Avatar billede designz Nybegynder
21. august 2003 - 13:56 Der er 21 kommentarer

netværk på Mac OSX

Jeg har en Ibook (1st edition) som altid har fungeret perfekt, men spontant vil den ikke gå på internet/benytte Ichat. Til gengæld kan den stadig logge sig direkte på andre computere på netværket (så det er ikke netkortet der er gået). Jeg har forsøgt at slette systemet og installere nyt system, uden at det har hjulpet. Hvad kan det være? Jeg har også en Powerbook, og med den er internet/ichat intet problem, så kablet er iorden.
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2003 - 20:56 #1
Prøv først at lave en ny bruger og log ind som den og se om problemet stadig består. Det plejer at give et hint om hvor problet er. Hvis du har en 1st edition iBook har du sikkert alt for lidt harddiskplads til OSX, og det er sikkert i forbindelse med at VM har spist al plads på din harddisk at en preferencefil er gået grassat. Så hjælper det kun at finde ud af hvilken det er, smide den ud og lave en ny.
Avatar billede designz Nybegynder
21. august 2003 - 23:21 #2
Som sagt er det en nyformatering, så det med bruger ændrer ikke noget. Mht diskplads, har jeg 20 gb......
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2003 - 23:55 #3
Okay, jeg antog at du blot havde installeret systemet oveni. Det lyder ret drastisk at formattere din Mac, bare pga. at du ikke kan komme på internettet. Jeg har ikke formatteret nogle af mine siden HFS+ kom på gaden med System 8.1, og det var endda en beta ;-) Og hvis du ikke har andet på din iBook end systemet og Apple's egne applikationer har du vel 15-17 GB tilbage på din harddisk, så det burde ikke være problemet. Hvis du derimod har brugt de 19 GB, kan det godt være et problem. Nu har du vel ikke blot brugt CCC eller lignende til at kopiere alle de gamle problemer tilbage til din harddisk efter du reformatterede?

Det lyder fornuftigt at det ikke er netkortet, hvis du kan komme til andre computere på dit netværk. men lige for at være helt sikker: Forstår jeg dig ret, at du overhovedet ikke har adgang til internettet, dvs. hverken mail, ICQ, iChat, Safari, Explorer, Omniweb, eller andet internetrelateret virker, mens at dit hjemmenetværk fungerer upåklageligt? Kan du f. eks. chatte internt med Rendevous i iChat? Hvis du i terminalen skriver
ping 195.184.98.141
og trykker retur og ctrl-c for at stoppe efter et par linjers beskeder, hvad skriver den så? Og hvad med
ping www.eksperten.dk
Det burde give output som
PING www.eksperten.dk (195.184.98.141): 56 data bytes
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=0 ttl=56 time=23.379 ms
64 bytes from 195.184.98.141: icmp_seq=1 ttl=56 time=24.178 ms

Sidste gang jeg så sådan en fejl som din, var password til internettet blot skrevet forkert, da et stort "i" var blevet til et lille "L".

Hvad styrer egentlig adgangen til internettet hos dig? er det en router, eller kobler hver maskine sig op selv?
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 08:20 #4
OK - Det med systemet skyldes at jeg først har installeret OSX på den for en uge siden, på en selvstændig partition. Derfor er det let at installere igen, da jeg ikke havde nået at lave noget personligt. Jeg har stofanet via en switch, så for at logge på skal jeg gå ind på http://signon.stofanet.dk det kan jeg ikke. Jeg kan sjovt nok heller ikke benytte Ichat med Rendevouz (hvilket fik mig til at tro at det var en eller anden form for tilladelse der var forkert) og når jeg PINGER siger den (ved ping 195.184.98.141) Host is down og ved f.eks. ttp://signon.stofanet.dk unknown host det samme selvfølgeligt ved enhver internet adresse, da forbindelsen jo ikke er åbnet.
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 08:20 #5
http:// selvfølgeligt og ikke ttp://
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
22. august 2003 - 11:10 #6
Stofanet sender dig dine dns adresser sammen med resten af DHCP oplysningerne. Desværre er dette ikke helt standard og Mac OS X har problemer med at "gribe" dem. Du skal derfor manuelt indtaste IP adresserne på Stofas DNS servere for at få "lov" til at finde LOGON serveren. Ring til support og få dem der.

