Avatar billede nedergaard Nybegynder
17. september 2003 - 17:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rækkeviden af et trådløst netværk

Jeg overvejer at oprette trådløst netværk i min opgang (så man kan dele udgiften til ADSL forbindelsen med ens naboer). Mit spørgsmål går på om der er god nok dækning til at man kan modtage i hele opgangen (4. sal) fra stueetagen?

Er der noget man kan gøre for at forbedre rækkeviden?

De systemer jeg har set, angiver rækkeviden til ca. 350 m, men gør samtidigt opmærksom på at man skal flytte lidt rundt på sin computer for at få optimal forbindelse... så mit spørgsmål er altså, om en trådløs forbindelse kan dække over flere etager?
Avatar billede keysersoze Guru
17. september 2003 - 17:07 #1
det kan den godt - men meget afhænger af hvor let signalet har ved at komme igennem vægge, lofter m.m.

Jeg mener at for "normalt" trådløst netværk hedder det 100 m indendørs, så placeres access pointet på 2 sal så _burde_ alle have mulighed for at komme på... men bedste løsning er næsten at forsøge sig frem da der som sagt kan være forhindringer
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2003 - 17:30 #2
Jeg siger normalt 30 meter indendørs og op til 100 meter udendørs, optil 250 meter hvis du kan få line-off-site mellem antennerne.

Lokale forhold har meget stor indflydelse på disse rækkevider, hvordan er murene lavet, er der metal (folie) i isoleringen, er der støjende elektronik eller anden elektrisk støj i omgivelserne osv.

350 meters rækkevide kan opnås med special udstyr, der selvfølgelig koster lidt, men du kanikke regne med at kunne række så langt
Avatar billede nmh Nybegynder
17. september 2003 - 18:22 #3
Desværre kan der ikke siges så meget på forhånd, da bygningskonstruktionen er afgørende. Så det er ikke afstand, men om væggenes/etageadskillelsernes beskaffenhed. I kkan ikke regne med, at en enkelt sender på 2. sal kan dække det hele. Men man kan sætte en såkaldt bridge op, som kan videresende signalet. Det bliver så lidt dyrere, fordi der til hver bridge også skal sættes et accesspoint op.
I må prøve jer frem. Placeringen af sender og modtager kan spille en stor rolle. Selv en flyning på få meter vil i nogle boliger ændre en del.