Avatar billede -thomas- Nybegynder
26. august 2003 - 12:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Printe en form liggende

Jeg har i Domino Designer R5 lavet en form, som skal kunne printes liggende/tværformat. Hvor kan det ændres henne? Synes ikke jeg kan finde det i formens properties?
Avatar billede -thomas- Nybegynder
26. august 2003 - 12:10 #1
Jeg ved selvølgelig godt, at man kan vælge det, når man printer den, men kan man ikke lægge det ind i formen, at den altid skal printes sådan?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
28. august 2003 - 00:11 #2
Såvidt jeg ved kan dette kun lade sig gøre ved at kode mod win-api'et. Dette stiller selvfølgelig krav til at der er tale om windows maskiner.

Jeg lavede for nogle år siden en løsning der kunne "skifte printer" i forbindelse med udskrift fra Notes-klienten - og skifte tilbage igen. Det sidste var faktisk det sværeste da det var noget af en udfordring at få Notes til at vente med at sende "skift tilbage" kommandoen til efter at Windows var i gang med at printe. Men det kunne lade sig gøre.

Jeg håber at dette kan lede dig lidt på vej.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
28. august 2003 - 01:32 #3
Søgte lidt på google som så fandt en side på LDD med en udemærket tråd om emnet:
http://www-10.lotus.com/ldd/46dom.nsf/0/26a8669b6daf91be85256c77002a6d18?OpenDocument

Pointen er at XP og win2k tilsyneladende ikke bryder sig om at der bliver pillet ved disse indstillinger; men at man kan komme rundt om dette ved brug af en dll:
http://home.arcor.de/g-productions/projects/printerdll/pdll_main.htm

Alternativt kan du jo kigge på det scriptlib som Ben Poole stiller til rådighed:
http://www.benpoole.com/members/benpoole/benhome.nsf/0/3D1CA809AA35C9E780256C1B006FBD0D?OpenDocument

Jeg har ikke testet noget af det; men hvis du gør det vil jeg da meget gerne høre resultatet.