Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
17. september 2003 - 17:04 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

ukendt trådløst netværk!

Jeg har lige erhvervet mig en ny computer med indbygget trådløst netværk. Computeren opfanger et signal fra et trådløst netværk i og omkring min lejlighed på 4. sal. De eneste oplysninger som jeg kan få er navnet på netværket, en ip-addresse, en undernetmaske og en såkaldt fysisk addresse (en kombination af 12 tal) fra brugeren der udsender signalet. Jeg kan tilsyneladende logge mig på netværket, men uden at kunne se delte filer eller lign. Mit spørgsmål lyder på, om det er muligt at kommumunikere med vedkommende (skrive beskeder mm.) gennem nettet for at komme i kontakt, og eventuelle muligheder for fælles internet? Bor i et område med mange mennesker inden for en lille radius, så jeg er ikke så hooked på at banke på 200+ døre for at finde manden!
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. september 2003 - 17:32 #1
Du kan jo prøve med en net send.

Gå i start - kør og skriv cmd
herefter skriver du i promten "net send ?" uden " den giver dig mulighederne for denne kommando
Avatar billede itopia Nybegynder
18. september 2003 - 07:24 #2
Lyder som et fjols der ikke har sat sit AP til ikke at broadcaste SSID og samtidig ikke har sat en WEP-key.

Lad mig gætte: Han har købt et TOPCOM 244 i netto for nyligt - opsætningsguiden spørger ikke til ovenstående vedr. SSID broadcast og WEP.

I default opsætning kører det 192.168.0.0 (eller 192.168.1.0) netværk så du kan prøve at se om du kan finde ham - ping -a 192.168.0.2 og se om du kan få hans PC navn retur - lav herefter en "net send <PCNAVN>".

/iTopia
Avatar billede kenp Novice
18. september 2003 - 11:34 #3
eller gå helt ind i hans router og så se hvilke klinter som er koblet op via DHCP så burde han stå på listen også lave netsend til ham
Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
18. september 2003 - 16:18 #4
Først en tak til jer alle for at bidrage med svar. Da jeg er ny bruger skal jeg lige have gennemskuet pointsystemet for at fordele dem. Når jeg har fri prøver jeg de forskellige muligheder I har foreslået. Ang. svaret fra /kenp så kender jeg faktisk navnet på hans net (pc?), som er "orlandonet". /itopia -  jeg ved ikke hvordan man pinger en ip addresse men forsøger ligesom /bufferzone foreslår at prøve med net send.
Avatar billede itopia Nybegynder
18. september 2003 - 19:58 #5
Du taster [Start] og vælger "RUN" her skriver du "CMD" og trykker enter.
Du har nu en kommandoprompt...

Skriv nu "ping -a 192.168.1.2"
Så vil din computer forsøge at finde et navn der passer med IP adressen.

Skriv nu "net send
Avatar billede itopia Nybegynder
18. september 2003 - 20:00 #6
Shit fik trykket på knappen ved en fejl...

Skriv nu "net send <pcnavn> meddelelse"
Du kan også anvende "net send 192.168.1.2 Du er et fjols"

/iTopia

PS: Lavet som et svar i tilfælde af at du vil give lidt point...
Avatar billede oz2kas Nybegynder
18. september 2003 - 20:06 #7
du behøver ikke finde netbios-navnet, du kan godt sende blot til ipen.
dog alt afhængig af styresystem.
w2k/xp kan du bruge "net send ip besked"
w9x/me skal du vist bruge programmet winpopup
linux, *BSD, Unix etc. kan du bruge linpopup
Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
19. september 2003 - 13:01 #8
Fandt ham i går vha. ping-funktionen (det tog ca. 50 forsøg før jeg opdagede at jeg havde glemt at deaktivere min firewall => dybt pinligt!!) Forsøger i eftermiddag, når jeg kommer hjem, at benytte net send (har ikke haft succes indtil videre - en fejlbesked om at computeren ikke længere understøtter sending af filer dukker op)
....forsættelse følger....
Avatar billede peter_aarhus Nybegynder
26. september 2003 - 15:16 #9
Missionen fuldført! Jeg har langt om længe fundet personen. Da min viden om netværk (og computere i det hele taget) er noget begrænset gik jeg mere analytisk til værks i min søgen. Vha. søgerobotten google.com fandt jeg frem til et medlemsforum for en frisbeeklub der indeholder netværksnavnet (som en del af en email-addresse) samt ordet "århus". Søgte efter navnet på krak.dk og fik postaddresse og tlf. nr.(opgangen lige overfor hvor jeg selv bor) Aflagde ham et besøg i går, og det viste sig at han er softwareprogrammør og en skide flink fyr! Han kører (selvfølgelig) Linux  på sine computere, så der ligger grunden til alle problemeren med at få forbindelse til ham. Vi fik os en lang snak om netværk og han har tilbudt sin viden til at hjælpe mig igang med at oprette et intra-/internet på etagen hvor jeg bor.
I har alle været behjælpelige, så pointene fordeles ligeligt.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. september 2003 - 16:17 #10
Det var da en hel solskinshistorie :)
Held og lykke med jeres netværk.
Avatar billede Esben Moller Praktikant
13. september 2022 - 13:59 #11
Hvorfor finder man altid 2 skjulte netværk med meget lav styrke overalt i Danmark?
Hvad er det ukendte netværk man finder når bruger ser sine oplysninger som man altid er forbundet med?
Udover det, så er det ene skjulte netværk sat til at være åben, det andet er skjult, hvis man sætter automatisk forbindelse til det åbne, så hopper det altid af med fluebenet?
Det er svært at se de skjulte netværk, først viser det sig næsten ikke, det ene af dem, når man først har bekendt det første så begynder det andet at vise sig, ellers forsvinder det ofte ud af listen på WIFI, specielt hvis man skal vise det til nogen, så hopper det af og på, jeg har også erfaret at forbindelsen til det ene kan stige når personer kommer tæt på uden at de har mobil eller andet på sig  når de stiller sig tæt på computeren. Eller er der altid kun 1-2 streger, men når personerne kommer tæt på så kommer den op på fuld styrke i forbindelsen. Jeg har screenshots af det og vidner på det...Når man først har opdaget dem, så viser de sig altid for en når man vil have det efter et stykke tid.
Avatar billede Esben Moller Praktikant
13. september 2022 - 14:01 #12
Jeg mente , det ene er lukket og det andet er åbent
Avatar billede Esben Moller Praktikant
13. september 2022 - 14:06 #13
Er det teleselskabernes trådløse netværk til mobiler eller sådan noget, eller Hyper-V?
Avatar billede Esben Moller Praktikant
13. september 2022 - 14:09 #14
Er det Facebooks og Googles, samt Microsoft forbindelser?
Avatar billede Esben Moller Praktikant
13. september 2022 - 14:09 #15
altså deres nye teknologi og fremtidens?