Artikel top billede

KMD's gamle logo til venstre erstattes af det nye logo til højre.

KMD ændrer i sit ikoniske logo efter 17 år

KMD er diskret begyndt at indføre nyt logo, som afløser det logo, som selskabet har anvendt i 17 år. Læs om ideen bag det nye logo - og se KMD's nye slogan.

Efter 17 år uden den store udvikling, indfører KMD nyt logo og ny såkaldt ‘visuel identitet’ i en større rebranding.

Selskabets ikoniske logo med de hvide eller sorte bogstaver og den grønne firkant blev lanceret i 2007 og er siden blevet anvendt på al materiale fra KMD.

Men nu ændres det, så bogstaverne bliver grønne - men i en anden nuance - og firkanten fjernes.

Den nye identitet er udviklet af selskabets nye kommunikationsdirektør Julia Vollertsen samt bureauet Frankly.

Den grønne firkant fjernes, og ‘KMD’ skal fremover skrives med en ny grøn nuance, der er mørkere end den skarpe grønne farve, som firkanten i det tidligere logo havde.

Desuden er bogstaverne mere fremtrædende og skarpe, lyder det fra KMD.

"Ambitionen med projektet har været at udvikle en ny brandplatform i tråd med både vores og samfundets udvikling inden for innovation og ny teknologi. Vores visuelle udtryk skal afspejle vores ambitioner og den rejse, som KMD er på," meddeler Julia Vollertsen.

Ifølge hende Jlæner den nye visuelle identitet sig kraftigt op ad den tidligere identitet, og at der er tale om en opdatering til det moderne KMD.

"Vores KMD-brand er en institution i dansk it-historie, og vi har med nænsom hånd justeret og genbrugt så meget som muligt," siger hun.

Hun fortæller, at det nye logo er "mere ambitiøst og markant" og at det "peger meget frem, men grundlæggende består af allerede eksisterende elementer fra vores gamle logo."

Med det nye logo kommer også et nyt slogan - det, som man i marketingbranchen kalder for et 'payoff.'

Det kommer til at være "Future at hand."

Julia Vollertsen fortæller, at ændringerne i første omgang vil finde sted på alle websites og lignende samt på al materiale, der sendes til KMD’s kunder og samarbejdspartnere.

Der vil dog komme en periode, hvor man godt kan støde på det gamle logo også, fortæller Julia Vollertsen til mediet

“Jeg laver ikke en stor bunke af notesblokke og brænder dem. Jeg knuser heller ikke alle KMD-krus. Det, synes jeg, er en ressourcemæssig og økonomisk fornuftig måde at gøre det på,” siger hun til Kforum.