I Tåstrup er Logon serveren vist nok på http://212.10.10.20
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 13:14 #7
Jeg forstår det bare ikke, for jeg har INGEN problemer med min POWerbook, med samme styresystem
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 13:18 #8
Jeg kan ikke pinge http://212.10.10.20 men hvis jeg siger ping 212.10.10.20 siger den Host is down!, Men det er måske bare lokalt den pinger så?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
22. august 2003 - 13:39 #9
Hvilken IP adresse får din I-book når du sætter den til Stofa-nettet. Hvilken subnet og dns-adresser??
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 13:52 #10
Ip: 169.254.212.187
Subnetmaske: 255.255.0.0
Ethernet: 00:0a:27:d6:4f:40
DNS: Det ved jeg ikke helt hvad er, men der er et tomt felt hvor der står DNS servere
En detalje! Når jeg krydstjekker med min powerbook, så får den en router adresse: 62.107.135.254, dete får Ibook´en ikke! Måske det er her problemet ligger?!? Jeg har prøvet at overføre powerbook oplysningerne direkte til Ibooken manuelt, men det hjalp ikke!
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
22. august 2003 - 14:00 #11
Din I-book får ikke fat i din DHCP server. 169.254.x.x er et IP nummer maskinen vælger hvis den ikke kan finde DHCP serveren. Er du sikker på at netværkskablet fra din I-book er OK. Hvis du har en G4 PowerBook kan den selv krydse sit netværkskabel, men det kan de første versioner af Ibook så vidt jeg ved ikke. Det kunne måske være problemet.
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 14:18 #12
Det burde være ok, for det er et købt kabel, og jeg har tjekket det, det er korrekt samlet.IP adressen forsvinder hvis jeg tager kablet ud, og kommer igen når det monteres igen- men det er måske elementært?! Jeg vil lige gentage for dig, at jeg kan godt logge direkte på min powerbook via Connect to server, og jeg kan også starte Ichat op og gøre den available via rendezvouz, men de finder ikke hinanden...spøjst!?
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 14:20 #13
Nå ja og før jeg opdaterede til OSX var der ingen problemer, men hvis jeg starter op i OS9 kan den heller ikke logge på nu!?!
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
22. august 2003 - 14:23 #14
Hvordan ser dit setup ud?? Hvordan er maskinerne forbundet til hinanden og til router osv.
Avatar billede designz Nybegynder
22. august 2003 - 16:19 #15
Min nabo har et stofa modem. Dertil har han ført et kabel som går i en switch. Fra denne switch har vi ført et kabel til vores lejlighed, hvor det går direkte i endnu en switch, som så sender to kabler videre, et til ibook´en og et til pb´en.
Avatar billede designz Nybegynder
27. august 2003 - 10:01 #16
Har du helt opgivet løsningen? Jeg vil gerne byde op til 100 point for en løsning.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
27. august 2003 - 10:06 #17
Grunden til at din PowerBook og din Ibook kan forbinde til hinanden er sikkert at de gør det via AppleTalk.

Hvor mange IP adresser har i gennem stofa-net og hvor lange er jeres kabelforbindelser?
Avatar billede designz Nybegynder
27. august 2003 - 10:22 #18
Vi har vist 5 (familieopkobling) og der er vel 20 meter fra modem til computere. Og det skal nævnes at det altså virkede udemærket tidligere..... Men jeg har haft ibook´en med på arbejde, hvor den var på nettet via et almindeligt netværk. Her opdaterede jeg til OSX og det virkede fint, men efter ca. en uge, virkede det pludseligt ikke mere, og altså det samme da jeg kom hjem. Tror du det kan være det med at den ikke får et routernummer?
Avatar billede designz Nybegynder
28. august 2003 - 23:03 #19
Tak for hjælpen. Det har nu løst sig. En klog netværksven bad mig slukke vores stofamodem - det hjalp! Grotesk!
Avatar billede designz Nybegynder
28. august 2003 - 23:04 #20
Jeg vil gerne give dig 30 point som tak for hjælpen alligevel - hvis du svarer!
Avatar billede designz Nybegynder
28. august 2003 - 23:04 #21
ja altså martin....