressebog og derefter tilrettes feltnavnene i din database.
Vi har et CRM-system, som understøtter denne facilitet, men man skal holde tungen lige i munden når man gør det her.
En nemmere måde kan være at lave en ekstra "rigtig" adressebog og lave et LotusScript, som vedligeholder data i denne "supplerende" adressebog udfra kontakter i din database.
Avatar billede karstenv Nybegynder
20. november 2003 - 17:14 #6
Ja jeg vil osse lige men at hvis man er "ny" så er det måske ikke lige den fedeste ide, at gå igang med en database som alle klienter/brugere automatisk skal slå op i, når der sendes mail. Men rigtigt alt kan lade sig gøre.

Jeg vil dog stadig holde mig til noget hvor du ikke skal bruge script eller lign. til at vedligeholde den jeg vil stadig holde fast i min ide med DirectoryAssistance da denne er kent i Domino også hos jeres kontor i Hamborg, dele ing af viden er jo domino's grundlag, der hvor problemer ne kan opstå er opslagene som jo skal være automatisk fra klient siden, da det jo er kodet ind i domino/notes at det er i Names.nsf(DominoDirektory) at den først skal slå op, men i de nye ver incl 6.5 er det gjort muligt at tilføje lige så mange DirectoryAssistance baser som man har brug for.

Et helt andet forslag kunne være at lave en oversigt i DominoDirectory(names.nsf) på server, som indeholder alle de navne og e-mail add. som du vil have. Det skal bare gøres som en kopi af de Persondokumenter som er deri forvejen, så vil jeg mene at det osse fungere, fordelen ved det er at så er der kun et sted man skal vedligeholde noget med mail og kontakter.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. november 2003 - 19:24 #7
DA er den ENESTE mulighed for at koble et alternativt adressekartotek op, ligemeget hvordan det ser ud.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
20. november 2003 - 23:12 #8
Jogii: I min virksomhed har vi 8 names.nsf (een pr org unit) vi kan slå op i, er det DA der styrer det ?
Avatar billede jogii Nybegynder
21. november 2003 - 09:06 #9
mmmtm: Det går jeg ud fra. Der er en anden mulighed nemlig Cascading Address books. Det kræver Domino R<4.64 tror jeg nok, eller at alle adressebøger ligger cascaded på alle Notesklienter.

DA styres via et felt på serverdokumentet, som angiver DA-databasen. I sin tid blev DA kaldt MasterAddress book, men den er blot en fortegnelse over adressebøger, som skal anvendes for brugere/routeren af denne server.
Avatar billede phm1970 Mester
21. november 2003 - 11:31 #10
ok... nu ligger kartoteket på serveren under data biblioteket. Så det er ikke remote placeret.
men kunne godt bruge en lidt mere præcis forklaring på hvordan man gør de forskellige ting, der følger naturligvis også flere point med til en mere dybdegående forklaring.
Avatar billede wise Seniormester
18. december 2003 - 11:14 #11
Bemærk lige en grim ting ved mailrouteren i forhold til DA.
Vi har en række adressebøger via da, og bruger tre bogstaver som initaler i vores email-adresser.
Jeg har oplevet en bruger der kom til at skrive ps@voresdomain.dk fremfor pse@voresdomain.dk (hvorfor han så skrev disse fremfor at slå dem op er så noget andet, han kunne var offline).
Det konstaterede routeren så ikke var en lokal bruger og gik derefter igang med at lede efter "PS" i alle adressebøger i vores DA, herunder kundeliste med mere...!!!

Det er grimt.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. december 2003 - 11:24 #12
Det kan du angive i dit "Configuration Doc -> Router/SMTP-> Address Lookup":

Address Lookup:
Specifies how the Router searches the Domino Directory to determine the Notes recipient of an inbound Internet message. Choose one:

Fullname then Local Part - (default) The Router first searches the Domino Directory for a match for the full Internet address (localpart@domain.com). If no match is found, it searches the directory again, looking for a match for the local part of the address only.

Fullname only - The Router searches the Domino Directory for full Internet addresses only. For example, it searches for 'user@domain.com' but not for 'user.' If an exact match is not found and the domain suffix is equivalent to an Internet domain alias defined in the Global domain document, a secondary search is performed using the domain suffix of the primary Internet domain.

Local Part only - The Router searches the Domino Directory for a match of the local part of the Internet address, that is, the part before the @ symbol. Local part matching matches periods and underscores in the address with spaces in the directory.
//Jörg
Avatar billede wise Seniormester
18. december 2003 - 11:27 #13
Hmmm, tak.
Det vil jeg da lige kigge på...
Avatar billede jogii Nybegynder
18. december 2003 - 11:30 #14
Ja, der står jo "Inbound Internet Message". Men hvis der står "ps@ditdomæne.dk" bør den fortolkes efter "Inbound Internet Message" reglerne. Tror jeg ...
Avatar billede jogii Nybegynder
18. december 2003 - 11:47 #15
-> phm1970: Du skriver at "nu ligger kartoteket ..."
Hvilken slags kartotek? Notes/Domino arbejder med databaser, nogle af disse er baseret på databaseskabeloner, som overholder visse standarder. Du skriver intet om hvordan dit "kartotek" er bygget op. Hvilke retningslinier af dem som vi kom med har du fulgt?

Når man går ud fra at du har en kompatibel adressebase placeret på serveren, f.eks. under NABS\contacts.nsf, så skal der på serveren være en database baseret på skabelonen "Directory Assistance" (DA50.NTF). Opret den ved at trykke <Ctrl-N>, vælg serveren som skabelonserver, vælg "Advanced Template"-checkbox og her kan du finde denne skabelon. Jeg plejer at kalde databasen "masternab.nsf" og placere den i roden af datalib.
Derefter åbnes serverdokumentet i den primære adressebog og her angives "masternab.nsf" i feltet "Directory Assistance database name".
I masternab oprettes et "Directory Assistance" dok og stien til "NABS\contacts.nsf" angives under "Replicas" fanebladet. På "regler" fanebladet indtastes noget der ligner */*/*/*/ditfirma/* og enabled.
Så burde det virke.
//Jörg
Avatar billede wise Seniormester
18. december 2003 - 11:50 #16
-->jogii
Tak, det var netop den jeg selv sad og overvejede.. vi har nogle ingående SMTP gates, om det kun var det at det var relevant... men jeg vil teste det lidt.. Tak...
Avatar billede phm1970 Mester
24. marts 2004 - 12:36 #17
Jeg valgte en løsning med en central adressebog, som bliver replikeret ud til hver enkelt bruger, så den også er "online" selv hvis serveren ikke skulle være det.
Løsningen er derfor none of the above og jeg beholder mine point.
I mellemtiden er jeg også blevet bedre til notes, men jeg må indrømme at nogle af de løsninger i er kommet med stadig er over kryptiske... men tak alligevel.