Avatar billede olemongol Nybegynder
02. januar 2001 - 23:27 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Chat

Hvorfor ikke lave en Chat istedet for at mødes på \"ICQ\"

MVH. Ole
Avatar billede parazite Nybegynder
02. januar 2001 - 23:30 #1
Foreslået mange gange - nedstemt mange gange. Et af formålene med eksperten er netop, at alle svar gemmes så andre kan få glæde af dem i fremtiden. Med en chat forsvinder dette fuldstændig!

- Parazite
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 01:48 #2
en løsning kunne vel være en logget, offentlig chat...

en chat er alligevel altid baseret på en database, så hvorfor ikke lade indholdet af den database stå og så kunne vi gå ind og kigge i alle gamle chats?

det ville da være kanon, jeg er med på at kode det hvis andre også gider
Avatar billede parazite Nybegynder
03. januar 2001 - 01:51 #3
Og så skulle man rode hele loggen igennem for at finde løsningen? Så skulle der automatisk oprettes et nyt rum hver gang et spm. skulle diskuteres, og det skulle lukkes når alle var logget ud. Loggen skulle så gemmes og et link skulle vises i spørgsmålet.

Dette kunne til nøds bruges, men så får man problemet med at man skal kigge hele loggen igennem for at finde alle de rettelser der altid forekommer.

Det virker jo fint som det er nu.

- Parazite
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 02:02 #4
parazite >> nope, en chat som hele tiden kører og som man kan hoppe ind og ud af... der kunne fx være en pr. kategori... og en søgefunktion som kunne søge loggen igennen...

tit sidder man jo og diskuterer noget som ingen gider læse, men de får mail hver gang man skriver...
Avatar billede kapsel Nybegynder
03. januar 2001 - 02:05 #5
Jeg vil kun give Parazite ret.. Chat ville være en dum løsning
Avatar billede parazite Nybegynder
03. januar 2001 - 02:08 #6
cyberesben : Og når jeg så søger på JavaScript? :o)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 02:40 #7
ja så kommer der en liste med de linjer der er blevet skrevet i chatten, om javascript, og et link til pågældende logfil
Avatar billede okay Nybegynder
03. januar 2001 - 02:49 #8
selvom i diskutere det, vil der ik ske noget...det er blevet diskuteret 100000 gange ;(....
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 03:49 #9
okay>> se hvad jeg skrev, \"jeg er med på at kode det hvis andre også gider\"
Avatar billede ahl Nybegynder
03. januar 2001 - 11:34 #10
Hvorfor lave en chat til alle kategorier?
Der er allere en fri debat, og som der også er skrevet så vil det blive meget svært at finde et svar via en log. Jeg ville væde med at det ikke er alle der ville tale seriøst inde på en chat, så ville det alligevel blive logget. Prøve at tænk på en kæmpe fil det måtte blive til sidst, med alle de linier tekst?!
Avatar billede okay Nybegynder
03. januar 2001 - 14:23 #11
cyberesben...hvordan har du tænkt dig i skulle lave den ??? (over nettet)...eller kender i hinanden ???
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 15:21 #12
okay>> det får du selv lov at svare på, det var godt nok et dumt spørgsmål...

BTW så er jeg i gang med at lave en chat, lige nu kan den næsten det samme som ofirs men der kommer mere, bare rolig!

ahl>> der er mange der reelt chatter på Fri Debat - det ville være bedre med en rigtig chat, ikke?

Og er det måske alle der taler seriøst herinde på eksperten?

Og tja, prøv at tænke på en kæmpe fil ekspertens database er...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 15:23 #13
ahl>> forresten tja www.witzen.dk som jeg er admin for, der står over 1000 vittigheder i en database, de fylder kun 4.2 MB når man ser på filen i databasen!
Avatar billede kapsel Nybegynder
03. januar 2001 - 15:59 #14
Fil ?!

