Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 12:43 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Langsom PC

Jeg sidder her med en..

Intel P4 2.4 Ghz
512 DDR RAM

og kan ikke helt forstå hvorfor den kører så enormt langsom. Der er længere loadtider på fx. spil end på langsommere maskiner, og den er lang tid om at starte op, den er lang tid om at åbne programmer ( eg. Internet Explorer ). Jeg har spekuleret på om grunden til at den kører så langsomt, kan have noget at gøre med at min HD er delt op i 2. Har brugt Partition Magic til at opdele HD´en, og synes den er blevet meget langsommere efter opdelingen. Kan det have noget med det at gøre, eller skal problemet findes et andet sted.

Mvh Joe
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 12:59 #1
OK. Har lige fundet ud af at både den Primære og Sekundære IDE channel, begge kører PIO, selvom de er sat til DMA. Får af vide at DMA ikke er tilgængelig, hvilket jeg synes er ret underligt ???? Det er en næsten helt ny disk.
HD er en Maxtor 6Y080L0 80 GB
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:10 #2
bruger du 80 leders controllerkabel og har du optimeret din bios?
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:15 #3
er i tvivl om hvad du mener med 80 leders controller... og nej bios er ikke opdateret, kan du evt. hjælpe mig med at gøre det på en SIKKER måde.... er oxo lidt i tvivl om hvor j skulle hente en bios opdatering...

mvh Joe
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:38 #4
for at se om du har et 80 leders controller kabel skal du åbne computeren, se efter om der fra bundkortet til harddisken sidder et fladt lyseblåt kabel.

Gør der det samler du computeren igen og går ind i bios (hvis den er meget ny er det ikke nødvendigt med en opgradering af bios), inde i bios ser du efter om der er et punkt der hedder Optimize Setting eller Load default Setup. Brug den førstnævnte hvis punktet findes.
Exit & Save når du er færdig.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:42 #5
Ok, det prøver j lige, men har du nogle idéer til hvorfor den kke vil køre med UDMA ? Forresten, sidder der oxo en Ultra ATA controller i.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:43 #6
Der er ikke mulighed for at loade optimized settings i bios. Kun default settings.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:21 #7
Problemet er netop at den kører PIO Mode og ikke UDMA.
Der må være sket noget (uventet), da du brugte Partition Magic. Hvor store er de to partitioner, du nu kører med? Udgør de tilsammen hele disken?

Sidder pt. ikke lige ved en ny XP maskine  :(    men foreslår at du går i BIOS under Intergratet Pheriferals (håber det er det rigtige punkt) og tjekker, hvordan dine IDE kanaler står der. Korrekt sat skal de formentlig stå til AUTO - og ikke noget med PIO.

Måske kan en opdatering i BIOS af "Autodetect IDE Devices" hjælpe?
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:33 #8
hmm.. d r en ret "skrabet" bios, og der er ikke noget punkt i den der hedder integratet peripherals.. det er faktisk enormt minimalt hvad man har mulighed for i den bios. Ja. de udgør hele harddisken. C:\ 12 gb og D:\ på resten ( ud af en 80 gb hd ) hvor finder j en opdatering til bios, og hvordan opdaterer j den bedst..
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:54 #9
Hmm..  En skrabet BIOS. Det udtryk har jeg ikke hørt før.  :)
Tror ikke det hjælper med en BIOS opdatering. For det har jo virket før - inden du delte disken op. Er det ikke korrekt?

Kan du ikke finde noget i BIOS om settings for IDE-controleren ved at gennemgå de punkter, den "skrabede" BIOS har.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:58 #10
hvorfor ikke gennemgå hele bios, husk undermenuer, det er mange gang e her man finder løsningen, også selv om den skrabet.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:15 #11
til retaxes hmmm... jeg ku jo tjekke den igennem igen, men det eneste j kan lave om på er om HD´en skal køre med High Performance, eller i compatible mode...

til halifax ... d r ik min comp, men ham der ejer den, siger at den kørte fint før partitionerering, og har netop fået af vide at det IKKE er Partition Magic der er brugt, men partitionerings funktionen der ligger i windows installationen.. måske det har noget med d at gøre. Prob. er at jeg ikke ved om den før partitioneringen kunne køre UDMA.. eller om den oxo kørte pio dengang..
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:34 #12
High Performance vil umiddelbart være det mest nærliggende at vælge.

Ham der har pc'en, har han ikke en manual der beskriver de to settings?

