Avatar billede mathiash Nybegynder
01. august 2003 - 10:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til installation af freeBSD

Hej.

Jeg har en lidt ældre computer med win 3.11, 500 mb. harddisk 64 mb. ram osv.

1.
Først vil jeg høre om det er muligt at installere freebsd på sådan en computer, kan den klare det?

2.
Så vil jeg høre om der er nogen der gider at ligge det præcise link til freebsd installationsfilerne eller hvad det nu hedder.

3.
Og hvis det nu er: Lidt hjælp til installationen.

Jeg håber at der er nogen der vil hjælpe.
//Mathias
Avatar billede mathiash Nybegynder
01. august 2003 - 10:16 #1
Tror vist jeg har fundet noget.
Avatar billede mathiash Nybegynder
01. august 2003 - 11:38 #2
Har fundet ud af spm 2, men vil meget gerne have hjælp til 1 og 3
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. august 2003 - 22:34 #3
hent mini isoen ((hvis du vil lave netværk install) i version 4.8 .. 5.1 er ikke stable ..

om der er plads ved jeg ikke helt .. en minimal instalation vil jeg tro .. men om der bliver plads til XFree86 tror jeg ikke
og instalationen er nem .. bare vælg standart instalation .. hvis du har prøvet med linux vil det være det samme du skal bare oprette partition og filsystem. og så sætte netværket op .. så får du muligheden for at oprette developer system med X/uden X m.m scroll ned og vælg vælg en minimal instalation.
.. så kan du vælge at instalere over nettet eller fra cd .. hent over nettet hvis du har hentet mini-iso'en .. ellers fra cd.
hvis du vælger over nettet skal du sætte netværket op med det samme ... du blive spurgt og dit netkort .. og kan vælge med dhcp eller uden .. så du skal have gateway,dns servere klar hvis det bliver uden dhcp .. jeg har ikke lige styr på hvis det er med dhcp .. så du må prøve dig frem der.
og så når det er klaret .. så skal du bare lige sætte root pass og måske oprette en normal bruger.
når du bliver spurgt om du vil instalere extra software eller ports collection skal du svare nej..

thats it ..  hvis der altså bliver plads .. men det finder du hurtigt ud af.

når det så er klaret .. så kan du se hvor meget der bliver plads til at instalere.

spørg igen hvis der er noget.
Avatar billede mathiash Nybegynder
02. august 2003 - 10:22 #4
Ok, Jeg har downloadet minimal installationen m. iso filen.
Hvad skal jeg så?
Jeg vil helst installere det med cd´er da for det første ikke er nogen netkort i endu, og for det andet har vi tdc adsl med 2 ip´er og begge er brugt.

//Mathias
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. august 2003 - 17:48 #5
så kan du ikke bruge mini isoen ..
hent fuld version og sæt den i din cdrom og boot op på den.
Avatar billede mathiash Nybegynder
03. august 2003 - 09:03 #6
Ok, prøver...
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. september 2003 - 04:34 #7
kommet videre ?
Avatar billede mathiash Nybegynder
01. september 2003 - 15:06 #8
Sorry, havde helt glemt spørgsmålet :0(

Den pc jeg vil installere på virkede harddisken ikke, men tak for hjælpen, læg et svar, har ikke fået fat i en ny harddisk endu.

:0)

//Mathias
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. september 2003 - 15:39 #9
ok .. svaret ligger der allerede ;)
Avatar billede mathiash Nybegynder
01. september 2003 - 18:47 #10
he he, er vist lidt dum idag.
:0D
Avatar billede mathiash Nybegynder
03. september 2003 - 17:47 #11
Nu har jeg næsten fået det til at fungere,

jeg har downloaded i386 FreeBSD - Install (standard install) 4.8 fra http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=15

jeg har pakket iso filen ud og smidt det hele ned på en cd, og booted op fra den, men får en fejl noget med: Boot disk error insert system disc and type enter.

Hjælp!

//Mathias
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. september 2003 - 18:17 #12
kender ikke lige den fejl ..

hvis det er den precise ordlyd af fejlen kan jeg nok ikke hjælpe meget ..

ellers find ud af hvad den helt precis siger og slå det op i google groups.