Avatar billede draco999 Nybegynder
02. november 2003 - 19:44 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Meget Langsomme Haddiske!

Hejsa.

Jeg ville lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig med 4 meget langsomme harddiske det kan tage mig over 2 timer at overføre 20 gb fra den ene hd til den anden så lang tid skal det da ikke tage?

jeg har 2 * 80 Gb Maxtors vist nok 5200 rpm men kan godt være 7200

så har jeg en 120 gb IBM 7200 rpm
og en
              120 gb Seagate 7200 rpm

Jeg har en Xp 1800 med XP pro 512 DDR 2100 Ram i

Jeg syntes selv at Det er Utroligt langsomt det er.

de 2 80gbs er på BUndkortes  normal slot hvor imod de 2 andre er sat på Raid ( level 0 ) og det er lige meget om jeg olver føre mellem de 2 80 eller de 2 120 eller imellem dem det går pi... langsomt.

håber der er nogen der kan hjælpe mig.

PS: jeg har hørt det kan være noget med mine IDE cabler??
Avatar billede sondac Nybegynder
02. november 2003 - 19:52 #1
det kan godt være dine ide kabler der er for langsomme. Har selv haft det samme problem hvor mit ide kabel var ide 66 og min hardisk kørte med ide133.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. november 2003 - 19:59 #2
jeg tror mere du skal kikke efter nogle nyere raid drivere eller installere bus master drivere til dit bundkort. Hvilken windows bruger du?
Avatar billede draco999 Nybegynder
02. november 2003 - 20:37 #3
Windows Professional! bruger jeg
Avatar billede draco999 Nybegynder
02. november 2003 - 20:37 #4
Hvad er Bus Master Drivere?
Avatar billede draco999 Nybegynder
02. november 2003 - 20:54 #5
ok jeg har lige hentet de Nyest Bios Drivere og de Ryeste RAID drivere jeg vil lige Flashed Bios også INstalere de Nye RAID...

2 sec
Avatar billede draco999 Nybegynder
02. november 2003 - 21:25 #6
Så er BIOS Flashed og Nyeste RAID driver Instaleret.

Jeg har lige Overført 2.17 Gb og det Tog 17 Min ca... der var både store og små filer med i den mappe.  Er det ikke stadigvæk meget langsomt?
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 00:01 #7
Hvilken Mode kører diskene i. PIO MODE eller UDMA?

Se i Enhedshådntering under IDE Enheder.... , Egenskaber
Vælg DMA hvis muligt.
Avatar billede levithan Nybegynder
03. november 2003 - 00:54 #8
har du husket at installeret den cd med bundkorts driverene som fulgte med dit bundkort?

hvad bundkort har du?
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 07:39 #9
Levithan<--Mit Bundkort er et Epox 8K3A+

Hmm Drivere, jaaa jooo det ved jeg sgu ikke om jeg har husket det det vil jeg lige gøre når jeg  kommer hjem klokken 13.00 det skader jo ikke at gøre det igen selvom det er gjort engang?

halifax <-----

Jeg kan ikke lige finde det sted du snakker om.
Jeg har været inde i Device Manager og trykket proporties på mine Harddiske men der står ikke noget med DMA eller PIO osv.
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 07:44 #10
Halifax <--------

Jeg har været inde under Admin Tools og under COmputer Mannagements

der kan jeg heller ikke finde noget, men der er står at mine 3 ud af 4 Disk køre Pardition Layout men den sidste ( den nyeste ) den køre Simpel Layout.

Det samme under Type de 3 andre køre Basic mens den sidste køre Dynamic.

Det har nok ikke noget med Overførselv at gøre for  mine Disk var også langsomme da jeg kun hade 3 Hd´s.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 10:09 #11
Har du set i BIOS? Du kommer derind ved under opstart at holde DEL-tasten nede.

