Avatar billede pristjek Nybegynder
01. oktober 2003 - 23:55 Der er 20 kommentarer

Feedback og ideer til pristjek.dk

Pristjek.dk skulle gerne være et site hvor man kan finde de billigste priser på alle mulige produkter og hvor de kan købes. Ikke nødvendigvis kun ting som kan købes på nettet, kunne være benzinpriser, dagligvarer alt indenfor elektronik og edb. spørgsmålet er om ikke det bliver for overskueligt hvis man tager for mange ting med. Ville det måske være en god ide kun at tilføje de mest søgte produkter på det danske net?

Indtjening?
hvordan kan man lave en indtjening på sådan et site? Der er jo altid den klassiske med bannere klistret over alt på siden, men ellers nogle ideer? Brugerbetaling? altså for dem som ligger priserne ind - virksomhederne. Ja den kan sikkert gå når sitet engang bliver landskendt og tiltrækker en masse forbrugere.
Forslag/ideer?

Markedsføring:
Et andet godt spørgmål er hvordan man skal markedsfører sådan et site, en personlig vurdering ville være at det simpelthen ville være for dumt at ofre alt for mange penge på en generel bannermarkedsføring som skaffer en masse besøgende. Besøgende som nødvendigvis ikke har den store interesse men bare "kommer forbi", så indenfor for denne type af website syntes jeg ikke der skal ofres en masse penge på fx bannerreklame. Derimod kunne der godt laves radioreklamer osv, tror egentligt også at det vil blive en del billigere.
Hvis ideen/konceptet er godt nok, skulle sitet jo i princippet markedsfører sig selv. Der kunne fx sendes et oplæg til rabatten(kendt fra DR1) Dette ville jo give en enorm god eksponering og derved skaffe - forhåbentligt - en helt masse surfende besøgende.
Forslag/ideer?

Et site som dette vil jo i sit koncept blive meget som edbpriser.dk bare med en masse andre produkter, men vil selvfølgeligt også indeholde edbpriser.
Forslag/ideer?

Tror DU at dette vil kunne blive et godt besøgt site?
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 00:15 #1
Jeg tror næppe det vil være overskueligt at du tager alt med, men nok mere uoverskueligt :D Men en anden ting ved at havde alt om alt med på dit site, det betyder at enten skal du havde RIGTIG mange hjælpere ellers dit website EXTREM hurtig blive forældet. Det kræver simpelhen for meget tid.. Tænk på hvor mange steder at bare benzin/diesel priser falder/stiger flere gange dagligt...

Det er meget vigtigt at du finder det produkt du kender meget til.. Arbejder du med film/musik, så lav en over dette for ellers vil det kræve meget tid.

>Indtjening?

Den dårligste ide er at tage betaling for at en virksomhed kan tilmelde deres priser, hvis du gør det så vil ingen virksomheder tilmelde sig og jo færre leverandør der optræder i din database jo dårligere vil jeg se den som.

Der er nok ikke mange måneder at tjene penge på.. Men det kunne være nogle ting som:

Bannere (overdriv nu ikke)
Tekst reklamer (overdriv nu ikke)
Toplink
Pluslink kommer først ved en generelt sødning, laver folk så en mere adv. søgning på priser/produkter kan du overveje at lægge disse først eller bare fremhæve dem.. Hvis man vil havde den billigste er det selvf. irreterende at xx leverandør står øverst fordi de har pluslink, selvom de ikke er billigst.

Men du skal ikke regne med at du skal tjene ret mange penge på sådan et site. Selvf. vil leverandører af musik være interesseret i bannere og lign. hvis du har pristjek over musik, men bannere giver ikke mange penge idag.

Slet ikke hvis du bare skal bruge en 5-10 timer om ugen til at holde priserne opdateret så folk kommer igen og igen, det skal nok snarre laves for hygge´s skyld..

