Avatar billede valtyr Nybegynder
02. september 2003 - 09:31 Der er 3 kommentarer

Firewall på en webserver med Apache og MySql

Jeg er blevet bedt om at installere Norton Personal Firewall på en win2000 maskine der fungerer som en webserver for en database.

Jeg har prøvet at åbne for port 3306, men når jeg prøver at accesse databasen får jeg at vide, at der ikke er kan oprettes forbindelse til den.

Selv om jeg slår både intrusion og firewall fra, får jeg samme besked. Først når jeg slår security fra, kan jeg få forbindelse til databasen.

Kan det lade sig gøre, at sætte Norton Firewallen op, så man stadig kan have adgang til webserveren, og så denne er bare nogenlunde beskyttet?
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. september 2003 - 09:45 #1
Ja - det burde kunne lade sig gøre.
Avatar billede valtyr Nybegynder
02. september 2003 - 10:10 #2
Hov...glemte at skrive, at jeg har givet apache.exe "permit all" status...nogen ideer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. september 2003 - 10:24 #3
En personlig firewall er beregnet til at beskytte en personlig computer (PC) og ikke en server, Norton Personal Firewall egner sig derfor dårligt til den opgave, og jeg vil anbefale dig at anvende et værktøj der er beregnet til opgaven.

Det du opnår ved at konfigurere Norton til at tillade alt den kommunikation der er nødvendig for at din webserver virker, betyder at du faktisk lige så godt kunne fjerne norton helt og spare de ressourcer den bruger.

Du bør opsætte en "rigtig" firewall, med Stateful inspection og hvis du har andet på dit net du vil beskytte, også DMZ hvori du placere din webserver.

Dette behøver ikke koste så meget, du kunne kikke på en Smoothwall løsning (www.smoothwall.org). En ældre PC med 3 netkort og smoothwall skulle kunne gøre det