Avatar billede Swift Praktikant
18. september 2003 - 06:57 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Igang med DAT DDS på FreeBSD 5

Jeg har i mange år arbejdet med DAT DDS1 og DDS2 på mine Windows maskiner.

Men jeg overvejer at montere et DDS1 på min FreeBSD 5 maskine.

Hvordan får man drevet installeret..(SW delen)?
(skal devicet blot mountes efter HW installationen?)

Hvordan tilgår man drevet ?
(ls /dev/nsa0/ eller...?)

Hvordan klargør man bånd ?
(Øh - format....what)

Hvordan kopierer man til bånd?
(Er det noget ala cp testfil.zip /dev/nsa0/ ?)

Hvordan restorerer man fra bånd?

Findes der evt. nogle små smarte programmer der kan varetage forskellige backup opgaver selv?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
18. september 2003 - 09:38 #1
Hej med dig
Den finder selv dit backup-drev kanon smart..
hvis du skriver 'man mt' så får du en rigtigt god hjælp til f.eks hvordan du rewinder et bånd eller ejecter osv..

du kan installere det program som heder Webmin..det er et dejligt interfave til web. og derinde er der en masse muligheder for at lave dit eget backup schedule og evt .restore..webmin kan styrer din maskine fra en browser..
Håber det hjælper dig lidt..der findes også et utal af plugins til webmin og backup.
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
18. september 2003 - 09:46 #2
ellers er der lidt godt at vælge imellem her:

http://webadminmodules.sourceforge.net/?page=Search&action=search
Avatar billede Swift Praktikant
18. september 2003 - 16:32 #3
Hm....hvis jeg nu har valgt at køre FreeBSD uden nogen form for grafik!
...hvad gør man så?

Og hvordan kopieres der manuelt filter til/fra et bånd?
Og hvordan formateres m.v.?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
18. september 2003 - 19:45 #4
Det kan du se under man til mt
mener at komandoen for at slette et bånd er mt -erase
eller f.eks mt -status
og det betyder ikke at du ikke kan bruge webmin fordi du ikke har noget grafik på din bsd..Det er jo fra en anden maskine du kobler op igennem til din browser..og webmin er et interface..de flere har ikke noget X på deres server...hvorfor skulle man dog også have det...en ssh er fint nok
Avatar billede skwat Praktikant
27. september 2003 - 00:58 #5
swift;
Du skal bruge tar til at lave og restore dine backups
mt er et tape administrations værktøj, til eks. at spole tilbage osv.
jeg vil anbefale dig at læse man tar og man mt, det er ikke så meget som man lige tror.
Herefter vil du nemt kunne lave dine egne scripts som tager backups reglmæssigt.
Avatar billede skwat Praktikant
27. september 2003 - 01:03 #6
men here goes en standart backup(jeg går ud fra at du kun har en båndstation)

mt rewind
tar -c filnavn #c for at lave et nyt arkiv
tar -x filnavn #x for at finde en fil ud igen.
Avatar billede Swift Praktikant
27. september 2003 - 11:45 #7
Øh hvad så når jeg finder et bånd frem som jeg lavede for ½ år siden....
Hvordan finder jeg ud af hvad hulen der ligger på det?

ls /dev/nsa0 virker ikke ;-)
Avatar billede skwat Praktikant
27. september 2003 - 17:16 #8
du har endnu ikke læst man siderne hva?

/dev/* er devices ikke bibloter

Du kan 10^8 ting med tar. bla.
tar --list synonym for tar -t
Avatar billede skwat Praktikant
06. oktober 2003 - 16:56 #9
har du flere spm?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
11. november 2003 - 16:49 #10
Hmm..synets báre han skal dele pointene ud til os begge *G*
Avatar billede skwat Praktikant
11. november 2003 - 18:27 #11
jeg syntes bare han skal give points til den der gav ham det svar han kunne bruge til noget