Avatar billede syswatch Novice
21. oktober 2003 - 12:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FTP Adgang men ikke SSH

Hejsa.
Jeg har en server kørende med FreeBSD 4.8 og Proftpd.
Proftpd, kører dog ikke med mysql support, men er det muligt at oprette en bruger på systemet, som kan logge ind via FTP, men ikke kan SSH'e til serveren ???
Avatar billede codebase Praktikant
21. oktober 2003 - 12:43 #1
ja, ret i /etc/passwd udfor brugeren står der pt /bin/sh ret det til /bin/false
Avatar billede syswatch Novice
21. oktober 2003 - 12:48 #2
Ok.. er det virkelig så nemt... tjecker lige senere, men tak for svaret.
Avatar billede syswatch Novice
22. oktober 2003 - 13:09 #3
Selvom jeg retter det kan brugeren stadig logge ind via SSH... skal box'en genstartes ???
Avatar billede skwat Praktikant
27. oktober 2003 - 22:56 #4
siden du har forhastet dine point kan jeg da give hintet man -k shells
Avatar billede syswatch Novice
28. oktober 2003 - 09:18 #5
Skwat: Jeg vil gerne oprette et nyt spørgsmål, hvis du har en løsning. Jeg forstår ikke lige dit indlæg.
Avatar billede skwat Praktikant
28. oktober 2003 - 16:46 #6
alle din shells er í
/etc/shells

Der vil du se at der er en der hedder /sbin/nologin.

Den gør at hvis en bruger forsøger at logge in, vil du få en besked ala. skrid du er ikke velkommen.

for at ændre en bruges shell ville jeg enten kigge på
man -k shells (Der vil du få en liste over kommandoer der har med shells at gøre, jeg kan ikke huske hvad det er den hedder.)

eller mere rigtigt bruge vipw som er et tool der er bygget på masterfilen.
Avatar billede skwat Praktikant
28. oktober 2003 - 16:47 #7
mht point kan du give mig gange 2 næste gang du ikke kan finde ud af at bruge man