Avatar billede aslan Nybegynder
24. august 2003 - 16:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Database design til et regnskabs system?

Det her spørgsmål går til personer der både har styr på databaser og finans

Jeg har bygget et regnskabs system som i kan se den forløbige hp : http://www.filegroup.dk/aslan/

Problemet ligger i at designet af databasen ikke helt er som det skal være. Det fungere udmærket når man f.eks postere en salg på 5000 fra kassekladen. På kontoplanen ender det op med at der bliver -400 på salgskonto,-100 på momskonto og 500 på kasse-konto(fastkonto).

Det går først galt når man f.eks tager 1000 fra kasse-kontoen(fastkonto) og lægger dem i bank-kontoen(fastkonto).
Det har noget at gøre med at jeg designet databasen på den måde at man tager fra driftskonti og lægger i fastekonti eller den anden vej rundt. Det går altså galt når man både tager og lægger i fastekonti samtidig(overførsel fra kasse til bank). Som det er nu ender en postering med at blive til 2.

Kan nogen komme med et foreslag til hvordan jeg kan lave om på designet på databasen så man også kan postere fra en fastkonto til en anden fastkonto?
Avatar billede aslan Nybegynder
24. august 2003 - 17:41 #1
Ups i eksemplet ovenover skulle det selvfølgelig være en postering på 500 kr og ikke 5000
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 19:29 #2
Det burde jo ikke være noget problem at lave -1000 i kasse og +1000 i bank.

Umiddelbart ville jeg sige:

transaktion
ID - integer, auto, PK
tekst - varchar

deltransaktion

transaktionsID - integer, FK, part PK
kontoID - integer, FK, part PK
beløb - decimal(15,2)

konto
-----

ID - integer, PK
tekst - varchar

hvor 1 INSERT i transaktion og N INSERT i deltransaktion bundles
i en TRANSACTION.

Det lyder som en god løsning fra en database synsvinkel.

Hvordan den passer ind i din applikations logik kan jeg ikke
sige.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 19:31 #3
Dit eksempel bliver så:

konto
-----

1  salg
2  moms
3  kasse
4  bank

transaktion

1  salg #1
2  sætte kontanter i banken

deltransaktion
1  1  -400
1  2  -100
1  3  +500
2  3  -1000
2  4  +1000
Avatar billede aslan Nybegynder
24. august 2003 - 20:49 #4
Interessant synesvinkel at se det fra jeg går straks igang med at lave test...
Avatar billede aslan Nybegynder
25. august 2003 - 18:12 #5
Ja det seer ud til at virke, du får point, men jeg tillader mig at spørge igen hvis jeg skulle være i tvivl... :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2003 - 18:23 #6
Okey dokey.