Eller...  har du forsøgt med High Performance?
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:36 #13
jeps.. den står på High Performance.. men stadig no luck.. og der er ikke andre steder i bios hvor j kan ændre på noget. Hva faen kan man dog gøre for at få den til at køre i UDMA.. kan ik finde noget nogle steder om problemet, men du har jo helt sikkert ret i at det er det der sløver den.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:36 #14
High Performance siger mig, at det er for UDMA diske.
UDMA er den protokol under IDE som fulgte efter de forskellige PIO Modes = ældre diske.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:37 #15
Ja det ved jeg.. men da den allerede står på High Performance, er det ihvertfald ik det der er galt. Er du sikker på at en bios update ikke vil kunne gøre det.. og hvor finder j i så fald en.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:39 #16
Pokkers også..    Jeg ved faktisk ikke hvordan du tvinger den over i UDMA, bortset fra en ny partitionering/formatering.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:40 #17
Ja det ku være man skulle prøve at partitionere igen med Partition Magic.. eller vil du råde mig til at formatere først, og så partitionere med fdisk ??
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:44 #18
En BIOS opdatering skal hentes fra bundkortproducentens hjemmeside.

Ved du ikke hvilket bundkort det er, kan du kente gratis programmet Aida32 som kan fortælle alt om en pc's hardware.

www.aida32.hu    vælg Personal udgaven og tag .exe-filen, som umiddelbart installerer programmet - til forskel fra .zip-filen.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:44 #19
Ok tak. Det prøver j lige.. melder tilbage senere..
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:51 #20
Kan det mon tænkes, at det er drivere til bundkortet (IDE-controleren) som ikke er opdaterede?

Fdisk og formatering sletter alt på disken. Det er måske ikke så smart, hvis der mangler backup af vigtige ting.

Kører den med Windows XP? - I så fald kunne en repair af XP være en god mulighed. XP cd-key'en skal bruges.

En vejledning til en repair findes bl.a. her
http://www.eksperten.dk/spm/386903  Prøv det.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 15:57 #21
det ku måske godt være bundkort drivere... men prøver lige nogle forskellige ting.. formatering/partition må være sidste udvej....
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 16:05 #22
Drivere til bundkort (såvel som BIOS) bør også kunne findes på bundkortproducentens hjemmeside.

Kan kun sige God jagt efter løsningen.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
25. oktober 2003 - 16:07 #23
ok.. jeg prøver lige en masse forskelligt her.. og tak for info ....
Avatar billede zhark Nybegynder
26. oktober 2003 - 16:05 #24
For det første mener jeg du skal sætte HDen på ATA controlleren og står der ikke noget om "Promise drivere" under opstart eller kontrolpanel/indholdfortegnelsen, ellers kommer det nok når HDen er på ATA controlleren.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
27. oktober 2003 - 07:25 #26
tak tak.. jeg prøver lige de her ting, og melder tilbage hvis noget af det virker, men nu skal j sq i skole.. ses folkens...

mvH Joe
Avatar billede prologic Nybegynder
27. oktober 2003 - 08:18 #27
Hej.. har det fuldstændige samme prob. selvom mit måske er lidt mere dækkende.

Prøv at se inde i din event viewer om du får nogle windows fejl. Den ligger inde under administrator tools, enten under kontrol panel eller start\administrator tools\event viewer.

Der får jeg nemlig en fejl, med at der er parity og controller error.

Hvis du får samme fejl, kan vi have det samme problem.
Avatar billede joe_tan Nybegynder
27. oktober 2003 - 10:20 #28
til prologic: Det vil j lige tjekke så snart jeg er hjemme.. lyder sandsynligt...
Avatar billede joe_tan Nybegynder
27. oktober 2003 - 13:06 #29
Til prologic: J finder igen fejl der minder om den du beskriver.. desværre.. men tror måske nok at det kunne have noget med det at gøre alligevel.. mener selv at der må være gået et eller andet galt under partitioneringen.. men vil jo helst undgå at skulle partitionere igen.. for mange data at flytte :D .. men er pt. ved at undersøge disken for fejl og andet ved hjælp af maxtors diagnose progs.

mvh Joe
Avatar billede joe_tan Nybegynder
27. oktober 2003 - 13:32 #30
Så er problmet tilsyneladende løst.. jeg får helt klart højere søgehastighed, og enhed 0 på Primær Channel hedder nu UDMA 5 istedet for pio, og enhed 0 og 1 på Sekundær henholdsvis UDMA 3 og 2. Det skulle vise sig at være så enkelt at det bare var den forkerte driver til ULTRA Controlleren.... men ok det er jo ik et sted man leder efter et prob. når man har fået af vide at det skulle være den rigtige driver... men tak for hjælpen alle sammen..

mvh Joe

P.S Hvis der er nogle der gerne vil gøre krav på nogle point skriv venligst, for jeg aner ik hvem der skulle ha dem hvis nogen.... :D
Avatar billede halifax Nybegynder
27. oktober 2003 - 13:47 #31
Tillykke med det, og nok især glæden over at have fået hastighed tilbage.
Lægger et svar i tilfælde af du synes jeg skal have en bid af kagen.
Ellers er det jo dig selv, der fuldstændig bestememr pointtildelingen.    :)
Avatar billede joe_tan Nybegynder
27. oktober 2003 - 14:09 #32
så fik du dem sq.. det er dig der har hjulpet mest, hvis nogen...tak for det..

mvh Joe
Avatar billede prologic Nybegynder
28. oktober 2003 - 22:22 #33
Så er vi alle glade :)