Avatar billede onkelbob Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:05 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver jeg en god 3dchat?

Her kommer mit spg:

Hvordan laver jeg en god chat i mySQL?
Skal man have en server for at lave en 3dchat?
Hvadfor nogle andre programmer er en god idé at lave den i?
Hvad med grafiken?

Send svaret til: folmen@ofir.dk

Please.. vil i ikke nok svare?!
Avatar billede keysersoze Guru
03. oktober 2003 - 14:11 #1
svarende kan komme her da det er det eksperten er til for...

du kan ikke lave en chat i MySQL - men du kan godt benytte MySQL som en del af chatten. Ud over databasen skal du finde et sprog du vil lave selve funktionerne i - det kunne fx være .NET, ASP eller PHP som alle godt kan snakke sammen med MySQL

Du skal have en server for at have chatten op at køre - som en begyndelse kan du leje dig ind hos et webhotel, men bliver det stort skal man nok overveje egen server.

Programmer til at lave chatten i - ja, jeg ville foretrække et tekstbaseret program. Det kunne fx være HomeSite, UltraEdit eller EditPad.

Grafik - ja, det fedeste ville nok være at lave det i et 3d program som Maya eller 3dstudiomax, men også illustrator og photoshop er nogle gode muligheder.

Men at lave en 3dchat - eller en chat i det hele taget - på et ordentligt niveau kræver altså en del, og det er nok ikke det allerføreste man skal begive sig i gang med hvis man ikke har programmeret før... men det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme :)
Avatar billede onkelbob Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:21 #2
nåå, ja jeg glemte det der med køreprogrammerne......
Avatar billede onkelbob Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:23 #3
mange tak for rådene.........keysersoze......
Avatar billede onkelbob Nybegynder
03. oktober 2003 - 14:25 #4
hvordan laver man den så, hvis man har en server??
Avatar billede keysersoze Guru
03. oktober 2003 - 14:55 #5
Så finder du ud af hvilket sprog du vil lave chatten i - som jeg før skrev så kunne det fx være .Net, php eller asp. Kender du ikke til programmering er det som sagt en kæmpe sag, men hvis du surfer rundt på nettet kan du let finde links til sider med tutorials, hjælp etc.

fx www.html.dk - www.activeserverpages.dk - www.netcoders.dk
Avatar billede onkelbob Nybegynder
24. oktober 2003 - 08:04 #6
jeg skal have php, men hvad så med phpmyadmin?
Avatar billede onkelbob Nybegynder
24. oktober 2003 - 08:05 #7
og jeg er heller ikke så god programering... hvordan gør man???
Avatar billede keysersoze Guru
24. oktober 2003 - 09:13 #8
phpmyadmin er til administrering af databasen - altså en slags frontend... det er noget webhotellet skal udbyde så vidt jeg ved.

at lave en 3d-chat kræver altså en del - så hvis du ikke kender særlig meget til programmering ville jeg nok foreslå at du begynder med noget mindre. Jeg kender ikke til php, men kig lidt på eksperten så er der sikkert masser af forslag til hvor du kan lære php
Avatar billede onkelbob Nybegynder
03. november 2003 - 12:01 #9
ok mange tak, keyersoze.....