Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. december 2000 - 14:15 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Assistance til udarbejdelse af regelsæt/vejledning

Der har længe været en utilfredshed med det løse regelsæt,
der pt. findes på eksperten.dk. Vi er et par stykker, der gerne
vil forbedre denne situation, ved at komme med et forslag til
både et regelsæt og en vejledning i brugen af eksperten.dk.

Vi mangler lidt flere personer til den indledende diskussion,
så hvis du er interesseret, så send en email til
  KMBOXPHVPTXO@spammotel.com
hvor du fortæller mig om du er ny eller garvet bruger af
eksperten.dk - og evt. lidt om hvad du synes trænger mest
til afklaring.

Kommer der for mange, bliver jeg nødt til at afvise, desværre.
Men når vi har noget der ligner et fornuftigt resultat, kommer
det naturligvis til endelig diskussion her på eksperten.dk.

Dette sker helt og aldeles uden indblanding fra vore
højtelskede administratorer, der måske - og måske ikke -
vil vælge at bruge resultatet.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
27. december 2000 - 16:07 #1
Det var ikke megen respons .. folk vil altså gerne bruge Eksperten, men ikke kontribuere til at gøre det bedre.. hmm
Avatar billede prodic Mester
27. december 2000 - 16:14 #2
hov hov. Vi er nogen der var med inden dette spørgsmål blev oprettet. :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
27. december 2000 - 16:17 #3
prodic:> *S* følte du dig truffet ;o) Jeg ved da godt at du er en af dem der gerne vil gøre eksperten bedre, men der er mange der sikkert ikke gider.
Avatar billede prodic Mester
27. december 2000 - 16:23 #4
Jeg følte mig ikke truffet. Og dem der ikke gider, er vel bare de personer der er godt tilfreds med den måde tingene kører på nu. Nok om det, lad os få kigget på de regler.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. december 2000 - 18:06 #5
Jeg er lidt forvirret, sikkert fordi jeg har været på arbejde.
Hvad går det ud på?
lave regler som gør det bedre for eksperten eller hvad?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
27. december 2000 - 18:09 #6
maniacdog:> *G*

Det går ud på at der er mange der ikke forstår at uskrevne regler er ligeså gyldige som de (få) skrevne. Derfor skal vi have skrevet et nyt regelsæt. Admin har ikke sat nogle af os i gang med det, det er E.J.\'s initiativ (og et godt et!) hvor vi så håber at når vi kommer til enighed omkring et sæt regler at så admin vil bruge dem.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. december 2000 - 18:12 #7
Altså du må ik det og du skal rette dig efter det o.s.v. ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
27. december 2000 - 18:17 #8
Ja. F.eks. skal der stå at ALLE personer har krav på at få tilsendt en kopi af et svar der bliver sendt via et andet medie end Eksperten. Det er der mange der har svært ved at forstå at vi har krav på, så derfor er vi nødt til at få det ned \"sort på hvidt\"
Avatar billede maniacdog Nybegynder
27. december 2000 - 18:37 #9
hmm
smart.
Avatar billede krusell Nybegynder
27. december 2000 - 19:10 #10
Jeg vil da også gerne være med, men giv mig nu lige en chanche til at komme hjem fra arbejde først, tdauggaard :-)
Avatar billede jens Nybegynder
27. december 2000 - 21:41 #11
jeg vil da også gerne deltage :-)

Sender en mail når jeg kommer til min egen maskine

Hilsen
Jens
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. december 2000 - 23:18 #12
Vi ved endnu ikke hvorledes vores eventuelle forslag vil blive modtaget, men
vil prøve at se hvad vi nu kan nå frem til.