>Markedsføring:

Som alle andre.. Alle steder du kan, søgemaskiner, banner, link, fora, news, omtale i pressen og jeg kan blive ved.. Markedsføring kommer ikke ud af den blå luft.. Hvis du ikke gør noget for det så bliver den aldrig godt besøgt.. Og det tager tid og måske LANGTID før der virkelig kommer folk..

Man kigger på den og venter så en lille måned for at se om den nu også holdes opdateret.. Jeg har i hvertfald set mange pristjek sider der blev opdateret hele tiden de første 14 dage også gad ejeren ikke fordi der ingen besøgende var.. Så kom man 1 måned senere og vupti alt var forældet..

>Tror DU at dette vil kunne blive et godt besøgt site?

Laver du det godt, overskueligt, et bestemt område eks. edb (selvom her vil mange nok vælge edbpriser.dk om de er skod eller ej).. Du skal havde det frem i fora / news ikke spamme og du skal vise at du mener du vil drive det seriøst med opdatering i mange mange måneder frem.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 00:17 #2
puha en masse.. stavefejl er gratis :)
Avatar billede hybel Nybegynder
02. oktober 2003 - 00:22 #3
En ting er sikkert: Virksomhederne må under ingen omstændigheder ha' indflydelse på, om de bliver listet eller ej! De må ikke betale sig ind for at blive listet.

Så opnår man hurtigt den effekt, at det ikke nødvendigvis ER de billigste der står opført under de forskellige kategorier, men nærmere dem som har betalt for at være listet, og de kan nemt både være næstbilligst eller måske ovenikøbet dyrest!

Bare min tanke...

- Hybel
Avatar billede ALS Praktikant
02. oktober 2003 - 09:52 #4
I modsætning til de øvrige, ser jeg ikke noget problem i at man butikkerne skal betale for at blive tilmeldt det omtalte site, bare de ikke kan købe sig til en højere placering.
De butikker, der profilere sig på at være billigst, vil gerne være på listen. De butikker, der har høje priser vil naturligvis ikke betale for at være på listen, men de er heller ikke relevante for forbrugeren.

Forhandlerne betaler f.eks. 400 Kr. pr. mdr. for at få listet deres produkter på gode gamle www.edbpriser.dk og deres forskellige søster-sites.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 10:46 #5
Edbpriser er så besøgt at de muligvis kan tage betaling, men et helt nyt site vil aldrig kunne gøre det..

At kræve betaling fra en forhandler uden at havde et ordenligt besøgs-grundlag vil nok kun give slag til en selv. Det forhindre at forretningerne hjælper med at holde siden opdateret og derved giver det sidens ejer mere arbejde.

Fordi en forretning er dyr skal den vel med på listen alligevel.. Jo færre forretninger der er på siden under et produkt jo dårligere er den for mig. Selvom den er dyre forretningen kan leveringen være bedre, større udvalg.. mange ting spiller ind..

Så tror ikke at man skal bygge en side op med den forventning at forretningerne skal betale for at holde siden opdateret for en. Så skal der skal være mange unikke brugere for at en forretning kan se markedsføring i det..
Avatar billede ALS Praktikant
02. oktober 2003 - 10:56 #6
De tider hvor alt på nettet var gratis er forbi (hvordan skulle man ellers kunne drive en forretning).
Det er rigtigt, at det er svært at tiltrække butikkerne før der er nogen besøgende. Det er "hønen og ægget" om igen. Det kunne løses ved at have et tilbud om at forretningerne optages gratis i en begrænset periode som introduktion. På sigt skal de betale, ellers er der ingen forretning.
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 11:10 #7
>ib-rene-cairo< du har fuldstændig ret, det var også ideen at de fx skulle have en periode på fx et par måneder til vi havde opbygget en ordentlig produktdatabase og fundet frem til en seriøs ordning med de forskellige personer/virksomheder som skal opdatere deres priser. Til den tid så tror jeg helt sikkert at de vil være interesserede i at betale et mindre beløb hver måned for at komme med, evt hvor man fremhæver deres produkt, derved behøver de ikke nødvendigvis at være de billigste for at blive set.
En evt. indtjening vil komme lidt af sig selv når man kommer op på et vist antal besøgende, der er jo mange mange måder man kan reklamere på. Man skal bare kan finde ud af at udnytte disse måder, og få virksomhederne til at se de fornuftige i at betale penge for at reklamere på netop den måde.

