Avatar billede detail Nybegynder
24. september 2003 - 11:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Premiere og DVD

Jeg har tidligere anvendt Pinnacle Studie 8 til videoredigering, men har været ude og investere i Adobe Premiere Pro samt Adobe Encore, for at kunne lave mere prof presentationer.
Det mit spørgsmål lyder på er hvordan jeg lægger mere end  1 times færdig video på en DVD skive, I Pinnacle studio er jeg vandt til at kunne komprimere kvalitet, og derved få lagt op til 2 timer på en skive, men hvordan gør jeg det i Premiere og hvordan styre jeg komprimeringsværdien, så det ikke bliver komprimeret mere end nødvendigt ?
Avatar billede henninga Novice
25. september 2003 - 00:47 #1
Det må kunne gøres under Settings når du vælger at eksportere Timeline.
Når du har valgt MPEG2 må det jo kunne justeres.
Jeg har haft Pro inde i en Trial version, men har ikke prøvet at lave DVD med den.
HenningA
Avatar billede detail Nybegynder
25. september 2003 - 08:05 #2
OK -jeg har fundet noget som muligvis kan bruges, men hvad er forskellen på :
PAL DV High quality 4Mb VBR 2 pass.
PAL DV High quality 7Mb VBR 1 pass.
PAL DV High quality 7Mb VBR 2 pass. SurCode for Dolby digital 5.1
PAL DV Low quality 4Mb CBR 1 Pass
PAL Progrossive High quality 4Mb VBR 2 Pass
PAL Progrossive High quality 7Mb CBR 1 Pass
?
Avatar billede henninga Novice
25. september 2003 - 19:28 #3
PAL er det tv-system vi alle kører med her i Europa og DV er Digital Video.
4Mb er bitrate - det vil sige hastigheden på datastrømmen. Jo hurtigere den er des bedre er kvaliteten.
VBR betyder Variabel hastighed og CBR betyder Konstant hastighed.
1 pass betyder, at encoderen laver alt indkodning i et huk, hvor 2-pass fortæller, at encoderen først kigger filmen igennem og finder ud af hvordan den skal gribe det an hvorefter den i andet gennemløb laver den færdige video (sådan populært sagt).
Progressiv betyder at det er beregnet til afspilning på en computer eller en DVD-afspiller med mulighed for progressiv visning (ikke interlaced).

Af de muligheder du har skrevet er
PAL DV HQ 7Mb VBR 1 pass  den bedste til almindelig dvd-afspiller og
PAL Progressive HQ 7Mb CBR 1 Pass  bedst hvis din afspiller kan vise det.

Du kan finde lidt mere om emnet på www.abmedia.dk/video  som er en hjemmeside jeg har lavet om video etc.
HenningA
Avatar billede detail Nybegynder
26. september 2003 - 08:02 #4
Flot svaret - tak for hjælpen