Vi er vist kun en lille håndfuld nu, og vil f.eks. gerne have en eller to af de nye
brugere, som går og undrer sig over hvad der foregår.
Avatar billede krusell Nybegynder
28. december 2000 - 01:14 #13
For at få fat i nye, skal man nok selv henvende sig til dem, da de jo nok ikke (ihverfald ikke mange/alle) surfer så meget rundt endnu, da de måske ikke ved hvilken guldgrube det her sted er :-)
Avatar billede krusell Nybegynder
28. december 2000 - 13:16 #14
Men jeg mener nu heller ikke at problemmet ligge i reglerne, men dem der ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt.
De kan sgu heller ikke finde ud af at opføre sig ordentligt efter der komme \"udførlige\" regler.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
28. december 2000 - 13:53 #15
krusell:> mange af problemerne opstår fordi der er nogle der ikke fatter at de uskrevne regler er ligeså gyldige som de skrevne og derved opstår der store diskussioner fordi en mener at admin har sagt et og en anden at de har sagt noget andet.
Avatar billede parazite Nybegynder
01. januar 2001 - 14:15 #16
Skriv da lige mig på listen. SKAL man sende en mail? Det tager en krig at åbne mailprogrammet, jo... *LoL*

Arj... vil da med glæde hjælpe! :o)

- Parazite
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 14:49 #17
Øh, det er da ment som en spøg, det her, ikk\'?
Eller mener du at noget så vigtigt for alle brugere af Eksperten som udarbejdelse af regler for god eksikette skal foregå i et lukket forum? Hvor du åbenbart egenhændigt vil kunne afgøre hvem der er egnet til at deltage i diskussionen.
Jeg er lige ved at tro, at der kan findes eksempler på spørgsmål her på Eksperten, hvor admin har smidt folk ud, lukket spørgsmålet eller er kommet med andre disciplinære foranstaltninger når spørgsmålene ikke er foregået i Eksperten-regi.
Jeg regner naturligvis ikke med at topeksperten bliver disciplineret på grund af dette, og det vil jeg da heller ikke anbefale.
Det er et godt initiativ du har taget, men jeg mener at det er et forkert forum, du har valgt. Jeg håber at admin af den grund vil vælge at se bort fra eventuelle forslag der måtte komme fra jeres loge.
Avatar billede parazite Nybegynder
01. januar 2001 - 15:17 #18
pstric : Tror du har misforstået formålet med denne tråd. Som jeg ser det, så skal de der melder sig sætte sig ned og nedskrive alle de regler, der ikke står nogen steder, men som alligevel gælder. Et eksempel er reglen om at alle SKAL have adgang til alle svar og scripts. Dette står ikke skrevet nogen steder, men admin har flere gange bekræftet at dette er gældende. Når forslaget til regelsættet er udarbejdet sendes det til admin, der så kan vælge om han vil bruge dele af det/det hele.

Eller er jeg galt på den?

- Parazite
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 15:38 #19
para>> som jeg skrev, synes jeg at det er et godt initiativ. Men jeg mener ikke at det kan være i Ekspertens ånd at føre diskussionen i et lukket forum og så sende resultatet til admin. Jeg så hellere, at der blev oprettet et nyt spørgsmål, hvor alle deltagere på Eksperten også om et par år kunne gå ind og se de indlæg der har været. Det ville gøre det nemmere at forstå formålet med reglerne, og det ville sikre, at der ikke var nogle der fik mistanke om at nogle bestemte regler måske kunne være indført kun for at genere dem. Jeg har observeret mange spørgsmål på det seneste, hvor folk er blevet beskyldt for snyd eller urent trav. Mange af disse forhold bunder helt sikkert i de utilstrækkelige regler. Men også derfor mener jeg stadigvæk at diskussionen bør foregå åbent.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. januar 2001 - 15:43 #20
pstric : Det er jo netop derfor denne tråd er blevet oprettet, så alle med interesse i det kan blande sig.

Og naturligvis skal ALLE regler være velbegrundede, som http://www.eksperten.dk/info_regler.phtml. Derudover vil jeg personligt mene at regelsiden bør gøres mere synlig. Det eneste tidspunkt man egentlig ser den er når man opretter sig, og efter 1 år online kan det være svært at huske dem alle.

Hvis man bare skrev reglerne i en tråd, så ville alle de nye brugere jo ikke se dem.

- Parazite
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 15:56 #21
Hej underscore, hvorfor underskriver du dig med Parazite???

Jeg mener så sandelig også at det skal være meget let at komme ind og se reglerne. Men det begrunder da ikke, at diskussionen om udformningen af regelsættet skal foregå i en lukket loge.

