Avatar billede tos Praktikant
09. september 2003 - 14:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bruger skal mounte cd-rom mv

Hej

Hvordan får man almindelige bruger til at kunne:

1. mounte cd-rom og floppy
2. Reboot
3. Halt

Jeg har læst et sted at man kan føje brugerne i gruppen operator... men hvordan føjer man fx brugerne Palle, Niels, Henrik og Morten til en gruppe??

PS: Jeg vil helst ikke bruge sudo!

/Torben
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. september 2003 - 14:34 #1
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/users-groups.html

jeg ved ikke om du kan tilføje dem til en operator gruppe og kun give dem adgang til de commands ..

jeg bruger selv programmet super til at give adgang til bestemte commands.

Port:  super-3.20.1
Path:  /usr/ports/security/super
Info:  Allow others to run commands as root
Maint:  obrien@FreeBSD.org
Index:  security sysutils
Avatar billede tos Praktikant
09. september 2003 - 14:51 #2
Det er nedenstående jeg har prøvet. Det går også fint med at tilføje Morten, men når jeg gør det samme med Niels, bliver Morten slettet fra /etc/group. Og det bekræftes hvis jeg logger ind som Morten og checker med kommandoen "id Morten":

Example 8-7. Adding a Group Using pw(8)

# pw groupadd teamtwo
# pw groupshow teamtwo
teamtwo:*:1100:
The number 1100 above is the group ID of the group teamtwo. Right now, teamtwo has no members, and is thus rather useless. Let's change that by inviting jru to the teamtwo group.

Example 8-8. Adding Somebody to a Group Using pw(8)

# pw groupmod teamtwo -M jru
# pw groupshow teamtwo
teamtwo:*:1100:jru
Avatar billede tos Praktikant
12. september 2003 - 08:15 #3
Mount af CDROM/FLOPPY:
Jeg redigerede /etc/group manuelt og laved en komma-sepereret liste... og fulgte vejledning på
http://www.coffeetunes.dk/www/index.php?id=wkstn-usermount-media

Fino... tak for hjælpen