Avatar billede arkham Nybegynder
31. oktober 2003 - 20:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

freesms.dk

Jeg sad lige her og legede.. og har fundet en måde jeg ka sende ubegrænsede sms´ser om dagen hos denne sms udbyder..

nu er jeg så i et dilemma.. ska jeg reporterer det til dem?.. ka der ske noget ved jeg exploiter dette?.. ka jeg meldes til politiet osv?.. for ka godt se at hvis jeg sender 100 sms´ser om dagen så blir de nok rimelig sure.. :)

Så er jeg forpligtet til at reporterer det og ka de gøre noget ved jeg ikke gør det?
Avatar billede arlet Juniormester
31. oktober 2003 - 20:59 #1
skal nok lade vær med at sladre, hvis du fortæller hvordan *S*
Avatar billede c_d Nybegynder
31. oktober 2003 - 21:01 #2
aner d ig
Avatar billede arkham Nybegynder
31. oktober 2003 - 21:02 #3
tror ikke det er så vildt fedt at skrive det på sådan et stort forum her.. ;) så blir det nok lukket rimelig hurtig.. :) ..
Avatar billede summer Mester
31. oktober 2003 - 21:07 #4
Der findes mange steder man kan sende gratis sms'er uden begrænsning, f.eks. http://sms.netact.dk/ http://www.coolsms.dk/ og dermed også http://freesms.dk/ - så det må vist være lovligt :) Ellers må de jo lukke ned.
Avatar billede arkham Nybegynder
31. oktober 2003 - 21:11 #5
alle disse steder har begrænsninger om hvad man må sende om dagen...

og  sms.netact.dk laver altid gsm fejl eller hvad de laver
Det valgte nummer 6144**** er ikke et GSM-nummer, og du kan derfor ikke sende SMS-beskedder til numret.

osv osv osv.. det jeg har fundet ud af at jeg ka sende ubegrænset sms´ser..
f.eks er coolsms for tiden lukket ned på grund af probs..
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
01. november 2003 - 02:03 #6
Det koster ikke teleselskaberne noget at man sender en sms, dvs. ingen udgift for dem når man sender en sms. Altså er der ikke nogen teleselskaber der kan miste penge på det, og siden freesms.dk vel sender sms over et eller andet teleselskab's net er det vel også udgiftsfrit for dem (med mindre de betaler en "leje" af nettet). Det jeg vel egentlig prøver at sige er, at jeg ikke kan se noget galt i det, men lad hellere være.. Det lyder lidt ligesom den historie med ham der fandt ud af at omgå en CD-protection ved at holde shift nede under læsning af mediet.. Man kan altid få pudset advokater på sig.
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
01. november 2003 - 02:03 #7
Altså (for lige at gøre en lang historie kort): Lad være!
Avatar billede dmcn Praktikant
02. november 2003 - 14:23 #8
"Det koster ikke teleselskaberne noget at man sender en sms"
Det kan nu diskuteres - det koster noget, men det koster ikke 20 øre, som de fleste tager for det.

"og siden freesms.dk vel sender sms over et eller andet teleselskab's net er det vel også udgiftsfrit for dem"
De lejer sig ind på en SMS-gateway og har en udgift på x antal øre pr. sms der sendes.

Dermed mister de også penge på dit hack, og du risikerer dermed at skulle betale for hver enkelt SMS du har sendt gratis. I deres abonnement på SMS-gatewayen har de formentlig også fået ret god logging med, og så snart de kan se at disse logs ikke stemmer overens med hvad de får penge for, så begynder de at undersøge sagen nærmere.

Hvorfor ikke i stedet forklare dem om problemet, og blive dagens helt? :)
Avatar billede lyyrchks Nybegynder
02. november 2003 - 17:53 #9
Du lader til at have meget godt tjeck på det.. Jeg mener bare at have læst det var helt udgiftsfrit for teleselskaberne at sende sms'er rundt.. Hvis du ved hvordan det fungerer, vil du så forklare mig det? Det er faktisk et ret interresant område.
Avatar billede dmcn Praktikant
02. november 2003 - 18:15 #10
En del af hvad jeg ved, har jeg læst mig til på diverse nyhedssites, og en del af det ved jeg, da jeg selv har programmeret op mod en SMS-gateway til et SMS-spil.

Så vidt jeg husker ligger hele problemet i, at teleselskaberne er begyndt at fakturere indbyrdes. Hvis en Orange-bruger sender en SMS til TDC, skal Orange betale TDC for at håndtere SMS'en - og omvendt. Internt "glemmer" teleselskaberne dog dette, da der i sidste ende sendes rundt regnet lige meget mellem selskaberne. I forbindelse med aktiveringen af dette system, blev muligheden for at sende til mobiltelefoner på en e-mailadresse (<telefonnummer>@<udbyder>) også termineret, da der principielt set ikke er nogen der betaler for afsendelsen af SMS'en.
Derfor blev det nødvendigt med adgang til en SMS-gateway for at kunne sende SMS'er fra nettet (de tidlige SMS-sendere sendte blot ud via e-mail). Problemet ligger så igen i teleselskabernes fakturering for at håndtere en SMS - ejeren af SMS-gatewayen skal altså betale dette, og den regning føres videre til afsenderen af SMS'en, i dette tilfælde freesms.dk. Ergo mister de penge, hvis der er en fejl i deres software, så man kan sende gratis SMS'er.

At teleselskaberne fakturerer for behandling af SMS'er er for så vidt fair nok, men deres priser stemmer vist ikke helt overens med deres udgifter - men det er en helt anden debat. ;)
Avatar billede inkognito1 Nybegynder
14. november 2003 - 04:02 #11
For at tilføje til n0rmality's indlæg. Denne connect afgift er blot noget  teleselskaberne har fundet på for at tjene flere penge.

Spørger du dem så koster det 20 øre for TDC at sende en SMS til eksempelvis Sonofon. Når det kommer til stykket er det fuldstændig irrelevant at der findes denne connect afgift for i det store hele sendes der lige meget frem og tilbage i systemerne. Sender man en SMS behøver den jo næsten altid et svar. Grunden til at man har indført afgiften er at det SKAL koste penge at sende en SMS uanset hvordan man gør det.

Altså = indtjening til teleselskaberne.

Så derfor betaler alle for SMS også freesms.dk.

Der er dog en undtagelse - man kan sende til Telia's kunder GRATIS stadig væk. Men det er jo kun en lille % del af de danske mobiler.