Avatar billede xxlocutusxx Nybegynder
10. oktober 2003 - 08:55 Der er 8 kommentarer

Kan ikke opgradere min exchange 2000 til exchange 2000 enterprise

Hej jeg står med en exchange 2000 server hvor databasen er løbet fuld, løsningen er at opgradere til exchange enterprise hvor der ikke er nogen begrænsning på hvor stor databasen må være.

Mit problem er efter opgradering uden fejl, kan priv og pub ikke mountes, den siger der er stamp fejl i en log fil.

Jeg har 400 ansatte som godt kunne bruge en hurtig løsning og så tænkte jeg at eksperten.dk ville være stedet hvor jeg kunne få det svar ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 09:10 #1
Aller først, sørg for at du har en backup.

Prøv dette:
Properties for din MailBox
Fanebladet Database.
Sæt hak i This database can be overwriten by a restore.

:-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. oktober 2003 - 09:25 #2
Inden du opgradere, bør du gøre noget for at formindske størrelsen på din nuværende database. Jeg har klippet lidt fra andre spørgsmål.

ESEutil i Exchange 2000 kræver at information store kører, men tilgengæld at storen er dismounted. Det kan du ikke umiddelbart gøre via en batch fil.

Du kan bruge et VBscript, har fundet en fin beskrivelse beregnet til noget heavy HP backup grejer, men scriptet fungerer lige fint uden HP's backup! :)

Læs side 11 og kapitlet ud i http://www.hp.com/products1/storage/pdfs/promos/exc2ktbp.pdf, før du downloader og bruger scripts'ne, som du kan hente heR: http://www.compaq.com/products/storageworks/solutions/rrex2k/scriptkit.html.

Rydmta.bat

@echo off
net stop msexchangemta
d:
cd \user\exchdata\mtadata
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
d:\user\exchdata\mtacheck /rd /rp /v /f d:\user\exchdata\mta.log
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
c:
cd\
net start msexchangemta
exit

DBFIX.bat

Echo off
net stop msexchangeis
isinteg -pri -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,mailbox,message,morefld,msgref,fldrcv,oofhist,rcvfld,fldsub,msgsoftref -l priv.log
isinteg -pub -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,message,morefld,msgref,artidx,newsfeed,newsfeedref,fldsub,msgsoftref -l pub.log
net start msexchangeis

DBCHECK.bat

@echo off
net stop msexchangemta
net stop msexchangeis
net stop msexchangeds
net stop msexchangesa
eseutil /g /ISPRIV 0
eseutil /d /ISPRIV 0
eseutil /g /ISPUB 0
eseutil /d /ISPUB 0
eseutil /g /DS 0
eseutil /d /DS 0
net start msexchangesa
net start msexchangeds
net start msexchangeis
net start msexchangemta
exit

Disse køres i rækkefølge, og vil tage exchange serveren offline, gennemføre vedligeholdelse, og sætte den online igen. Dette bør du gøre jævnligt. Jeg gør det selv en gang om ugen

Til sidst skal du tage en fuld backup igen.

Her er en liste over options pg parametre

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;317014

Her er også lidt info
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;232734

Og har du indlæst senenst servicepack til exchange
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 13:24 #3
> xxlocutusxx
Undskyld for spam af dit spørgsmål.

>bufferzone
Jeg har nu set din cut_and_paste, mange gange. Har du noget belæg for det du skriver? Henvisninger til Microsoft eller lignende.

I et nyhedsbrev fra: http://www.winnetmag.com står der blandt andet følgende:

"  Let's move on to running Isinteg and Eseutil. These tools check the
logical and physical structure of your database's .edb and .stm files,
respectively. Typically, you should run the tools only when you
suspect a problem with a database; running the tools regularly wastes
a lot of time, especially because you can run them only on an
unmounted database. The way to discover database problems is by
reviewing your event logs--and you should perform that task on a
regular basis.

  What about performing an offline defrag of your database? Doing so
is necessary only when you're extremely tight on space. Because you
must take databases offline during defragmentation, this "preventive"
task actually causes downtime. Instead, the next time your servers are
down for maintenance, install a FireWire (IEEE 1394) card and buy a
couple of large FireWire disks. Presto! No more running out of disk
space (which always seems to happen at the worst times)."

Dette er ikke for at angribe dine faglige kvalifikationer. Du har leveret mange, meget kompetente svar, her på Eksperten.

Med venlig hilsen

TPO
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 13:46 #4
>bufferzone
Det er selvfølgelig denne udtaelse jeg tænker på: "Dette bør du gøre jævnligt. Jeg gør det selv en gang om ugen"

:-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. oktober 2003 - 15:52 #5
Det har jeg faktisk belæg for. Før jeg kørte denne vedligeholdelse havde jeg jævnligt problemer med min exchange 5.5. MTA der ikke kunne sende ud af huset og den slags, de sidste 3 år har jeg gennemført denne vedligeholdelse, sammen med komprimering af WINS, DHCP og DNS jet databaser og min exchange server har ikke haft et eneste ikke planlagt nedbrud.

Som du måske ved er jeg ansat i en stor koncern, hvor denne vedligeholdelse køres af alle 180 forskellige domæner, efter befaling fra vores øverste myndighed.

Så jeg vil mene at jeg har belæg for at skrive at det virker og er en god ide at køre.

Hvis du vil have en mailserver der ikke skal vedligeholdes, så skal du opsætte en linux boks med f.eks. Qmail og så tune maskinen til kun at køre dette
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 16:40 #6
> xxlocutusxx
Endnu en gang: Undskyld for spam af dit spørgsmål.

>bufferzone
Det er fint, bufferzone, nu er det Exchange 2000 vi taler om.
Har du nogen refererencer der kan backe dig up? Link til Microsoft eller andet.

:-)
Ps. I dette spørgsmål har brugeren fortalt at "han" HAR opgraderet til Exchange 2000 Enterprise version.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. oktober 2003 - 16:46 #7
Du får ingen links fra MS, det ville jo være det samme som at de indrømmede at deres egen jet format ikke er stabilt nok, jeg kan kun henvise til mine kontakter i bl.a. teknologisk institut, der fastholder at selve jet formatet ikke er ændret grundlæggende fra 5.5 til 2000. Jeg skal selv til at køre exchange 2000 fra nytår, og jeg forestiller mig, indtil andet er bevist, at jeg fortsætter med min ugentlige vedligeholdelse. Andres erfaringer er dog meget velkomne også i dette vigtige spørgsmål, det ville jo være dejligt at slippe for det
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2003 - 17:00 #8
> xxlocutusxx
Nok en gang: Undskyld for spam af dit spørgsmål.

>bufferzone
Mange tak for dine kommentarer. Jeg er ikke helt enig med dig. Ville meget gerne fortsætte diskussionen. Men af respekt for xxlocutusxx´s spørgsmål bør vi nok slutte nu, eller finde et andet sted.

Med venlig hilsen

TPO