Avatar billede mavani Nybegynder
16. september 2003 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

fordele og ulemper ved billedformater?

Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
16. september 2003 - 13:20 #1
svaret er ja...
Avatar billede mavani Nybegynder
16. september 2003 - 13:21 #2
Ja men hvad er de forskellige fordele og ulemper??????
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
16. september 2003 - 13:27 #3
JPG (JPEG) er standardiseret og meget udbredt og ret kompakt billedformat. Ved høj kompression er der dog "blok-artefakter", dvs. støj i form af områder med for høj kontrast (teknisk bruger man cosinus-transformation i kompressionen, hvilket ikke er optimalt). Dette er forbedret i JPEG2000, som vist ikke er udbredt endnu (denne bruger wavelet-kompression, som er meget mere effektiv og giver bedre kvalitet).
TIFF kan også komprimere billeder, men såvidt jeg ved ikke så effektivt. TIFF er relativt udbredt.
Avatar billede overchord Nybegynder
16. september 2003 - 13:33 #4
Paa denne side kan du finde en sammenligning af jpg gif og png:

http://www.library.yale.edu/wsg/docs/image_pro_con/imgprocon.htm

Information inkluderer emner om kompression, hvad formaterne bedst bruges til, farveorvergange mm.

Paa denne side finder du lignende info om bitmaps:

http://netghost.narod.ru/gff/graphics/book/ch03_08.htm

Haaber det hjaelper
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
16. september 2003 - 13:34 #5
Der findes endvidere forskellige bitmap-formater, hvis eneste fordel er at de er forholdvis simple, hvis man skal lave et program, der kan læse eller skrive dem. Windows BMP fylder meget, men bruges en del i Windows-programmer.
GIF er anvendt en del til mindre grafik til internettet mv. Bruges ikke til digitale fotos. I Unix/Linux-verdenen har man nogle andre foretrukne fil-formater.

Konklusion: hvis det drejer sig om at vælge et filformat, der kan bruges næsten overalt, så vælg JPG.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. september 2003 - 13:48 #6
Det er der selvfølgelig.

Tiff og BMP er ukomprimerede formater, der indeholder alle de informationer opfangningsmidler (scanner eller kamera) kan klare. Disse formater fylder meget, men er gode hvis du skal efterbehandle billeder

JPG komprimmere via en støjalgoritme, dette format egner sig til billeder med megen bevælgese (ikke store ensfarvede flader), farveovergange eller detaljerede skygge eller farve partier, JPG bruges mest til fotos og kan komprimere meget.

GIF komprimmere via farvetabellen, jo færre farver jo mere komprimering. Gif egner sigtil store ensfarvede flader og bruges derfor oftes til logoer. Derudover kan giv lave transparens og annimationer.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
10. oktober 2003 - 01:28 #7
Jeg vil gerne starte med at opdele billedeformaterne i et par kategorier, og jeg formoder at du taler om de mere gængse formater i den "private" verden... altså JPG, GIF, PNG, BMP, TIF, TGA og måske RAW ???

GIF og PNG er udelukkende udviklet til brug for billedeudveksling på eksempelvis internettet. Først kom GIF siden PNG som findes i en 8 bit version og en 24 bit version. PNG er skabt som en direkte konkurrent til GIF men er grundet kompatibilitet og integrationen i diverse internetbrowsere aldrig rigtigt slået igennem!
Gif bør ikke benyttes til fotos da dets maksimale farveantal er 256 - inklusive én farve som kan defineres til at være gennemsigtig. Gif kompriere således i princippet billederne ved at reducere antalle af farveinformationer. Det giver nogel ret kantede billeder og ofte ret grimme hvis man forsøger at benytte denne kompression på et foto.

JPG kan som du nok ved sagtens benyttes til internettet, faktisk egner det sig rigtigt fortrinligt til dette formål. Formatet komprimerer billederne ved at eliminere antalle af såkaldte redundante data, altså gentagelsesdata der således er overflødige. JPG kan som også andre her har påpeget give nogle ikke særligt kønne billeder, og det vil oftest bliver på steder med høj kontrast i motivet, altså ved kanter. Nogle mener at man kan gemme i JPG formatet uden at komprimere sit billede, men dette er altså ikke korrekt, JPG formatet benytter sig af en algoritme der bygger på at få billedet til at fylde mindre. Iøvrigt bør man aldrig komprimere et JPG billede med hverken JPG eller andre kompressioner, da et allerede komprimeret billeder blivere endnu dårlige ved endnu en kompression.
JPG kan dog godt bruges til tryksager hvis man blot gemmer ved højeste kompressionsfaktor, gerne BASELINE OPTIMIZED!

BMP er windows bitmap formatet, som ikke ses anvendt særligt ofte idag. Jeg vil tillade mig at kalde formatet for lidt klodset, for selvom det kan levere nogle ok pæne billeder, så fylder de ofte ganske betydeligt meget og det er uhensigtsmæssigt i dagens it-verden.

TIF - eller TIFF er nok et af de mest anvendte formater inden for den professionelle grafiske verden, sammen med EPS og naturligvis Adobes PSD, AI og PDF som anvendes i deres proffessionelle billedebehandlingsprogrammer til grafisk fremstilling.

Tiff er som udgangspunkt ukomprimeret, men kan udsættes for en såkaldt tabsfri komprimering såfremt ens software understøtter dette. Man skal dog være opmærksom på at modtageren af filen også skal have en software der kan "pakke" filen ud igen.
Der er 2 måder hvorved tif kan komprimeres, der lader sig være ved brug af LZW algoritmen, eller ZIP algoritmen, mange vil genkende den sidste - bortset fra at der her ikke er tale om et eksternt program men en integreret del af filstrukturen. Det kan reducere billedestørrelsen betydelige og vil ikke have nogen indvirkning på kvaliteten overhovedet.

TGA formatet, også kaldet TARGA skal du ikke tænke videre over. Det er et format som har samme udemærkede billedekvalitet som eksempelvis TIF, men som samtidig kan indeholde en ALFA kanal til at definere eventuelle gennemsigtige områder i billledet. Man har især benyttet (og gør det stadig) TGA formatet i videobrancen, netop pga alfakanalen.

Så altså TIFF, PSD, TGA, (lidt jpg) hvis du skal gemme dine billeder i den bedst tænkelige kvalitet.

JPG, GIF og PNG, hvis du skal gemme dine billeder så de kan vises på eksempelvis internettet.

Øvrige formater kunne være Vektorgrafiske formater, altså den såkaldte skalérbare grafik, hvor illustrationer, tegninger og logoer består udelukkende af streger og kurver som bygger på ganske avanceret mattematik, disse filer kan strækkes til det ukendelige - men kan ikke benyttes til fotografier.