Avatar billede Thomas Knudsen Nybegynder
26. august 2003 - 21:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Standarden for selv-kontrol

Situation:
Sysadmin fyret for at downloade filer, som arbejdsgiver ikke memer var relevant for jobbet.
Han forsvarer sig med, at han kontinuerligt har hentet filer rundt om på nettet for at teste firmaets firewall.
Er filen kommet igennem, har han lukket hullet og slettet filerne kort efter. Åbenbart fik han ikke slettet alle filer hurtigt nok, da arbejdsgiver fandt dem.

Mit spørgsmål er til jer admins derude:

Er det normalt at man sidder og henter filer på nettet, for på den måde at "angribe" sin egen firewall?

Kom MEGET gerne med eksempler på hvordan I gør og evt. hvorfor at han har en god/skidt sag?
Altså ikke bare et ja/nej svar, men en begryndelse.
Avatar billede fangel Nybegynder
26. august 2003 - 21:20 #1
hvis der kun er tale om at hente filer via web/ftp ligger der _ingen_ kontrol i dette (i hvert fald ikke i firewall øjemed)

i så fald skal det være programmer der kan teste firewallen - men bare _filer_ burde der ikke ligge nogen test i

Morten
Avatar billede lap Nybegynder
26. august 2003 - 21:28 #2
Efter min bedste overbevisning, så er det ikke måden at teste en firewall på (altså NEJ). Hvis man vil teste en firewall, så skal den testes udefra og ikke fra indersiden (i første omgang).

Der findes en lang række værktøjer til dette (og web-sites), så det er en (efter min mening) forkert fremgangsmåde.

Skulle jeg teste en firewall, så ville jeg starte med prøve et af de sites, som kan tilbyde funktionalitet ala portscan, mail relaying osv. Hvis jeg var i tvivl, så ville jeg kontakte et professionelt firma, som lever af det.

Hvis jeg er i tvivl om arbejdspladserne på mit netværk, så ville jeg bruge nogle ganske få værktøjer - f.eks. en papirsblanket, som brugerne skriver under på - og som sysadmin formentlig også har underskrevet - nemlig et papir der fortæller om reglerne for at være koblet på lokalnettet.

Derudover findes der en række værktøjer såsom nessus (http://www.nessus.org/) til at scanne et netværk - ikke alene for åbne maskiner, men også grave lidt i services.

Derfor: nej, man skal ikke downloade en masse filer blot for at teste en firewall.
Avatar billede lap Nybegynder
26. august 2003 - 22:23 #3
takker for points :-)