Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 12:52 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Brugervenligt Netværk

Okay... 200 point for et propert svar. Håber nogen vil hjælpe.

Jeg er ikke nørd, så jeg kan ikke bruge et svar på computer-russisk. Jeg har formået at stille et netværk op mellem to computere via en switch, og delt internetforbindelsen fra den ene computer til den anden. Og det er dertil, eller cirka dertil, mine evner rækker. Så ved I det.

Det jeg mangler nu er så at greje hvordan jeg lettest opbygger et hæderligt brugerinterface. Var jeg alene så var det ikke det store problem, men da jeg deler begge computere med min kæreste vil jeg gerne have et oplagt system til at få adgang til egne og delte resourcer uanset ved hvilken spand man sætter sig.

Der er følgende omstændigheder der kan nævnes i punktform:

-Begge maskiner kører XP

-Man vil såfremt den er ledig altid sætte sig ved "kontormaskinen" først. Den vil således altid være tændt hvis nogen sætter sig i "soveværelset"

-Stofa afkræver en bondegård for en såkaldt familiepakke der giver en mulighed for at have flere computere tilsluttet. Derfor er internettet delt af XP på "Kontor"-computeren.

-Det er primært vores musik vi vil have tilgængelig begge steder, og gerne email og opdaterede dokumenter uanset hvor man sætter sig.

Jeg husker fra mit studie at der kunne man bare sætte sig ved en hvilket som helst computer, logge på og vupti, op dukkede sit gammelkendte skrivebord med tilhørende filer og mailprogram. Hvorfor skal det her så være så omstændigt? Jeg sidder og deler på kryds og tværs og surfer rundt i middelmådige filsyncroniseringsprogrammer, og ikke engang det løser mit problem med email.

Hvorfor kan man ikke bare få 2 computere til at opføre sig som én? Xp er en glimrende ting med sine brugerkonti. Det fungerer fremragende at 2 mennesker deler én computer under XP.

HVORFOR FA'EN SKAL DET SÅ VÆRE EN STØRRE VIDENSKAB AT LADE 2 MENNESKER DELE 2 COMPUTERE?

Og husk: Ingen nørd snak... Me not ebd-smart ;)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 12:59 #1
Er det xp home eller pro på kontormaskinen ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 13:00 #2
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:03 #3
tonnybrandt ->så er problemet jo at den som sidder ved kontor maskine vil blive logget af ;)
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:04 #4
muligheden du kunne gøre det er på kontormaksine at dele det drev hvor du har dine dokumenter og filer liggende, og så tilføje det som et netværksdrev på din "soveværelse maskine" !

Det med din mail, der er flere muligheder, men det kræver at vide hvilket mailprogram du bruger.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:04 #5
Hmm jeg mener ikke at du vil kunne opnå Roaming profiles= samme skrivebord uanset hvilken computer- medmindre i har server login.

Jeg ville lave nogle shares og så mappe dem ved hjælp af net use.
F.x en mappe til musik som i deler over netværk og så laver du en batfil lokalt på hver computer og lægger en genvej i startup.
I batfilen skriver du kommandoen net use I: \\pcnavn\sharenavn
Mappen dokumenter kan du "redirecte" som om det bare var en genvej på 2. pcén. Det gør du ved at tage egenskber - target : \\pcnavn\dokumentmappe sti
Nu har du en fælles musik mappe og den samme dokumentmappe på hver pc
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 13:05 #6
kenp >> Nej, det er jo terminal services. Man overtager ikke skærmen, men har en ny session på computeren. Det er ikke ligesom vnc. :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. september 2003 - 13:06 #7
Den eneste måde du kan løse det på, er ved at køre op mod en Win2K (eller 2003) server, og benytte roaming profiles.

I princippet vil du jo netop roame profilerne imellem de to maskiner. Det er ikke muligt uden en server.

Og nej... en remote desktop løsning er ikke brugbar her.
Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 13:15 #8
Danny... Hvad er Net Use? Hvad gør det at lave en batfil? Jeg fatter intet af det? Hvad taler du om. Det lyder meget godt, og du og alle andre ved sikkert hvad det er du siger. Jeg gør bare ikke.

Jeg ved hvad en batfil er, men troede det var noget der hørte under dos.

Kan du forklare mig hvad der sker ved det du siger og løse mit problem med outlook (mail), så er opgaven måske næsten løst.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:16 #9
Det mit forslag går ud på er nemlig: at lægge alle fællesfiler på kontorpcén og så redirecte dem til den anden pc med "genveje" , net use, og Target på dokumenter.
MHT Email skal i bare konfiguere det for hver bruger på hver pc sådan at i får inbox unaset hvilken i logger på.
Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 13:22 #10
-HVAD ER NETUSE? HVAD GØR BAT-FILEN? Jeg kan/vil ikke gøre det hvis jeg ikke forstår det.

