Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
06. august 2003 - 15:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tegne med cylinder

Hvordan får man en cylinder til at vokse i et bestemt mønster?
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. august 2003 - 15:19 #1
Hvilken mønster tænker du på? Du kan eventuelt se lidt på Morhing teknikken!
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
06. august 2003 - 15:33 #2
jeg har en cylinder jeg gerne vil have til at vokse efter en path (streg)
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
06. august 2003 - 16:28 #3
Så bruger du create->Compound Objects->loft. Vælg en cirkel som shape og lav/vælg en path som den skal følge.
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. august 2003 - 16:40 #4
Umiddelbart vil jeg sige at du kan bruge din Morh og Morhe en Cylinder til et eller andet mønster. Men hvis det er et meget komplekst mønster vil jeg sige at du i stedet for rent geometrisk lader din cylinder vokse så bare byg en Alpha channel i cylinderens material og animere den. Der er sikkert en masse måder der er altså også en anden måde (men er ikke sikker på at det virker til dit projekt) hvor du kan bygge polygon-geometry (næsten som nurbs) ud fra en spline - men jeg er ikke sikker på at du kan lave en slags "vokse" effekt. Desuden findes der et plug-in der er designet netop til det formål. Den kan købes på www.digimation.com og er faktisk slet ikke så dyr (under hunderede kroner). Den hedder "Grow" - her er et direkte link:
http://www.digimation.com/software/asp/product.asp?product_id=45&category_id=1

Held og Lykke
ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. august 2003 - 16:45 #5
moohykler>> Ja, det er rigtigt at man kan bruge Loft men det laver bare en statisk geometri mesh - jeg mener ikke du kan animere en "Grow" effekt direkte uden at være meget kreativ! Sig endelig til, hvis du mener noget andet :-))
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
06. august 2003 - 16:52 #6
moohykler -->> hvordan laver jeg en streg der "bliver tegnet"?
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
06. august 2003 - 16:54 #7
zerohero -->> hvordan gør jeg det?? (jeg er HELT ny til 3dsMax)
Avatar billede zerohero Nybegynder
06. august 2003 - 17:49 #8
Hvad mener du med en streg der bliver tegnet?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. august 2003 - 17:58 #9
Hehe hvad med bare at bruge modifieren "path-deform" ?

Hvis jeg har forstået dit ønske korrekt, er det den klart letteste måde at gøre det på:

1. Du laver en cylinder

2. Læg en path-deform modifier på din cylinder

3. Tegn en spline, som cylinderen skal "tegnes" efter.

4. Gå ind i cylinderens path-deform modifier, og tryk på knappen "Pick Path", du kan nu vælge din spline som path

5. Så er det ellers bare at animere parameteren "stretch". Du kan også se hvad de forskellige andre parametre gør.

Har selv brugt det for nyligt - det tager under 1 minut at sætte op.
Avatar billede tiger_webdesign Nybegynder
06. august 2003 - 19:49 #10
i11uzion -->>> Sådan gør man det...

Tak for hjælpen...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. august 2003 - 22:35 #11
det var så lidt da :)