Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
24. oktober 2003 - 19:36 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Link i Notes til f.eks. Excel

Kan det lade sig gøre at skabe et link i et Notes dokument til et regneark eller word-dokument?
Avatar billede djtj Novice
24. oktober 2003 - 20:00 #1
Jeps - du skal vælge hotspot.... ogås skal du i stedet for at angive en http adresse skrive...

file://Servernavn\share\filnav.doc

Og husk notes er jo så smart så den først laver linket i det øjeblik du sender... ergo kan du ikke teste om det det virker det ;-)

DJTJ
NOT a Notes lover!
Avatar billede mmmtm Nybegynder
24. oktober 2003 - 20:04 #2
Gem som kladde først, så kan det testes.
Avatar billede djtj Novice
24. oktober 2003 - 20:07 #3
okay - det var sørme smart.... ;-)
Avatar billede jogii Nybegynder
25. oktober 2003 - 10:24 #4
Hvorfor så ikke lave et rigtigt hotspot istedenfor?
Skriv noget tekst, marker teksten, vælg Menu->Create->Hotspot->Link Hotspot
og paste din url ind i property boksen.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
25. oktober 2003 - 10:52 #5
...eller have regnearket eller worddokumentet i fx. Notes ms-office databasen, og så bare lave et doc-link ???
(forøvrigt kan jeg da ikke teste om et link i OE virker, før jeg har sendt det - men det er måske bare en indstilling ???)
Avatar billede jogii Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:48 #6
holdningsindstilling ?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
25. oktober 2003 - 17:00 #7
..nok begge dele :-)
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:03 #8
Er det muligt v.h.a. link at åbne f.eks. regneark op i Excel i stedet for Notes Web Browsing?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:50 #9
Fjern hakket i "make notes the default webbrowser on my system" under user preferences (file, indstillinger, brugerindstillinger.
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
31. oktober 2003 - 19:11 #10
Jeg er vist ikke så god til at angive URL'en (stien) korrekt. Den kan i hvert fald ikke åbne dokumentet. Prøver at åbne op i Notes Web Browser selv om Notes ikke er angives til default webbrowser.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
31. oktober 2003 - 19:16 #11
Hvor har du angivet url'en ? I en hotspot i et dokument eller i en mail ? Og hvad skriver du i url'en ?
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
31. oktober 2003 - 19:19 #12
Jeg har angivet URL'en i et hotspot i et dokument. Selve stien er som følgende:
file://localhost\Documents and Settings\TJEKLISTE_EJENDOMSFUNKTIONÆR.xls
Avatar billede mmmtm Nybegynder
31. oktober 2003 - 22:02 #13
..du skal huske at det skal være i brugerens Notes Klient at "make notes default....osv" ikke er sat..!.  ?
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
06. november 2003 - 17:12 #14
Lige nu sidder jeg bare og tester lokalt. Har dog ingen IT baggrund, og har derfor ikke de store erfaringer med aftestning af links lokalt/på server. Excel-filen, som jeg prøver at referere til ligger også lokalt, men det virker s.. ikke rigtigt :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
07. november 2003 - 09:31 #15
En helt anden problematik ved at anvende URL'er er at de overlades til operativsystemet. Det betyder at hvis du får linket til at virke, vil dine brugere blive spurgt om de vil aktivere filen eller gemme den lokalt. Hvis man tilgår filer fra internettet er det et meget passende spørgsmål, men hvis det er lokalt så er det lidt irriterende.

Hvis linket tilgås med en Notes klient, så er det mere passende at lave en "Action Hotspot" med følgende formel:

    fil placeret på filserver
    @Command([Execute]; "\\filserver\share\sti\filnavn.xls")
eller
    fil placeret lokalt
    @Command([Execute]; "\\\sti\filnavn.xls")

//Jörg
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
07. november 2003 - 12:30 #16
Jeg har prøvet det sidste forslag, men får af vide at Lotus Notes are "unable to locate program"!!
Jeg har brugt følgende sti:
@Command([Execute]; "\\\C:\Documents and Settings\filnavn.xls")
Avatar billede jogii Nybegynder
07. november 2003 - 20:26 #17
Undskyld, min fejl:
@Command([Execute]; "C:\Documents and Settings\filnavn.xls")
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
10. november 2003 - 11:54 #18
OK, men jeg har det problem at Notes fjerner backslach i stinavn når der gemmes. Kan det være rigtigt????
Når link aktiveres kommer kommandoen "Unable to locate program".
Avatar billede rikke_iversen Nybegynder
10. november 2003 - 14:17 #19
Jeg har fundet ud af det...
Man skal blot vende backshlash(\) til en shlash(/).
Dette er jo fordi, at de også bliver brugt af Notes til Escape tegn og escapetegn betyder, at det næste tegn skal ignoreres, eksempelvis bliver to \\ til en \ da det første tegn efter en backshlash ignoreres.

      Rikke
Avatar billede jogii Nybegynder
12. november 2003 - 07:55 #20
Sikken en bommert. Sådan er det når man skriver noget og ikke selv tester det. Det må du undskylde. Dengang man kun programmerede i @formula var det lidt nemmere at huske. Officielt (ifølge Lotus) skal der stå:
@Command([Execute]; "C:\\Documents and Settings\\filnavn.xls")
Anvendelsen af / istedenfor \\ (som er \) er vist nok understøttet fordi Windows understøtter det.