Avatar billede zoom Praktikant
21. august 2003 - 09:17 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Meddelelse om "detected virus"

Føst fik jeg Blaster meddelelser nu har jeg fået denne:

jeg kan se at NAW har "detected" en virus. Hvordan skal jeg ellers forstå resten af meddelelsen ? er der en der vil oversætte hele meddelelsen tak :

Network Associates WebShield SMTP V4.5 MR1a on srv2 detected virus W32/Sobig.f@MM
(ED) in attachment movie0045.pif from <cta@taasti.com> and it was Cleaned and
Quarantined.
Avatar billede c-holst Novice
21. august 2003 - 09:19 #1
se forsiden her på www.spywarefri.dk,der er info og links til fjernelse af sobig.f
Avatar billede c-holst Novice
21. august 2003 - 09:19 #2
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2003 - 09:20 #3
Gå i KØR skriv regedit-i reg.baseb søger du på msblast.exe og fjerner den.
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. august 2003 - 09:20 #4
Dit AV program har fanget den vedhæftede virus, og smidt den i karentæne... det skulle være ok.
Avatar billede c-holst Novice
21. august 2003 - 09:20 #5
Avatar billede c-holst Novice
21. august 2003 - 09:22 #6
http://www.spywarefri.dk/virus.htm
tredje gang er lykkens gang
Avatar billede zoom Praktikant
21. august 2003 - 09:32 #7
hei venner>>  er der en der vil fortælle hvad meddelelsen betyder....har jeg fået den SobigF virus eller...... er det blevet afvist ?

squashguy>> som jeg læser dit indlæg har jeg ikke fået den. Kan du ikke forklare hvad meddelelsen betyder ? der står noget om en movie0045.pif ,er det en inficeret filmfil der var forsøgt sendt til mig. Ja det er jo min email adresse der figurere i meddelelsen(rekonstrueret)
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. august 2003 - 09:34 #8
som jeg læser det, har den fanget virusen, inden du nogen sinde har haft muligheden for at trykkede på den vedhæftede fil.
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. august 2003 - 09:35 #9
dvs du er i sikkerhed
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 09:41 #10
Tror svaret eler kommentaren fra squashguy er korrekt. Viruset har blitt detektet og uskadeliggjort ved inngående trafikk. Det har således ikke blitt installert på maskinen, og man behøver således ikke å følge prosedyren for å avinstallere viruset (for det er jo i virkeligheten et program.)

Hva som egentlig ligger i at det er satt i karantene, og hvordan man får slettet det fra denne karantenen det er jeg faktisk ikke 100 % klar over. (Det betyr vel at virusprogrammet fortsatt eksisterer, på datamaskinen, men som fil på et sikkert sted og ikke som installert program.)

Dersom det hadde vært min maskin så hadde jeg vel kanskje kjørt en online scan fra
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Vil tro at den vil slette en ikke installert virus fil uten problemer.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 09:45 #11
Har mange ganger opplevd at virus programmer har havnet på maskinen uten å være installert eller aktivisert, men filen ligger der altså. Et sted der slike ikke aktiviserte virusprogrammer kan havne er i web cachen. Hvor en fil som er satt i karantene havner, det vet jeg som sagt ikke. Det avhenger vel av firewall/virusprogram. Vil tro at det uansett er en god ide og sørge for en 100 % sletting.
Avatar billede zoom Praktikant
21. august 2003 - 09:54 #12
ok så kommer der nok et dumt tillægsspørgsmål men det er vel et forum man kan blive klogere i her :-)

Når jeg går ind i min "tilføj/slet programmer" kan jeg ikke se at jeg skulle have noget virusprogram installeret. Kan det ligge skjult eller skulle jeg kunne se det her ?

Jeg vil herefter gerne installere AVG som jeg er blevet anbefalet når jeg lige finder det et sted !

I min oversigt over mine programmer ligger der nogle som jeg faktisk ikke ved hvad er men tør jo ikke lige slette dem hvis de evt. er programmer der bruges til et eller andet vigtigt. Kan virus programmet AVG afgøre om det er noget spyware eller lign som er installeret uden min accept og så fjerne det eller skal det gøres manuelt ?
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 11:07 #13
Hva er nå dette da ?

"Network Associates WebShield SMTP V4.5"

Er det en virusvasker som e-mail har pasert på veien fram til deg ?? (Uten å sjekke saken så tenkte jeg at det var ditt eget virusprogram.)

Hvis virus har blitt "vasket vekk" i løpet av datatransporten og før den kom fram til din maskin så har du heller ikke en ikke aktivisert virus i karantene.
Avatar billede zoom Praktikant
21. august 2003 - 11:13 #14
Kan det være fordi jeg køre gennem en mailserver hos et webhotel så det er deres virus program der finde den før jeg får den hjem i min outlook
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 11:14 #15
NAW ser ut til å være de som leverer denne. Du har ikke noe slikt installert ??
http://www.nai.com/us/index.asp
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 11:18 #16
Ja det kan godt hende at webhotelets virus program har "vasket vekk" virusen. I så fall så har den aldri kommet fram til din maskin.

Det finnes flere virusprogrammer som er beregnet til å kjøre på en server hos webhoteller og andre steder og som har til oppgave å "vaske vekk" virus før den får passere ut til kunder eller brukere. Slike virusprogrammer for servere koster en del penger.

Du kan selvfølgelig godt kjøre virusprogram på din PC i tillegg.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 11:21 #17
Hvis viruset har blitt detektet av virusprogrammet på din egen maskin så kan det ligge i karantene der fram til du sletter det, for eksempel ved bruk av en online virusscan.

Dersom det har blitt slettet av en virusvasker hos webhotellet så har det aldri noen gang kommet fram til din PC.
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 07:45 #18
hvordan går det så?
har du fået det op at køre?
har du brug for mere hjælp?

vi hører gerne hvordan det går

carsten