Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 22:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Samling af PC med Asus P4P800 deluxe og P4

Jeg er ved at skulle samle min pc  og vil høre om der evt. er nogle der har gode råd eller erfaringe med tilsvarende udstyr.

ASUS P4P800 Deluxe
Intel Pentium 4/2,4 GHz
Samsung 160GB/7200 rpm
Geil 512MB dualRAM/DDR400/PC3200
3COM netkort/Aopen grafikkort PA3000 plus/SB live 1024

Jeg vil installere XP prof. DK version, er der nogle ting der skal tages specielt højde for under install. og hvad med opdeling af disken, hvordan opdeler jeg den bedst.

De SATA kabler der medfølger kan de først bruges til de nye hardiske der kommer eller har jeg misforstået noget ??

Hvad hvis jeg installere win98 først, er der nogle problemer i dette....?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
23. september 2003 - 23:05 #1
Selve installationen er ikke anderledes som sådan... blot brug den cd der følger med bundkortet og så går det meget nemt :D - har selv lige installeret en pc med P4C800 bundkortet - ikke det store i forskel på dem to - ikke fremgangsmåden i hvert fald :D

og opdeling af disken - ja det kan du bare gøre under installationen af Windows XP... på et tidpunkt for du valgmuligheden for at vælge hvor du vil installere WINDOWS XP, der trykker du på "o" (som i ole) for at oprette partition, laver en ca. 20-40 GB partition, alt efter hvor mange programmer du skal have installeret på din computer, resten opretter du blot til en partition mere - til alt det andet, musik, spil, dokumenter mm.

og med hensyn til SATA kablerne - så vidt jeg ved, er den samsung hdd ikke en SATA og så kan du ikke bruge de kabler til noget, før du køber en SATA hdd - men gem dem, for de koster garanteret penge og du kan jo bruge begge typer hdd (ATA og SATA) samtidig på dette bundkort. :D

Hvorfor vil du have Win98 IND??? det kan jeg ikke forstå?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
23. september 2003 - 23:10 #2
Faktisk et rigtig dejligt bundkort :D
men det kunne måske lige være en smart ting at kigge forbi www.asus.com.tw for at hente seneste drivers og bios... kan ikke lige huske om der ikke var nogle fejl der er blevet rettet i bios :D

HUSK DA ENDELIG AT HOLDE ØJE MED OM DET ER DET RIGTIGE BUNDKORT DU ER INDE PÅ, SÅ DU IKKE HENTER EN BIOS TIL P4C800 I STEDET FOR DEN TIL DIN :D
Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 23:11 #3
jeg har en agfa scanner og en båndstation (primært til back-up) der ikke køre under XP, derfor overvejer jeg at køre win98...

mht. samsung hdd så har du ret i den er ikke en SATA, så jeg gemmer dem til en anden gang :o)
Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 23:12 #4
jeg tager lige en tjekker hos ASUS....
Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 23:14 #5
Hvis jeg skal opdatere bios, behøver det så at være før jeg har fået det hele op at køre.....
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
23. september 2003 - 23:18 #6
HMMM - Det burde jo ikke være det store problem - har ikke selv kørt både XP og 98 samtidig, men har jo gjort det med Windows 2000 og 98 - du skal blot være opmærksom på den lille ulempe, at Windows 98 SKAL ligge på c-drevet og skal have bootfiler på c, det samme skal XP - altså med bootfilerne!!, så hvis din 98 går i skvader, og du sletter c-drevet med 98, så sletter du også xp's bootfiler og dermed ødelægger xp :( (her går jeg ud fra man ligger xp på en anden partition end 98... og laver en 3. til alt det man gemmer)

Ligger du xp sammen med 98 - altså på samme drev, så giver det problemer, hvis du vil slette din xp og lave en ren installation - så skal du også igennem 98 forfra... altså en rigtig masse arbejde :D
Jeg vil skippe den scanner og den båndstation...

Istedet vil jeg købe mig en ny scanner - de kan fåes rigtig rigtig billig i Bilka, Merlin, Fona osv. hvor de scanner ganske hæderligt, og har drivers til Windows XP :D
Med din båndstation, hmmm - tag backup på cd'er - de koster jo ikke alverdens og hvis det er en komplet backup du skal bruge, så kunne man overveje Symantec Norton Ghost - det bruger jeg - den kan ligge det på cd'er og det er faktisk rigmelig nemt :D
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
23. september 2003 - 23:19 #7
MHT. bios - nej - det kan du godt gøre efterfølgende :D
Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 23:30 #8
Ja du har ret, har været i gennem de samme overvejelser mht. win98 og XP - for meget besvær! Har dog kørt win98 og win2000 sammen før med stor succes.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
23. september 2003 - 23:31 #9
Og tak for point :D
Du må sige til hvis du skal bruge mere hjælp - blot skriv i dette spg, så får jeg jo en mail at du har skrevet :D
Avatar billede zad Nybegynder
23. september 2003 - 23:40 #10
Tak! -og tak for hjælpen - for nu ;o)
Avatar billede zad Nybegynder
26. september 2003 - 13:59 #11
Jeg læser lige i ASUS manualén at AGP porten på bundkortet kun suporter +1.5V AGP kort !! (hmm går ud fra det er noget med strøm !!) Jeg har endnu ikke fundet et nyt grafikkort og ved derfor ikke om mit gamle kort kan bruges - Jeg har et AOPEN PA3000 plus men kan ikke finde nogle specifikationer på det. KAN DER SKE NOGET FATALT hvis jeg bare starter pcén op med det. Har været inde på AOPEN´s hjemmeside men der er intet hjælp at hente (kortet er åbenbart gået på pension ;o) )

Hvis dette ikke duer kunne jeg bruge et godt tip til et nyt grafikkort....
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
26. september 2003 - 19:25 #12
hmmmm - det ved jeg faktisk ikke rigtig :|
Jeg må nok sige at det er lige ud over hvad jeg har styr på - jeg brugte et nyt Geforce FX5200 i den jeg samlede :D

Men om du kan risikere at prøve dit gamle kort - det ved jeg ikke - prøv at lave et nyt spg her på eksperten om det!
Avatar billede zad Nybegynder
27. september 2003 - 13:28 #13
Tak for svaret ;o) har oprettet nyt spørgsmål
Avatar billede zad Nybegynder
28. september 2003 - 23:44 #14
Du nævnte at du selv lige havde installeret en pc med P4C800 bundkort!! skulle man også på dette kort tilsluttes en 4-pin ATX +12V connector udover den almindelige 20-pin connector ?? Sådan et stik forefindes IKKE på min powersupply.

Der står dog at HVIS ens powersupply ikke har sådanne et stik men bunkortet kommer med det patenteret ASUS EZ plug connector, så skal man bruge en almindelig 4 pin connector fra sin powersupply. MEN DER ER INGEN STEDER JEG KAN SÆTTE DET I!! Der står i øvrigt at dette bunkort kræver man tilslutter dette 4 pin ATX+12V stik for "to provide sufficient power to the cpu" Så jeg kan jo ikke bare ignorer dette.

Betyder dette at jeg skal også skal have en ny strømforsyning nu ?

;o) Please håber du kan hjælpe, nu vil jeg snart se den maskine køre....