Et andet problem bliver: hvad skal der være af produkter på sitet? der kunne jo blive en tendens til at det bliver uoverskueligt hvis ikke man passer på og laver det utroligt overskueligt.
hvad skal der være af produkter på sådan et site? Er der fx nogen der kan finde en statistik over de mest søgte produkter på nettet? mon ikke google og andre søgemaskiner ligger inde med sådanne oplysninger? så kunne man evt. bare tage de 100 mest søgte produkter.
hvad syntes i til det?
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:02 #8
Jeg tvivler også stærkt på at man kan dirve en forretning med sådan et site..
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:06 #9
Jeg vil sige god fornøjelse til at du tager de 100 mest søgte produkter :o) Jeg tror du tænker lidt mere på ast få en side der giver penge end at lave en side som er seriøst, det er synd og vil smitte af på hvordan siden laves..

Men hvis du vil havde noget som mange går efter så erotsike film/lejetøj, det er garanteret stadigvæk en af de bedste ting at sælge på nettet.
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:13 #10
haha... kender du nogle gode leverandører til nogle store negerdildoer?

nej jeg mener nu stadig at der er stort potentiale i sådan et site, det skal fra starten ikke være et site som giver noget overskud, helst heller et underskud, men med tiden - hvis det laves proffesionelt nok - vil det sikkert være et site som give en danskere et godt redskab til at finde de bedste priser på nettet.
Avatar billede ALS Praktikant
02. oktober 2003 - 14:25 #11
Det er spørgsmålet om potentialeet stadig er stort.
Du er langt fra den første, der har fået den ide. Der findes mange ligende sites, der har specialiseret sig i forskellige produkter.

Du har sikkert bemærket at Eksperten også har fået sådan et site for sammenligning af hardware priser. Efter min mening et håbløst forsøg på at trænge sig ind på markded som www.edbpriser.dk sidder fuldstændig på.

Jeg kan lige i hovedet komme i tanke om sites for edb, benzin, hvidevare, hifi, foto, DVD og der er sikkert mange flere.
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 14:39 #12
hvorfor så ikke samle disse sites til ét site, så folk ikke skal surfe rundt på nettet og lede efter det, for der er sikkert mange der ikke ved hvor man kan finde det, jeg kan fx ikke lige remse de sites op hvor man kan finde det du lige skrev, og jeg sidder på nettet minimum 10timer i døgnet! forstil dig så alle dem der ikke slet ikke ved hvor man kan finde sådanne ting, så med en smule klog markedsføring vil man nå ud til disse mennesker.

Jeg må sige at der er ikke nogen der endnu har overbevist mig om at det er en dårlig idé. Der findes et pr sites som jeg kender der har noget af det som pristjek.dk vil lave. det er gate2prices.dk og pricerunner.dk, forstår det ikke men pricerunner som jo så godtnok er international, de har fået tilført kapital på 50mio EURO altså knap 400mio dkk, så der må jo være nogen der tror på ideen, men prøv så at gå ind på www.pricerunner.dk og fortæl mig så om det site ser virkeligt seriøst ud, det syntes jeg ikke det gør.
www.gate2prices.dk syntes jge personligt ser en del mere seriøst ud en pricerunner.dk. Sitet gate2prices.dk ser faktisk fint ud, de har dog "kun" elektroniske produkter i der prisdatabase, men ellers et fint site, hvis det ikke var for deres domænenavn! syntes det er en skam at de har et engelsk navn til sådan et site og så navnet gate2prices.dk jeg kunne faktisk næsten ikke huske det da jeg lige skulle skrive det før, det er ikke et navn som virkeligt sætter sig hos folk. Der vil jeg sige at det er noget andet med pristjek.dk der ligger forklaringen på websitet - i sin danske betydning - jo i sig selv.

