Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:39 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man vælge Acces eller SQL

Hej

vi har et site som nu er baseret på en ms acces database, der er ikke gjordt reklame for sitet endnu men alligevel fylder vores acces db ca 9 mb med de 100 brugere vi samt alt det andet som er database baseret, vi har tænkt på at flytte den til en SQL server, men hvad er bedst for en acces db på 50 mb er vel ikke særlig praktisk at arbejde med, emn samtidig mener mange at acces er meget hutigere?

Håber i kan hjælpe:)
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2003 - 10:41 #1
jeg har godt nok ikke hørt access skulle være hurtigere. Tværtimod har jeg hørt at mysql skulle skalere bedre ved flere brugere.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2003 - 10:42 #2
eller du mener måske MSSql
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:48 #3
Ja det er der også står lidt at for jeg kan ikke kende eller ved ikke forskællen på alle de der SQL databaser, det skla bruges i forbindelse med et ASP baseret websted emn jo det er nok MySQL i skla have. jeg læste bare noget om at en eller anden SQL db var langsommere en acces
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:50 #4
OK sorry det blev sku da noget kludder det der:) Jo det er nok en MySQL database vi skal bruge, ved du forresten om der er en smart måde at overføre ens data fra acces til MySQL?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2003 - 10:51 #5
nej ikke umiddelbart, men spørgsmålet er blevet stillet mange gange her på eksperten, så prøv at bruge søgefunktionen. Der skal nok være noget
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:52 #6
Ja det prøver jeg. men du kan altså klart anbefale en MySQL db til lidt støøre websteder?
Avatar billede mugs Novice
19. september 2003 - 10:52 #7
alleslev -> Har du prøver at komprimere databasen?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 10:52 #8
MySQL vil være lidt hurtigere ved mange samtidige læsninger og meget
hurtigere ved mange samtidige opdateringer.

Om forskellen betyder noget har vi ikke nok oplysninger om forventet
belastning til at kunne svare på.
Avatar billede golyf Nybegynder
19. september 2003 - 10:54 #9
Det er vel et valg af hvor lang responsetid man kan acceptere. Hvis der er "access" til databasen hvert sekund, så skal man nok søge noget hurtigere, men hvis det derimod bare et et opslag eller to i timen, så gør hastigheden vel mindre.
Har selv lavet en ASP/MsAccess webside, men regner med at forblive der et stykke tid endnu. Jeg synes at responsetiden er ganske ok endnu. Er det ikke her valget skal ske' ?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2003 - 10:54 #10
yes
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 10:54 #11
Access<->MySQL er ganske rigtigt et meget hyppigt stillet spørgsmål.

Mit standard råd er:
  - installer MyODBC
  - importer/eksporter via ODBC
det er rimeligt simpelt (så længe man har direkte ODBC adgang til MySQL).

Der findes også specielle programmer til det.
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:54 #12
Nje det har vi ikke prøvet, men som det ser ud nu skla siden flyttes til et nyt sted der undstøtter begge dele og så ville jeg jo bare høre, men det lydder til at MySQL er at fortrække
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 10:55 #13
Access kan klare langt mere end 1 forespørgsel per sekund.
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 10:57 #14
jo men størrelsen på den, i vores acces db nu er der vel 15 - 20 tabbeller og der ligger i nolge af op mod 100 poster, det må da tage en helved tid at åbne og kigge den iggennem vis den kommer til at fylde 50 mb
Avatar billede golyf Nybegynder
19. september 2003 - 10:57 #15
Arne : Takker. Dermed bliver jeg på Access noget endnu :-)
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 11:01 #16
Jeg siger tak fro hjælpen, nu ved jeg da lidt mere om det:) dem der synes de har krav på point kan jo oprette et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 11:09 #17
Tiden for forespørgsler afhænger meget af om du sætter fornuftige index på
tabellerne. Hvis du gør det så roder den ikke hele tabellen igennem. Og det
er faktisk det samme for alle databaser - både MySQL og Access.

Der er 2 ting som dræber en access database:

* at have aplikationen på en server og databasen på en anden server
  (det virker fint med database servere som MySQL, men fildatabaser som
  Access duer ikke til det)

* mange simultane opdateringer (fordi en fil database ikke har en server
  process til at koordinere adgangen til data)

Så når man når op i en vis "klasse" så duer Access ikke længere.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 11:10 #18
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2003 - 11:10 #19
[men riversen har vel hjulpet mest]
Avatar billede mugs Novice
19. september 2003 - 11:14 #20
alleslev -> Jeg ville prøve at komprimere, bare for at checke størrelsen efter en komprimering. Selv med 20 tabeller og 100 poster i hver synes jeg 9Mb er meget. Naturligvis afhænger det af, hvor megen der ellers er hængt på.

Funktioner > Databasefunktioner > Komprimer og reparer database.

Men den må ikke være ibrug.
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 11:19 #21
ja det skulle vi moske prøve det gøres bare i Ms acces?
Avatar billede mugs Novice
19. september 2003 - 11:24 #22
Ja - blot åbn db og følg stien som ovenfor beskrevet.
Avatar billede alleslev Nybegynder
19. september 2003 - 11:26 #23
Jep takker:)
Avatar billede mugs Novice
19. september 2003 - 11:33 #24
Hvad blev resultatet?
Avatar billede alleslev Nybegynder
20. september 2003 - 16:11 #25
Pga, af at jeg ikke er alene om webstedet har vi ikke snakket om det endnu med hendyn til komprimering...
Avatar billede dimmu.borgir Nybegynder
23. september 2003 - 10:16 #26
Brug Linux MySQL så er man sikker på det dur?