Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Stavekontrol i textboks.

Hej Alle.
- Har lavet et program med en tekstboks i (blandt andet), og ønsker nu at kunne kontrollere indholdet af textboksen for stavefejl.
Hvordan gør jeg helt præcist det ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:23 #1
Hvilket sprog ønsker du at checke ? Jeg har nemlig en ActiveX kontrol der kan checke for engelske stavefejl.
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:24 #2
Det er desværre dansk.
Laver du ikke andet end at score points her på Eksperten:-)?

Kenneth
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:25 #3
Er der ikke et eller andet med at man kan åbne Word i baggrunden, få den til at udføre kontrollen, og så lukke Word igen?

Kenneth
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:27 #4
*S* så så .. jeg er lige stået op fra en lang nattesøvn ;o)

Det kan meget vel være at man kan det, men jeg aner ikke hvordan.
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:28 #5
OK så.

- Hvad er det der gør at den ActiveX du har ikke kan \"konverteres\" til Dansk?

Kenneth
Avatar billede senj Nybegynder
28. december 2000 - 13:39 #6
Ved ikke om denne kan bruges, men prøv at se på det!

http://www.quinion.com/mqa/spell.htm
Avatar billede senj Nybegynder
28. december 2000 - 13:40 #7
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:43 #8
zibling:> det kan den som nok også, men den bruger en ordliste og der skulle du jo så gerne have en på dansk ..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:44 #9
senj:> hæ hæ ja for der står \"was designed for Windows 3.1\" på den anden ..
Avatar billede senj Nybegynder
28. december 2000 - 13:45 #10
ja man kan jo ikke nå det hele :-) og godmorgen til dig også!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:46 #11
senj:> den anden der det er et program der skal køre uafhængigt af andet programel.. det var vist ikke det zibling søgte da programmet her så skal være installeret på samtlige computere han/hun vil bruge sit program på.
Avatar billede senj Nybegynder
28. december 2000 - 13:47 #12
Skide godt du liver at tjek på det!

Hvad med denne der bruges ved eks. Chat var det noget?
http://www.bpssoft.com/news/may1998/howwork.htm
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:52 #13
Jeg skal bruge programmet i en virksomhed med 100 PC\'ere der ALLE har Word97 installeret.

Derfor er det vigtigt at der ikke skal installeres noget (med undtagelse af selve programmet sel\'fø\'li\':-) på PC\'erne.

Det må da være muligt. Det er ikke dræbende nødvendigt at den skal kunne stavekontrollere, men det ville spare en tur med Copy/Paste og over i Word!

Kenneth
Avatar billede senj Nybegynder
28. december 2000 - 13:53 #14
damn, jeg troede den skulle være webbaseret.
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 13:55 #15
senj> SORRY. Den skal være på en PC, men alle PC\'ere er dog koblet på internettet 24 timer i døgnet, så hvis det skulle være en eller anden form for internetbaseret løsning ville det også være fint.
Man skal altså, kort og godt, kunne kontrollere stavefejl i en tekstboks, på dansk, PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE !!
Avatar billede joern Nybegynder
28. december 2000 - 15:47 #16
Hej Zibling.

Er det en total stavekontrol du har brug for eller et validitets-tjek for, om det indtastede er legalt input?  Det lyder imiddelbart som \"overkill\".  Hvad bruges programmet til?

M.v.h.  Jørn
Avatar billede zibling Nybegynder
28. december 2000 - 16:46 #17
Hej Jørn.

programmet skal laves til nogen der udgiver ting på Internettet. Det de ønsker (hvis muligt) er at de har en mulighed for at tjekke teksten i tekstboksen for stavefejl før teksten ligges på Internettet.

Kenneth
Avatar billede joern Nybegynder
28. december 2000 - 17:37 #18
Hej Kenneth.

Da det nu drejer sig om stavekontrol, så vil den fejl du (og mange andre) laver med ligge / lægge ikke blive fanget - desværre.  Jeg kommenterer ellers ikke fejl, selv om jeg er lærer, men du har sikkert til ulidelig hørt at en høne lægger nogle æg og bagefter ligger den på dem.  Lægger er det aktive:  Jeg lægger gaflen på bordet.  Bagefter ligger den der bare :-)

Der findes vist programmer, der kan udføre såkaldt syntaktisk kontrol, jeg vil kigge på hvad Frontpage 2000 kan på dansk.  Kender du Stones\' webeditor ?  Jeg tror da den har stavekontrol på dansk.  http://www.stoneware.dk/  gratis at bruge for private og rimelig pris for professionelle.  Men så er det jo ikke dit program.

Gyldendals Nudansk Ordbog, der kan købes på CD, spørger ved installationen hvilket program man benytter til tekstbehandling, så kan det associeres dertil.  I word97 kommer et par knapper på værktøjslinien.  Om man kan få noget gratis til total stavekontrol tvivler jeg på.

Men selv at lave en liste med de oftest forekommende slå- og stavefejl (med mulighed for tilføjelser) er da til at overkomme.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede hy Nybegynder
28. december 2000 - 20:27 #19
Har downloaded et lille program et eller andet sted fra, husker ikke hvor, prøv om du kan bruge noget fra den:
Ligger på http://www.hyde.dk/spell/spell.zip

hyde
Avatar billede zibling Nybegynder
26. marts 2001 - 19:58 #20
Lukker den ned igen !!