Angående opdateringer osv, så er det jo ikke noget vil skal sidde og gøre, vi skal allerhøjest sidde og validere nogle indtastninger.

Kan i stadig ikke se den gode idé?
Avatar billede ALS Praktikant
02. oktober 2003 - 14:55 #13
Jeg kan i princippet godt se den gode ide, men jeg tror ikke på at du kan realisere den uden at du er et meget stort firma med mange penge i ryggen.
Prøv lige at forestil dig hvor meget arbejde, der er i at holde det hele up-to-date. Tænk også på hvor meget arbejde, der skal lægges i at udvikle den tekniske løsning.
De to sites, du selv nævner indeholder også kun et meget snævert produkt-typer. http://www.gate2prices.dk/ sigter f.eks. næstes mod samme produkter/kunder som www.edbpriser.dk (som er langt mere omfattende).
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:06 #14
jeg har endel penge i ryggen, og en del programmører til at tage sig af den tekniske udvikling af sitet, og så har jeg nogle folk som kan stå for at holde styr på opdateringen af sitet, der vil måske gå et stykke tid inden sitet er kendt af de fleste, men det burde kunne lade sig gøre. Især hvis man kunne få større sites eller tv stationer/programmer med på at markedsføre ideen i den almene danskers interesse selvfølgeligt, ikke til at de kan tjene en masse penge på det.

Der er så mange muligheder med sådan et site, man skal bare kunne se dem. Ét kriterie er selvfølgeligt at sitet får en betydelig mængde brugbar data ind i sin database, det vil i det tilfælde også være flere former for statistik oplysninger man ville kunne sælge ud af, samt man kunne sælge opdaterede top10 lister til størrer sites som kunne have interesse i at vise på deres site, hvem der er billigst med et bestemt produkt.

Kodeordet er altså mange forskellige produkter med mange forskellige priser, men uden al for megen administraion! ja det lyder ret umuligt, det skal helst kunne passe sig selv på de fleste områder...
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:08 #15
hmm... jeg skal nok lige læse det igennem næste gang...
Avatar billede ALS Praktikant
02. oktober 2003 - 15:11 #16
Det er ikke en fritids-programmør og en Access-database vi taler om for at lave den tekniske løsning ;o)
Avatar billede pristjek Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:17 #17
jo jo da... nej det ved jeg skam godt... har 3 programmører som sætter sig sammen i en projektgruppe og først udarbejde et løsningsforslag, den ene af disse 3 er webdesigneren, men de andre har også erfaring med design så dette skal også diskuteres, alt efter hvad mig og 2 andre har specificeret skal være på sitet af programmering osv...
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:42 #18
Hvis du har så mange penge så ville en ordenlig analyse nok være vejen frem og ikke et spm. på E.

Jeg tror stadigvæk at når du blander så mange produkter bliver det umuligt at holde opdateret og store forretninger (eks. Q8 /shell m.v.) vil med garanti ikke sidde på din side og rette priser hele tiden før du har et besøgstal på højde med edbpriser og lign. det tror jeg så ikke man lige får på ret mange produkter.

Til din kommentar om "haha... kender du nogle gode leverandører til nogle store negerdildoer?"

Er det ikke alm. forbrugere du vil havde ind på din side, så er det alm. forretninger der sælger erotisk film/legetøj..

http://www.gigastore.dk/showsub.asp?CatID=88&cat=Erotik

http://www.chart.dk/list_websites.asp?mode=kategori&kategori_id=92
Avatar billede theprofessor Nybegynder
10. oktober 2003 - 17:40 #19
Jeg har i år lavet en stortest af prissites for EDB og elektronik, incl.
pricerunner og edbpriser. I denne forbindelse har jeg opdaget en masse problemer, som de sites har. Derfor tror jeg at det er plads til en ny site!
Avatar billede kgp43 Nybegynder
02. april 2004 - 07:26 #20
Jeg bringer lige emnet op igen.
theprofessor: Hvad er det for nogle problemer?