Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 19:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Samba Conf?

Hej.

Nu køre samba og kan også få kontakt på selve maskinen
Og tror også jeg kan over min XP (netværk)

Mit spm er så:

Jeg har fået henvist til at confe via smb.conf
men der ligger også en smb.conf.default
er det så den jeg skal skrive conf i?

Den var med i install men den indeholder allerede en masse conf?

Skal jeg bruge den som "smb.conf"? eller går smb.conf ind over den?

Har prøvet at smide [global] ind i smb.conf.default men den bliver overlappet af noget andet?

Det eneste jeg skal bruge samba til er at kunne gå ind på netværk med bsd'en over localt netværk så skal jeg bare slette smb.conf.default indhold og tilpasse den mit brug eller er der noget i den som jeg SKAL bruge?

På forhånd tak

Har brugt kilder som http://www.freebsddiary.org/samba.php
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. november 2003 - 19:45 #1
du skal bruge smb.conf

.default er bare sådan en default ser ud .. så kan du altid copy .default til smb.conf hvis du får rodet for meget rundt.
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. november 2003 - 19:47 #2
du skal ikke slette noget i smb.conf .. det eneste man egentligt skal ændre er det som står på
http://www.freebsddiary.org/samba.php
Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 19:51 #3
Okay... men fatter ikke helt
Efter hvad der står på http://www.freebsddiary.org/samba.php
er denne config sat således at man med smbclient kan gå ind på "path" uden pass
Den spørg alligevel efter pass, og når jeg connecter via XP
som også er beskrevet på http://www.freebsddiary.org/samba.php
kommer der en login box som skal have brugernavn og password
Mit bruger eller root login virker ikke ved ikke hvorfor?

smb.conf

[global]
socket options = TCP_NODELAY
printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes
guest account = guest

[ftp]
comment = ftp server file area
path = /test
read only = yes
public = yes
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. november 2003 - 20:10 #4
du laver en samba bruger med

smbpasswd -a username

laver du den med de samme oplysninger som din windows bruger skal du ikke logge på ellers kan du bare sætte windows til at huske dit password ...
Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 20:55 #5
Har nu lavet en bruger
Når jeg prøver at gå ind på serveren via den beskrivelse man for på siden spørg den bare efter brugernavn og pass igen og igen selvom jeg for kontakt med den!

Og den skriver jeg ikke har tiladelse når jeg prøver via "\\10.10.10.3\ftp"

Hvad har jeg gjort galt?
Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 20:59 #6
Den skriver "The mappet network drive could not be created because the following error has occurred:
The account is not authorized to log in from this station.

Skal jeg give lov fra bsd'en til at XP må logge ind?
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. november 2003 - 21:45 #7
prøv at genstarte samba

/usr/local/etc/rc.d/samba.sh stop/start
Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 21:51 #8
Genstarter hver gang jeg laver om på confen
Avatar billede -fozzi Nybegynder
19. november 2003 - 23:25 #9
Lukket
Avatar billede simonvalter Praktikant
19. november 2003 - 23:36 #10
hvad fandt du ud af
Avatar billede -fozzi Nybegynder
20. november 2003 - 04:50 #11
Har kun fået lavet en dårlig løsning... kan ikke få lov at skrive og kan kun logge ind med noget guest halløj...

Har lagt det videre: http://www.eksperten.dk/spm/429943
Avatar billede -fozzi Nybegynder
20. november 2003 - 04:50 #12
Det var min conf den var gal med