Mange af problemerne her på Eksperten bunder jo også i at admin åbenbart har svært ved at håndhæve visse af reglerne. Eksempelvis den første med kun en bruger pr. person.

Men jeg kan fuldstændig tilslutte mig erikjacobsen\'s ide om, at reglerne trænger til en overhaling.
Avatar billede parazite Nybegynder
01. januar 2001 - 16:03 #22
Først : Kom til at åbne to eksperten-sider, og logge ud på den ene. Så skriver den _ i stedet for brugernavnet. :o)

Dernæst : Som jeg sagde før, så er en tråd da ikke en lukket loge. Alle kan jo melde sig og komme med forslag.

Synes da det går OK med at håndhæve de eksisterende, nedskrevne regler - i forhold til at der kun er 2 admins. Nu hjælper vi så også godt med til at finde snydere! :o)

Og vi er vist enige om at reglerne trænger til en ordentlig overhaling!

- Parazite
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 16:24 #23
Enig, en tråd er ikke en lukket loge. Men erikjacobsen angav en email-adresse. Dette antyder da, at diskussionen kommer til at foregå i et andet forum end denne tråd. Han skriver også at det foregår uden indblanding fra admin, det ville da ellers være rart også at få input fra deres side.

Såfremt en del af diskussionen kommer til at foregå udenfor Eksperten - og jeg ved da ikke om det var det der blev lagt op til i spørgsmålet, men det lyder da sådan - så vil jeg altså fortsat mene, at forslag fra logen IKKE skal vurderes af admin.

Jeg er ked af det hvis dette lyder som om jeg vil smide det arbejde ud, som erikjacobsen m.fl. har lagt i at forbedre Eksperten. Men jeg kan forestille mig, at mange af de begrundelser for forslag til regelændringer, der kommer i hans forum, vil blive begrundet med henvisninger til tråde her på Eksperten og eventuelt også med nævnelse af nogle af de brugere, der har været anklaget for snyd og urent trav. Af hensyn til disse brugeres mulighed for at forsvare sig - såfremt de stadig eksisterer som brugere - eller andre brugeres mulighed for at forsvare dem, er det ikke rimeligt at lægge diskussionen i andre fora end lige netop Eksperten.
Avatar billede prodic Mester
01. januar 2001 - 17:16 #24
Nu er jeg også med i den \"lukkede\" gruppe og ideen er som Parazite(_) er inde på at få udarbejdet nogle forståelige regler og retningslinier, og når disse er udarbejdet vil der naturligvist komme et indlæg på eksperten.dk hvor de nye \"regler\" vil blive posted til en diskussion blandt brugerne af netop Eksperten.dk\'s brugere.

Dermed bliver reglerne gennemtænkt og diskuteret i det du kalder et lukket forum og senere offentligt gjorte i det åbne forum.

Det ville ende med totalt kaos hvis reglerne skulle diskuteres i indlæg som denne. Det ville blive umuligt at holde styr på for de personer der skulle arbejde med det.

Bare en lille kommentar.
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 17:40 #25
Men en god kommentar!

Nu fik vi da i hvert fald frem, at der ER et lukket forum, hvor idéerne bliver gennemtænkt af folk der er kompetente til det.

Hmmm, \'kompetente\' i ovenstående sætning lyder ironisk. Det er det IKKE, men jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal omformulere det. Det er jo godt, at der er folk, der vil påtage sig arbejdet.

Men jeg håber, at alle indlæggene - også de indlæg, der måske mere har karakter af mudderkastning mod enkeltpersoner eller specifikke tråde på eksperten - bliver lagt frem i et forum, der i årene fremover vil være (let-)tilgængeligt for Eksperten\'s brugere. Jeg synes at processen er - om ikke lige så vigtig som resultatet  - så i hvert fald væsentlig. Og jeg er sikker på at det også vil kunne bruges, hvis der en anden gang skal diskuteres regler. Det er jo ikke sikkert, at de regler I finder frem til, alle bliver implementeret af admin. Og det kan også være, at udviklingen senere nødvendiggør, at man tager nogle af de nye regler op til overvejelse.
Avatar billede krusell Nybegynder
01. januar 2001 - 17:42 #26
http://www.eksperten.dk/spm/40994

Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg stadigvæk at det største problem stadig ligge ved de brugere, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt.
Selvfølgelig vil det hjælpe i flere tvivlstilfælde og jeg mener da også, at der mangler nogle flere regler, men i bund og grund må vi selv holde styr på os selv og andre.
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 17:49 #27
Det er svært med de nuværende regler, at forhindre den slags. Men selvom der er nogle der synes at det er åndssvagt at hænge sig så meget i hvem der får hvor mange point for hvad, så må vi acceptere, at det er det grundlag Eksperten bygger på.
Prøv evt at kigge på http://www.eksperten.dk/spm/41023
Avatar billede krusell Nybegynder
01. januar 2001 - 17:55 #28
Havde lige kigget på det...
Synes også det er åndsvagt, men hvordan kan man lave en regl der forhindre dette? Den er der jo allerede...
Som jeg siger, det er brugerne der er problemmet...
Avatar billede prodic Mester
01. januar 2001 - 17:56 #29
Det er ikke et lukket forum. Alle kan da være med, du kan jo bare skrive en mail, så er du jo med.
Det bliver nok først lukket, når antallet af deltagere runder et par 1000.
Og det med kompetente...det tager jeg som en Joke. Jeg, personligt, er ikke mere kompetent end så mange andre, og flere endnu er mere kompetente end mig.
Desto flere der deltager, desto bedre bliver diskussionen ang. de forskellige ting. Og der foregår ingen personlige angreb mod brugere i det du kalder det lukkede forum.

Og hvor du har fået ideen om at jeg opfatter det som et lukket forum, det er jeg ikke helt med på. Men du skal da være velkommen til at deltage, du skal bare sende en mail.

Det primære i processen er vel netop, at reglerne bliver tydligtgjorte og det der ligger til grund for dette, kan jeg ikke se relevansen i. Beklager.
Det er jo netop derfor reglerne bliver offentligtgjorte når de engang er udarbejdet, så de kan komme til diskussion også blandt de folk der ikke ønsker at deltage i at lave dem, men bare holder sig passive og ikke ønsker at Eksperten.dk bliver et endnu bedre forum. Det er for mig at se den rigtige måde, at gøre tingene på.
Deri er vi nok uenige, men det kan jeg godt leve med.
:)

p.s hvis du opfatter ovenstående som negativt eller personligt rettet, så er det absolut ikke meningen. Håber du forstår min pointe alligevel.
Avatar billede prodic Mester
01. januar 2001 - 18:00 #30
pstric : Det link du ligger, det er vel spørgsmålet om udbud og efterspørgsel. Så længe nogle er \"dumme\" nok til at lave det for point, så er det jo en billig løsning. At det man så får serveret som svar, så må man jo stille sig tilfreds med det indtil man hoster op med nogle rigtige £. Men ja det er alt alt for meget.
Avatar billede pstric Nybegynder
01. januar 2001 - 18:19 #31
prodic>> ja, ja, nu lykkedes det for dig at få mig til at melde mig. Men det skal på ingen måde tages som en blåstempling af det valgte forum. Jeg vil stadig opfordre erikjacobsen til at offentliggøre alle indlæg. Eller at samarbejde med admin\'s om at få dem offentligtgjort et sted her på Eksperten.

PS: bare rolig, jeg læser dit indlæg som konstruktive kommentarer til diskussionen.
Avatar billede prodic Mester
01. januar 2001 - 18:23 #32
Selvfølgelig skal der samarbejdes med Admins omkring det med at indlæggende skal offentligtgøres, såfremt de ønsker det.
Og velkommen til...:) Desto flere desto bedre.
Avatar billede repsac Nybegynder
01. januar 2001 - 19:26 #33
Hvad er det vi mangler her på eksperten.dk?

1) Et fast regelsæt
2) At brugerne overholder dem

1 - Jeg mener admin skal udforme et 100% dækkende regelsæt (måske er det svært, men et forsøg værd) der (selvfølgelig) skal ligge her på sitet.
2 - Når man som bruger får mistanke om brud på regelsættet informeres admin derom, han/hun/de kigger i regelsættet --> lovligt/ulovligt --> mistanken afvises i det igangværende spm. eller brugeren advares/slettes.

