Avatar billede syswatch Novice
03. november 2003 - 13:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Login kun til FTP ikke SSH

Hejsa...
Jeg sidder og gerne vil lave en ftp account til mine venner, men de må kun kunne logge ind på ftp serveren ikke via ssh.
Dette kan man jo hvis man opretter en bruger på systemet nu.
Hvordan gør man så SSH adgangen bliver lukket ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 13:38 #1
Du kan stoppe ssh servicen, hvis du ikke selv bruger den.

Men hvis du har lavet kontoerne rigtige og rettigheder er sat rigtig, så er det jo ligemeget. De kan jo ikke gøre noget.

Grunde til min sludder for en sladder, er at jeg ikke kan huske hvordan :-)
Men det kan sagtens lade sig gøre. Men alle mine brugere kan godt bruge SSH, de kan bare ikke gøre ret meget andet end at ændre deres password og bruge deres homedir mv.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 13:39 #2
Hvis du skal bruge SSH på LAN men vil lukke udefra. Så skal du bare lukke port 22 i firewallen.
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 13:40 #3
Det er faktisk ret nemt, du opretter bare bruges som normalt og sætter shell til /sbin/nologin

Mener da det er sådan det skal gøres..
Avatar billede darkside Nybegynder
03. november 2003 - 13:40 #4
bare en bruger som normalt skulle der ha stået ;)
Avatar billede syswatch Novice
03. november 2003 - 13:47 #5
Jeg har selv fundet en løsning på problemet. Man skal oprette en ny shell der hedder /bin/false i /etc/shells
Derefter retter man i passwd ud for brugeren skal der så stå /bin/false
Så kan man kun bruge ftp og ikke ssh....