-Det med target og dokumentmappen forstår jeg. Brugbart tip. Tak for det.

Vores Email mapper vil da i sådan tilfælde ikke være synkrone? Mail modtaget på en computer vil ikke at være at finde på den anden, vel? Kan jeg få outlook på soveværelset til at hente profil og mapper fra kontoret?

So close!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:24 #11
Læs lige ovenstående.
Du laver en tekstfil med kommandoen :
net use I: \\pcnavn\Musik
Nu gemmer du filen som Logon.bat og placerer en genvej til den i startup. Den bliver så påført hver gang pcén starter.
Det i opnår er et ekstra drev i stifinder med indholdet af "Musik" . Musikmappen er så en delt mappe på kontormaskinen som i "mapper" på den anden pc via logon.bat.
Jeg tror du ved hvordan man deler en mappe?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 13:25 #12
Jeg prøver lige igen.....
Er det xp home eller pro på kontormaskinen ?

Det kan godt være at andre ikke synes at remote desktop er løsningen, men så vil jeg da gerne høre hvorfor.
Lidt mere info om opsætningen af remote desktop.
http://www.wown.com/j_helmig/wxprmdtp.htm
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:26 #13
Jeg kan deværre ikke finde nogen ideel løsning på jeres mail- måske andre kan- hjælp?
Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 13:27 #14
Okay... Men jeg kan ikke se hvad det gør som der ikke gøres ved at lave en genvej til musik på kontor inde fra soveværelset.

Hvad med email?

Pointene er dine... Så vær sød lige at give mig disse sidste åbenbaringer.
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:31 #15
du skriver outlook

Er det så Outlook express eller alm outlook?
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:32 #16
hvis det er alm. outlook, så kan du jo vælge hvor du skal have din *.pst fil liggende også forbinde til den (samme måde som de andre mapper)

hvis det er outlook express, så skal du finde det punkt under instillinger som hedder lagringsmappen, også ændre den til det drev som du har delt! (husk at flytte DBX filerne derhen også)
Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 13:33 #17
Outlook

Løs mit email og jeg giver mine sidste 100 point væk.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:33 #18
Ja roligt nu . Når du "net user" laver du eet ekstra drev i stifinder på begge maskiner. Musik mappen kan nu tilgås fra stifinder på begge maskiner fra stifinder. Det er mere overskueligt.
På dokumentmappen bruger du "Target" som genvej.
Din mail opretter du bare for hver bruger på begge pcér. Jeg er dog ikke klar over om det konflikter hvis samme bruger er logget ind på begge pcér.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:35 #19
Ja lyt til Kenp. ang. Outlook. Du er i gode hænder her
Avatar billede diller-bert Nybegynder
10. september 2003 - 13:38 #20
Kenp Hvis du vil have dine 100 point, så skriv lige hej i mit nyoprettede spørgsmål.

Tak for hjælpen alle... Det har fakrtisk løst mine problemer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 13:43 #21
diller-bert >> Fint at du fik løst dine problemer. For en anden gangs skyld bør du besvare de spørgsmål, som folk der forsøger at hjælpe dig stiller.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 13:43 #22
Ok det var så lidt- tak for point
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:52 #23
diller-bert ->du må ikke oprette endnu et spørgsmål med point til mig, da der ikke må udloves mere end 200 point for samme spørgsmål så du skal lukke det andet
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 13:53 #24
hvis jeg skal ahve point så skal dannyboyd afgive nogle til mig.
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 14:11 #25
tonnybrandt -> fik lige set dit indlæg længere oppe! grunden til at det ikke vil virke er at der kun kan være 1 som arbejder på en XP computer af gangen, man vil således overtage HELE computeren og ikke bare et ekstra skrivebord.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 14:27 #26
kenp >> Ok, hvis det er korrekt, kan det selvfølgelig ikke bruges. Windows 2000 server har ingen problemer med at køre en administrative session fra en klient samtidig med at man også arbejder på konsollen. Jeg gik ud fra at de opførte sig ens.
Avatar billede kenp Novice
10. september 2003 - 14:30 #27
tonnybrandt ->hvis man køre server udgave så er der ikke nogle problemer ;) men sådan en alm. xp kan desværre ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 14:58 #28
Nå men så opretter jeg lige et pointspm til Kenp - ok?
Avatar billede serverservice Praktikant
10. september 2003 - 15:02 #29
->Kenp. Her er dine point
http://www.eksperten.dk/spm/399403
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2003 - 16:07 #30
kenp >> Checkede lige og du har fuldstændigt ret. Så det var ikke en option i dette tilfælde. Men så lærte jeg jo noget nyt idag :)