Problemet kan jeg så se er hvordan dette regelsæt skal laves. Lukket forum eller ej ... det rager mig en høstblomst!
I princippet er det admins job at udforme regelsættet, men hvis de behøver hjælp var det måske en ide at lave et spm. (som der evt. ligger et \"fast\" link til fra forsiden) hvor folk så kortfattet kan aflevere deres ide.
En indbyrdes diskussion skal foregå i et andet forum (evt. også link fra forsiden) så folk ikke fylder kommentarer mellem forslagene.
Når admin mener der er kommet forslag nok, vurderer de hvilke der kan bruges og hvilke der ikke kan.
Reglerne \"opslåes\" som eventuelle og der kan så komme kritik af dem. Hvis der er voldsom modstand mod en regel overvejes den fra admins side endnu engang.
Reglerne opslåes og bliver gældende ... og de overholdes.

Jeg mener det er aldeles positivt at brugere er så glade for de fora der er her at de tager sagen i egen hånd - flot! Men ... jeg mener udspillet skal komme fra admins side. Jeg mener dette spm. skal afsluttes med en kommentar via mail til admin om projektet og så må vi inderligt håbe at der sker noget ... jeg mangler også faste - HELT faste - regler at gå ud fra. Det skal være så admin kigger ned i reglerne og overvejer problemet ... ren og skær KONSEKVENS!
Avatar billede repsac Nybegynder
01. januar 2001 - 19:29 #34
... om ikke andet skal det være muligt at være konsekvent ... ;o)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
05. januar 2001 - 07:16 #35
zt
Avatar billede repsac Nybegynder
23. januar 2001 - 18:35 #36
Hey I garvede gutter ... husk nu at afslutte spørgsmålet!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. februar 2001 - 09:34 #37
Hvordan går det egentligt med regelsættet???

/Nikolaj
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. marts 2001 - 07:34 #38
Der arbejde stille og roligt - meget roligt - med dette. Med i gennemsnit
et millisekund om dagen går der nok lige lidt tid..... :)
Avatar billede Brian Moos Lindberg Praktikant
18. maj 2001 - 15:10 #39
hmm... og der sker stadig intet ?
Avatar billede kapla Nybegynder
13. juli 2001 - 00:36 #40
Blev det nogensinde til noget? eller?
Avatar billede martens Guru
06. september 2001 - 23:59 #41
Tjaaaaaaaa.. undre sig kan man jo....

men kig lige her :
http://eksperten.i.hasselager.net/

mvh martens
Avatar billede Kengun Praktikant
17. december 2001 - 19:54 #42
Jeg har et forslag og det er at man burde først have tjent nogle points (svart på spørgsmål og fået points) før man selv kan stille på spørgsmål på Eksperten. Da vil man få bort de duster som oppretter en bruger og så fyrer av alle pointsene på et og samme spørgsmål samme dag.
Avatar billede prodic Mester
17. december 2001 - 19:57 #43
Kengun->Udemærket forslag - det er bare ikke videre venligt overfor de reele personer der er i tidsnød og ikke har tid til først at svare på et spørgsmål inden de selv kan få svar på deres eget spørgsmål.
Avatar billede Kengun Praktikant
17. december 2001 - 20:40 #44
Nja, jeg ser ikke det som noget problem. Hvis man er en aktiv bruger av Eksperten så har man da også sparet opp nogle points :-) Og da har man jo points når man er i tidsnød også :-)
Avatar billede prodic Mester
17. december 2001 - 21:16 #45
Korrekt - men det hjælper ikke på nye brugere der lige er oprettede og skal have svar på et spørgsmål.
De vil nok være ret utilfredse med at skulle have tjent nogle point først - inden de kan få svar på deres spørgsmål.
Og når de er nye brugere - så ved de måske ikke helt hvad de skal gøre(og hvor hurtigt) for at få point.
Avatar billede Kengun Praktikant
17. december 2001 - 22:19 #46
Ja jeg er litt enig med deg, men jeg synes det skal være litt svært at være ny. Slik det er nå så missbruges dette. Jeg tror vi ville få en mere seriøs Eksperten.dk ved at først måtte tjene nogle points før man kan stille spørgsmål :-)