Gå til "Standard CMOS Features", her finder du dine Primary og Secundary IDE kanaler.
Dine settings her skulle gerne stå til "Auto"
Det gælder for LBA Mode, Block Mode, Fast Programmed I/O Modes og 32 Bit Transfer Mode.

Ovenstående er for en AMI Bios og ser anderledes ud, hvis du har en AWARD Bios - blot lav settings Auto. Herefter gå til Save & Exit Bios, og genstart pc.

... properties for harddiske - er der ikke en Advanced Tab hvor du kan finde DMA if available?  - Sidder pt ved en lånt pc uden WinXP og kan ikke helt huske det.  :)
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 10:18 #12
det må jeg lige kikke på når jeg kommer hjem..

jeg ved iverfal at min Harddiske de er ikke Sat til auto de er Detectet og står inde i bios  det gør min Bios Automatisk.

der er en Advance tab inde under proberties og der er en Advance men jeg kan ikke lige finde noget hvor jeg kan se eller ændre min DMA men jeg kan vel kikke igen..
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 10:22 #13
De er OK dine diske er sat til "Autodetect" (AWARD Bios) men du skal lige se efter hvordan settings for primær og sekundær IDE står.
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 13:50 #14
Så har jeg fået kikket på det.

Alt inde i CMOS som kan så til AUto Står til AUTO.

og jeg har fundet det der med DMA if avaiLABLE  det står også til det.
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 14:16 #15
ok jeg har FIxet Problemet..

jeg tod simpelhen og satte mine Primary Harddisé over på RAID ogdem som va rpå RAID  satte jeg på Secendary RAID og nu tager det CA 20 sec at overføre en FIlm på 600/800 mb
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 14:17 #16
Fatter dog ikke hvorfor det andet var så langsomt :-(
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 14:34 #17
hmm Pis da..

NU Tager det (---------------------------------) så lang tid at starte Mit windows Op er det fordi at nu sidder windows på et andet stik? og hvordan fixer jeg det?
Avatar billede halifax Nybegynder
03. november 2003 - 14:48 #18
OK, tillykke med det.
Din forklaring kunne tyde på, at du ikke havde aktiveret / installeret drivere til den "normale" ATA IDE-controler, hvorfor diskene arbejdede så langsomt. ATA og RAID controlerne er jo to forskellige.

Nu har du alle 4 diske på RAID controleren. Hvilken RAID Mode kan/skal de køre der?

Jeg vil stadig mene, at din første opsætning ville være det mest optimale. Forudsat ATA controleren giver fuld ydelse på (de to) tilsluttde diske. Samtidig med at køre RAID Level 0 på de to sidste diske.

Giver manualen til bundkortet ikke anvisning på, hvordan de to disk controlere (ATA og RAID) skal køre, når de begge er aktiverede?
Du kunne jo have brug for at tilslutte flere IDE enheder end de 4 diske, feks. CD/DVD drev og brænderdrev. Selv om det ikke er indeholdt i dit spørgsmål. Den nornmale IDE-controler skulle jo kunne sættes op (installeres) til at yde "full speed" for de tilsluttede drev.

Afvis bare mit svar, hvis du ikke har kunnet bruge noget fra mine indlæg.  :)
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 15:23 #19
Nej nej det var meget informativt.... Tak for hjælpen men hvvad gør jeg med at det nutager 10 min at starte windows?
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 15:24 #20
Jeg har planlagt at de stadigvæk skal køre RAID 0 da alle min diske er fyldt op så jeg kan ikke lave den RAID instilling jeg gerne vil have jeg vil prøve at instalere driver til bundkortet hvis jeg kan finde dem...
Avatar billede levithan Nybegynder
03. november 2003 - 18:29 #21
halifax... det var jo også det jeg skrev til ham at bundkorts driverene skulle installeres med evt busmaster :-)  men tillykke med pointsne
Avatar billede draco999 Nybegynder
03. november 2003 - 19:00 #22
ah sorry Levithan. jeg må have misset din post