Avatar billede thissel Nybegynder
15. november 2003 - 21:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Design af dynamisk header

Hej Eksperter.

Jeg er rimelig nybegynder ud i php og derfor har jeg brug for jeres hjælp.
Jeg vil gerne lave en header der ser forskellig ud alt efter hvilken fil den bliver included i.
Helt præcist er det menuknapperne der skal ændre sig sådan at knappen for den side man befinder sig på skal være anderledes end de andre, så man altid ved hvor man er.

Jeg har derfor tænkt mig at lave en header med en "if" foran alle menuknapperne, som fx:
"if den side der includer headeren er nyhed.php, vis da nyhedsknap1.jpg else vis nyhedsknap2.jpg"

Hvordan ser den rigtige kode ud til ovenstående, hvis det da kan lade sig gøre?

mvh.

Thissel
Avatar billede tjens Nybegynder
15. november 2003 - 22:02 #1
Hvis din header bliver echo'et af PHP i din include-fil, kan du lave det om til en funktion, med aktuel menu som parameter.
Så skal der bare tilføjes en linie efter includen på hver side, der kalder funktionen med den rette parameter.
Avatar billede tipsen Nybegynder
16. november 2003 - 02:58 #2
Du snakker ikke om en http-header - vel?
Avatar billede thissel Nybegynder
16. november 2003 - 03:07 #3
Jeg snakker om en php-fil med en html-table med grafik og knapper. Denne fil vil jeg så include i alle mine sider. Det forslag Tjens kommer med lyder meget fornuftigt, men som skrevet i spørgsmålet er jeg nybegynder ud i php og har derfor endnu ikke kompetencerne til at skrive koden.

Til Tjens: Hvordan ville den funktion fx se ud, og skal jeg så ikke lave funktion for hvert menupunkt? Hvad skal jeg skrive efter includen?
Avatar billede tjens Nybegynder
16. november 2003 - 21:49 #4
OK, jeg prøver at skitsere det.

Nu ved jeg ikke om du bruger css til din farvestyring, men hvis du gør kunne det se ud som herunder.
Jeg ved heller ikke hvordan dine menulinks ser ud, så der står en kommentar i koden herunder, der hvor linket skal stå:

includefil-------------------------------------->
function pageheader($side)
{
echo '<html><head><title>Mit site</title></head><body>';

if ($side=="side1") echo '<span class=specialfarve>';
else echo '<span class=normalfarve'>;
// skriv menulink side1
echo '</span>';

if ($side=="side2") echo '<span class=specialfarve>;
else echo '<span class=normalfarve'>;
// skriv menulink side2
echo '</span>';

...
}

side2.php------------------------------------->
include("includefil");
pageheader("side2");

...

Ovenstående funktionalitet kunne også skrives i java script: Det ville spare båndbredde mellem server og browser, hvis javascriptet bliver cashed i browseren.

Jeg har et eksempel på en javascript header, på min gamle hjemmeside:
http://home13.inet.tele.dk/tjens/design.html
Den farvestyring som er skitseret herover er dog ikke i eksemplet.
Avatar billede thissel Nybegynder
17. november 2003 - 00:00 #5
Det var lige sådan jeg havde tænkt mig det (bortset fra at menuknapperne består af grafik) og nu hvor jeg ser din kode, er det jo jeg siger til mig selv "ja, selvfølgelig. Lige ud af landevejen" :)
Men tusind tak. Giv et svar, og du får pointene.
Avatar billede tjens Nybegynder
17. november 2003 - 20:28 #6
OK, tak