Avatar billede aggemamme Nybegynder
02. november 2003 - 17:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

chmod -R 777 /

Hej

Jeg kom ved et uheld til at trykke enter efter indtastningen af ovenstående på en af mine FreeBSD-maskiner, og afbrød ca 0,5 sek efter med ctrl-c. Men jeg kan se at en del af rettighederne nåede at blive ændret, og det har bl.a. betydet, at jeg ikke kan su til root.

Kan jeg gendanne standard-permissions for en mappe? Jeg har søgt efter "dumps" af rettighederne efter en standardinstallation, men uden held.

Ja - det er en "doh!"-situation. Som de så fint skriver i Mac OS X ved su til root, "think before you type" :)

Jeg kører FreeBSD 4.7.

På forhånd tak :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. november 2003 - 18:04 #1
make buildworld/kernel til freebsd 4.9-stable .. så er du uptodate og jeg vil mene at permissions skulle blive normale igen... men jeg er ikke sikker.
Avatar billede skwat Praktikant
02. november 2003 - 19:47 #2
hvad dem den terminal du har lavet dit lille stunt i står den stadig åben?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
02. november 2003 - 19:54 #3
Nej, terminalen er lukket. Men en make buildworld/kernel skulle kunne gøre det? Der er vel ikke nogle funktioner til at "reparere" en installation, vel?
Avatar billede skwat Praktikant
02. november 2003 - 21:36 #4
Problemet er at en make world etc. kræver at du er root.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved om det er make der tester på dit uid, eller om det er rettigheder det går på.
Hvis det er det sidste, kan det være du kan gøre det, hvis ikke, skulle du nok have ladet den køre til ende :)

Du kan prøve at boote på cd-en til singel user mode og se om du kan fixe noget der.
Avatar billede aggemamme Nybegynder
02. november 2003 - 21:57 #5
OK ... men jeg tror at jeg vælger at sætte den op forfra. Jeg trænger i forvejen til ny hardware (se http://www.eksperten.dk/spm/422147).

:-)

Tak for svarene, læg evt. "rigtige" svar så I kan få point.
Avatar billede skwat Praktikant
02. november 2003 - 23:23 #6
knallert, sådan at give en udfordring op :-)
Avatar billede aggemamme Nybegynder
03. november 2003 - 01:37 #7
Jeg ved det ! :)

Men når jeg får det nye hardware, sætter jeg det op forfra og kopierer ting over. Og så kan jeg jo MÅSKE for øvelsens skyld prøve at opgradere til 4.9 på det nuværende hardware. :)
Avatar billede skwat Praktikant
12. december 2003 - 20:14 #8
sker der noget? kan du ikke lukke?
Avatar billede aggemamme Nybegynder
12. december 2003 - 20:30 #9
Jo - tak for hjælpen ... jeg satte det op forfra.