Den ligger nok i RAM\'en på en eller anden stor SQL server
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 16:03 #15
kapsel>> en chat ligger i en database... og ja en database ligger på en SQL server... og en SQL server bruger filer til at gemme sine ting... normalt et par filer pr. tabel, så der er noget til data og til struktur
Avatar billede kapsel Nybegynder
03. januar 2001 - 16:06 #16
okæ, men kunne forstille mig at når der er ?100? brugerere herinde, at den database kommer på hårdt arbejde.. jeg vil tro det ligger i rammen, og blir backuppet til disk konstant
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 19:58 #17
en almindelig chat læser nogle linjer ud fra en database, altså noget der ligger i en fil, og når nogen skriver noget på chatten bliver det smidt direkte ind i databasen og bagefter hentet frem...

jeg har jo selv lavet en chat som gør det samme...

ja det ville være ekstra arbejde for den, men alligevel, det ville være kanon... jeg kan prøve at hoste den og finde ud af hvor meget det tager!
Avatar billede ahl Nybegynder
03. januar 2001 - 20:27 #18
Tænk på at ALT hvad der bliver skrevet i chatten skal logges!
Bare på en dag ville antallet af linier hurtigt komme op på 100- 200.000 linier!
Det ville ikke kunne betale sig!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2001 - 22:03 #19
ahl>> læs hvad jeg skrev tidligere!

10000 vitser fylder ca. 4 MB i databasen

hvad tror du så 200.000 linjer på en chat fylder? 50 MB måske
Avatar billede okay Nybegynder
03. januar 2001 - 22:09 #20
cyberesben....var det ik bedre hvis man kunne trykke på et knap når et spm blev afsluttet, og når man vil oprette en nyt spm. så oprettede den et nyt RUM :) osv...
Avatar billede okay Nybegynder
03. januar 2001 - 22:09 #21
også var der en oversigt over de forskellige SPM :)
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
04. januar 2001 - 17:21 #22
Dette er blevet debateret mange gange, og som nævnt her, nedstemt. Hvis du cyberesben kan tilføre ny viden, som kan ændre på forbeholdene fra tidligere, hører jeg meget gerne fra dig :)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. januar 2001 - 20:10 #23
okay>> et chatrum til hvert spm?
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 10:32 #24
cyberesben>> Det må du gerne uddybe lidt. Kan det forhindre \"de useriøse\", og kan der laves et system som kan håntere det, osv... ?
Avatar billede ahl Nybegynder
05. januar 2001 - 12:27 #25
cyberesben> ja, 50mb, PER DAG!!!
Avatar billede parazite Nybegynder
05. januar 2001 - 17:00 #26
cyberesben : En chat som coolchat.dk, der ikke er videre godt besøgt skaber op til 20 GB trafik om måneden... hvor vil du finde hosting til det? Har eksperten.dk råd til det?

- Parazite
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2001 - 17:09 #27
ahl>> åbn dine øjne, tror du selv der bliver skrevet 200.000 linjer pr dag?

andreas>> det er vel ikke noget problem at lave systemet! og jeg tror det ville reducere antallet af useriøse folk, da de kan hoppe over på chatten! der skat altså være et link til hvert spm direkte!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. januar 2001 - 17:14 #28
parazite>> det kan vi finde ud af senere, andreas>> hvor meget skaber eksperten i dag pr. måned?
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
05. januar 2001 - 17:35 #29
cyber...>> Mener du hvad vi tjener ??
Avatar billede kapsel Nybegynder
05. januar 2001 - 17:42 #30
andreas_admin, nej, trafik..
Avatar billede ahl Nybegynder
05. januar 2001 - 23:35 #31
cyberesben> ok, måske ikke 200.000, men tænk på vis folk bare sidder og chatte useriøst, så kan det gost kommer op på en 100.000 linier, tænk på der er 10.000 brugere, det er ret meget!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. januar 2001 - 01:04 #32
ahl>> prøv at tælle hvor mange indlæg og spm der bliver lavet om dagen! så har du et billede af det

i øvrigt, ja hvad tror du jubii og ofir gør, de logger jo også deres chat, de klarer sig alligevel og de har konstant 1000 der chatter derinde!
Avatar billede kapsel Nybegynder
06. januar 2001 - 02:14 #33
fårk i snakker jo vildt og voldsomt herinde, kunne i ikke stoppe ? :) som æslet siger, får jeg en mail hver gang :(
Avatar billede ahl Nybegynder
07. januar 2001 - 13:31 #34
cyberesben> Jeg vædde med at ofir sletter deres log en gang om ugen eller sådan noget.
Hvis det skulle logges på eksperten, skulle det logges i al evighed! Ellers ville der ikke være nogen mening med det!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. januar 2001 - 14:08 #35
ahl>> skal vi vædde med at jubii og ofir og de andre store ikke sletter deres chat-logs? hvor meget vil du vædde?
Avatar billede ahl Nybegynder
07. januar 2001 - 14:10 #36
Fordi jeg næsten er sikker på det!!!!
Hvorfor skulle de ikke det?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
07. januar 2001 - 17:49 #37
mail er sendt ang. væddemål