Avatar billede mdk_2000 Nybegynder
05. august 2003 - 13:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

root login

jeg har mandrake 9.1, og kører med kde, men jeg kan ikke finde ud af at logge ind som root, er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
05. august 2003 - 13:50 #1
Nemt.. logud med din nuværende bruger.. og når du skal logge ind igen, skriv root... Da du installerede linux, bad den dig om root pw.. Indtast det, og du er kørende. :)
Avatar billede mdk_2000 Nybegynder
05. august 2003 - 13:53 #2
nej, når jeg logger ud viser den kun min bruger, ikke root
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
05. august 2003 - 13:53 #3
Kan du ikke selv skrive root?
Avatar billede mdk_2000 Nybegynder
05. august 2003 - 13:54 #4
nej man kan kun vælge, så vidt jeg kan se, det er i kde
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
05. august 2003 - 13:56 #5
Sikker på det ikke er en eller anden indstilling du har sat på?
2sek.. giv mig lige lidt tid til at tjekke det...
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
05. august 2003 - 15:04 #6
Når jeg starter op... Så får jeg en login boks frem, hvor jeg selv kan skrive hvad jeg vil... Der burde du kunne skrive root og dit password..
Reboot din linux maskine og prøv igen...
Avatar billede JoeX2 Praktikant
05. august 2003 - 15:31 #7
Det er rigtig at man ikke kan logge ind som root i mandrake 9.1's standart indstilling. Du kan vælge Mandrake Control Center -> Maskinel -> Valgprogram for skærmhåndtering -> (Vælg noget andet end MdkKDM)

Derefter vises der et andet billede som login skærm, hvor du kan skrive brugernavn i stedet for kun at kunne klikke på det.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. august 2003 - 19:44 #8
jeg ser nu heller ingen grund til at logge ind som root.

brug "su" til at skifte bruger til root... eller endnu bedre: brug sudo til at køre den kommando, du ønsker, som root.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
07. august 2003 - 10:40 #9
thomasledet har helt ret. Hvis man vil bruge prompten til at ændre opsætingen er disse 2 kommandoer måden at gøre det på. Ellers vil jeg også anbefaler Mandrake Control Center. Den gør mange ting lettere for nybegyndere og nogle ting hurtigere for alle.