Avatar billede aceymer Nybegynder
26. september 2003 - 10:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel: Hvordan virker Parato i Excel?

Hvordan virker Parato(Håber jeg har stavet det rigtigt) i Excel? Hvem af jer dygtige folk kan give mig en hurtig forklaring om det...  Tusind tak for hjælpen....
Avatar billede jkrons Professor
26. september 2003 - 11:54 #1
Hvad skulle Parato være?
Avatar billede keil Nybegynder
26. september 2003 - 13:13 #2
Det er stavet rigtigt.

Et parato diagram er en kombination af et søjlediagram og et liniediagram.

Søjlerne viser antal hændelser i faldende antal.
Liniegrafen viser den akkumulerede %-vise andel.

Der er ingen automatik i Excel til at løse dette, men det går nu rimelig let

Du lver dine udfaldssøjler og sorterer dem i faldende hændelsesantal
Derunder laver du en række med den procentvise akkumulerede andel.

På disse 2 rækker laver du et kombinationsdiagram. Det er lettest at gå ind på Excels hjælp og søge på kombinationsdiagram. Ellers skal jeg bare sidde og skrive det samme som udmærket står der.

Men sig til hvis du stadig har problemer.
Avatar billede aceymer Nybegynder
26. september 2003 - 14:20 #3
Har du eventuelt et eksempel....  eller et sted hvor jeg kan finde et??? Ligemeget hvad keil, så har du allerede været til stor hjælp, tak.
Avatar billede keil Nybegynder
26. september 2003 - 16:04 #4
Et eksempel på et parato diagram kan du se på side 5 på nedennævnte link.

http://www.oshc.org.hk/b5/paper/Six%20Sigma%20for%20OHS%20Excellence-%20Achievable%20&%20Practicable%20_eng%20.PDF

som nævnt er et eksempel på Excel opbygningen lettest at finde i Excel. Gå ind i hjælp søg efter "kombinationsdiagram" vælg "Kombinationsdiagrammer til visning af blandede data". Der står det meget forklarende.
Godt det allerede har hjulpet dig
Avatar billede aceymer Nybegynder
28. september 2003 - 19:23 #5
tusind tak for hjælpen...  det var ordet parato diagram der forvirrede, men nu fandt jeg(med din hjælp)løsningen.. så er det jo heldigt at der altid er hjælp at hente fra de dygtige på eksperten... endnu en gang tak for hjælpen...