Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 00:41 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Min computer fryser/går i stå

hej eksperten.dk
jeg tænkte på om en løs ledning eller noget som ikke er tilsluttet helt korrekt til mit bundkort eller lign. kan være skyld i at min computer gå i stå og skal genstartes?

Kan ikke huske helt præcist hvornår problemet opstod.. men jeg har prøvet at få mit cd-rom drev til at virke efter at jeg har tilsluttet mit nye bundkort/cpu/ram og så tænkte jeg om jeg kan have kommet til at røre noget, hive noget ud eller et eller andet mærkeligt?

Er ved at finde ud hvad der er galt og om jeg i sidste ende skal have ny hardware til min pc :/

tak på forhånd
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 00:45 #1
Hvis du har sat et nyt bundkort i bør du egentligt reinstallere windows, for at få fuldt udbytte af det. Hvilket styresystem har du ?
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 00:47 #2
Well jeg har brugt bundkortet i et stykke tid uden problemer (dog uden at kunne bruge cd-rom drevet)
jeg geninstallerede ME(:S) igår
Avatar billede clauzii Nybegynder
18. september 2003 - 00:48 #3
Tilfældig frysning eller ved bestemte handlinger?
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 00:51 #4
den fryser ligemeget om jeg spiller computer, hører musik eller bare bruger nogle programmer.
Jeg har aldrig oplevet det før, men jeg synes at det går hurtigere når jeg f.eks. spiller cs med ventrilo - det er dog ikke sikkert :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 01:25 #5
Nu er me ikke verdens mest stabile system (langtfra). Har du kørt windows update på den, og kørt drivere ind fra cdrom'en der fulgte med bundkortet ?

Som en test, så prøv evt at tage cdromdrevet fra, hvis du mener at den først er begyndt at fejle efter at du satte det til.
Avatar billede itopia Nybegynder
18. september 2003 - 07:45 #6
Da du skiftede bundkort, sørgede du så for at rense din cpu og køler? og smurte du et tyndt lag ny kølepasta på under monteringen?

Ellers ville jeg nok starte med det...

Hvis problemet fortsætter kan det jo også være pga. et defekt bundkort.

/iTopia

PS: Kan du ikke lige oplyse noget om CPU type og bundkort?
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 09:17 #7
Hmm hvis jeg nu ikke rensede noget eller brugte det der kølepasta.. kan der så godt gå over en måned før jeg får problemer med det?

og nej jeg har ikke installeret drivere fra cd-rommen da den ikke virkede efter at jeg installede bundkortet :S
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 09:33 #8
Det med kølepastaen er faktisk meget vigtigt og du kan have kommet til at rokke lidt ved cpu-køleren, så den nu ikke har ordentligt kontakt med cpu'en længere. Prøv at downloade Aida. Her kan du aflæse temperaturen på cpu'en.
http://www.aida32.hu/aida-download.php

Hvis cdrom'en virker nu, så indlæs driverne. Det kan også have noget at sige mht at den fryser.
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 09:39 #9
Hva skal temperaturen ligge på for at det er optimalt? og for hvilke ting skal jeg undersøge temperaturen? :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 09:45 #10
Nu skriver du ikke hvilken cpu du har, men en AMD Athlon kan som regel køre 60-65 grader uden at blive ustabil. (både Palomino og Tbread(
Pentiums grænse er lavere, men jeg kender ikke det præcise tal.

Kig bare efter temperaturerne, spil et krævende spil, luk det ned og kig efter temperaturerne igen. Så har du temperaturerne i alm. drift og når den er presset.
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 10:12 #11
ok.. jeg synes at det ligger pænt stabilt på 43 - 48 grader, har i hvert fald ikke kunne måle højere...

Spillet jeg prøvede med var cs, ikke fordi det er specielt krævende, men fordi det er det jeg spiller, samtidig brugte jeg både mirc, ventrilo, HLSW, winamp og så aida.
Har dog ikke spillet mere end 5 min
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 10:37 #12
Så tror jeg ikke du har problemer med varme. Det er samme værdier jeg selv har på en amd tbread 1700.(og den er klippestabil)

Har du prøvet at opdatere drivere ?
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 10:40 #13
Til min bios? eller generelt til alt? har i hvert fald kørt en del updates igennem :/
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 10:43 #14
Jeg mente driverne til dit bundkort. Dem du fik med på cd'en. Hvis cdrom drevet stadig ikke virker, kan du istedet hente dem på producentens hjemmeside.

Hvilket bundkort har du ?
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 10:45 #15
845PE max3
intel based hvis det betyder noget :) Det er vist MSI som har lavet det
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 10:52 #16
Prøv evt denne her:
http://www.msi.com.tw/html/support/liveupdate/main.htm

MSI's website er ikke det mest overskuelige mht til drivere, så det nemmeste tror jeg er at installere ovennævnte program og bruge det til at opdatere drivere med.
Avatar billede topboy Nybegynder
18. september 2003 - 11:07 #17
Jeg ville nok først prøve at opdatere drivere.!

Men jeg havde samme problem med min Fujitsu siemens
Når vi spillede cs gik den istå.
Og når jeg var på nettet og havde mange sider åbne gik
den også istå, intet virkede, der var kun den "store knap" tilbage.
Jeg fik et nyt MBoard sat i på garantien og derefter ingen problemer
Så hvis du stadigvæk har garanti ville jeg henvende mig til forhandleren.

/Topboy
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 11:18 #18
Nu har jeg opdateret mine bundkort drivers så nu skal der testes ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 11:24 #19
ok...held og lykke med det :-)
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 11:29 #20
Det var ikke det.. :/
nu er spørgsmålet så bare om vi er nået så langt at vi med rimelig sikkerhed kan sige at det er en hardware fejl? for hvis jeg bare kan finde en løsning så er jeg sgu glad :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 11:34 #21
Har du taget cdrom'en fra ?

Du sagde selv at den var stabil før du forsøgte at få det til at virke, så det kan simeplthen være cdrom'en som motherboardet ikke kan lide. Det er set før.

Før du har prøvet det, vil jeg ikke dømme motherboardet itu.
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 11:40 #22
ok skal jeg bare pille data, og strøm kablet fra cd-rom drevet så? :)
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 12:04 #23
ok.. jeg har lige spillet 15 min uden at crashe.. og det er noget nær rekord for den senere tid! så post et svar og så tester jeg igen senere og så får du point'ne - eller du får dem ligemeget hvad

tror sgu den er der :) eller håber det
7-9-13 :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 12:25 #24
Her er svaret

Og jeg krydser fingre *s*
Avatar billede goof2003 Nybegynder
18. september 2003 - 16:06 #25
Hmm den crasher stadig :( men nu har vi i hvert fald testet de muligheder så nu vil jeg nok gå ud og købe et nyt bundkort til den 1.okt.
Skal nok huske det der kølepasta :)

tak for hjælpen!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2003 - 22:24 #26
Velbekomme og takker for point :-)