Avatar billede gat Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hård sql query uden brug af sub-select

Hej jeg har sq brug for lidt input til en lidt hård sql forespørsel.

Flg. tabeller er involveret:

user:
- uid (bruger-id)
- username (brugernavn)
- zip (postnr)

zip:
- zip (postnr)
- city (bynavn)

business:
- bid (forretnings-id)
- b_name (forretningens navn)
- zip (postnr)

visits:
- vid (besøg-id)
- bid (forretnings-id)
- v_date (besøgs datoen)
- v_time (besøgs tidspunktet)

Det jeg så skal bruge, er en funktion der kan liste de brugere der har besøgt forretninger mellem kl. 8 igår og og indtil nu. listen skal være afgrænset til kun at liste de brugere der har besøgt forretninger i det pågældende postnr.

pyha :-)

listen skulle gerne se ud som følger:

PETER besøgte ALDI, ODENSE C kl. 16.30 d. 27.10.2003
ANDERS besøgte BRUGSEN, ODENSE C kl. 9.00 d. 27.10.2003
osv.

Der må ikke benyttes sub-selects da vores MySQL ikke understøtter dette.

Håber virkelig i kan hjælpe.

mvh

pl.
Avatar billede gat Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:22 #1
hov i visits er der selvfølgelig også et bid (bruger-id)
Avatar billede gat Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:23 #2
som selvfølgelig skulle have været uid og ikke bid, da det er forretnings-id undskyld sløseriet
Avatar billede tipsen Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:44 #3
Måske noget i retning af:

SELECT user.username, business.b_name, zip.city, visits.v_time, visits.v_date FROM user, zip, business, visits WHERE user.uid = visits.uid AND visits.bid = business.bid AND business.zip = zip.zip AND zip.zip=$currentzip AND "tidspunkt >= i går kl. 8"

-det sidste med tidspunkt kan jeg ikke konkretisere inden jeg kender dine datatyper - er der forøvrigt nogen grund til, at du ikke har samlet dato og tidspunkt i ét felt?
Avatar billede gat Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:26 #4
v_date er af typen date, v_time er af typen time.....jeg delte det op da jeg mente det så ville være lettere at sammenligne med...er det misforstået?
Avatar billede tipsen Nybegynder
27. oktober 2003 - 19:31 #5
Jeg ville umiddelbart tro, at det ville være nemmere, hvis du brugte et datetime felt, hvor de to værdier var kombineret.
Avatar billede gat Nybegynder
06. november 2003 - 12:05 #6
hej undskyld jeg lige var væk lidt længe, men jeg takker for hjælpen. Smid et svar så får du point
Avatar billede tipsen Nybegynder
06. november 2003 - 17:12 #7
ok