Avatar billede casper-repsac Nybegynder
09. oktober 2003 - 13:18 Der er 3 kommentarer

hjælp til modstand

Hvis jeg køber 5 af disse dioder (dem i linket neden under)... og bruger 3stk 1,5 V batterier (så det i alt bliver 4,5 V) hvor meget modstand skal jeg så lode på???
http://www.el-supply.dk/elpix/4518.JPG

på forhånd tak???
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
09. oktober 2003 - 14:00 #1
Vil skyde på ca 700 ohm, hvis dioderne sidder parallelt og der kun skal være én modstand.
(4.5V-1.0V)/(5*1 mA) = 700 Ohm.

Det er kun et skud, da jeg ikke har alle data
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
09. oktober 2003 - 14:04 #2
Du kan jo også prøve dig lidt frem.
Start f.eks. med 1.5 kOhm, og sæt så sætte en mere i parallel (= 750 Ohm), hvis de ikke lyser nok.

eller find de rigtige data og regn det ud.
R=(4.5 V - diodespænding)/(5*diodestrøm)
Avatar billede ALS Praktikant
10. oktober 2003 - 13:34 #3
"1mA"

Det var godt nok ikke meget du vil give dem at leve af. Det er normalt med 10-20mA pr. diode.
Husk også at regne på effekten, der afsættes i modstanden. En almindelig 1/8 Watt er vist ikke nok.