Avatar billede zero_ Nybegynder
30. juli 2003 - 09:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Internetforbindelse med TDC ADSL

Hej

Ang. statisk opsætning.

Jeg har tidligere anvendt router, men ønsker nu direkte opsætning mellem modem og netkort. Dog er det ikke lykkedes mig at få åbnet forbindelsen - der er ikke internetadgang. Jeg har i /etc/network/interfaces brugt en statisk opsætning, hvor adresse og netmaske angives - skal der mere til? Sidstnævnte står til 255.255.255.0..

Jeg har Bredbånd ADSL fra TDC og anvender Woody.

Alt hvad jeg ønsker er direkte forbindelse mellem modem og netkort..

På forhånd tak :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. juli 2003 - 09:43 #1
Sæt den op til at bruge DHCP. Jeg ved ikek om det er ændret, men for 1½ år siden da jeg fik BB|ADSL SKULLE man acceptere en IP fra deres BB-RAS server for at der blev åbnet for routing fra IP nummeret...
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 10:26 #2
Det afhænger meget af hvilken TDC ADSL du har.

PPPoA (TDC Internet Opasia NetExpress 1) er det ikke så lad os skippe den.

PPPoE (TDC Internet Opasia NetExpress 2) - vil kræve et PPPoE opkalds program
(sådan et er der i de fleste routere).

Bridge med DHCP (Teledanmark BB) - skal du bruge DHCP *også* selvom du har
fast IP (fast IP er nemlig en dynamisk IP hvor du bare for den samme hver
gang).

Bridge (TDC Internet Zillion pro@ccess) - burde virke med statisk opsætning.

TDC har ændret alle navnene og jeg mener ikke at de sælger PPPoX
løsningerne længere (altså får alle nye privat kunder det der i gamle dage
hed BB).
Avatar billede zero_ Nybegynder
30. juli 2003 - 12:26 #3
Jeg har Teledanmark BB, men det er mig simpelhen ikke muligt at få oplysningerne via DHCP. Ved netværksopsætningen under installation, får jeg blot at vide, at det mislykkedes.. :-/
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 12:38 #4
Kan du komme på via DHCP med en dum Windows PC ?

Hvis nej => kontakt TDC

Hvis ja => så skal der nok bores lidt i din Linux opsætning
Avatar billede zero_ Nybegynder
30. juli 2003 - 13:05 #5
Der er intet problem med Windows PC'en.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 13:10 #6
OK - så må det jo være noget i din Linux opsætning.

Så du må nok hellere forklare lidt om hvorvidt derer mere end et netkort i, opsætningen etc..

(jeg kender desværre ikke så meget til Linux og DHCP, så vi skal nok have
andre på banen)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. juli 2003 - 13:17 #7
hvordan prøver du at sætte den til at hente ip?
jeg har en bekendt der har en debian server kørende på en TDC-løsning.
Jeg ved ikke præcis hvilken løsning det er, men han bruger pppoeconf til at hente ipen fra TDC.
Det kunne være det var noget af det samme ved dig?
Han har forresten Siemens "modem" hvis det kan hjælpe.

Dette link skulle også gerne hjælpe dig på vej, forudsat at du har samme løsning:
http://www.eksperten.dk/spm/318883
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 13:21 #8
pppoeconf må være PPPoE ikke BB (jævnfør min første post) !
Avatar billede zero_ Nybegynder
30. juli 2003 - 13:24 #9
Jeg har Siemens SpeedStream 5100 modem.

Pt. har jeg kun et netkort i, men snart et til, da maskinen skal sættes op som gateway.

Jeg har sat den til at hente ip ved brug af flg. linie i /etc/network/interfaces: iface eth0 inet dhcp, men uden held :(

Præcis hvilke konfigurationsfiler vil I se? :)

Netkortet er med Realtek 8139 chip og er installeret korrekt..
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2003 - 18:25 #10
Prøv og læs lidt på:
  http://tldp.org/HOWTO/DHCP/x74.html
  http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialNetworking.html
som jeg læser der så skal der mere til !
Avatar billede oz2kas Nybegynder
31. juli 2003 - 00:31 #11
jeg har snakket med min kammerat.
han siger følgende (efter at have læst denne post siger han at han har NetExpress2):
Til at starte med havde han i /etc/network/interfaces, sat sit interface til dhcp, den kom med fejl, denne fejl var at den ikke havde nogen dhcp-server at hente en ip fra.
så brugte han pppoeconf, og kunne komme på.

han har midlertidigt sat den til at have en fast ip (en tilfældig, han har brugt 10.0.0.1 (af hvilken grund ved jeg ikke, men den skulle være ligegyldig)).
dette har han gjort for at undgå den fejlmeddelse.

igen kører han pppoeconf, som sørger for at interfacet ppp kommer op (den henter ip fra TDC).

Dette vil du også kunne se i "ifconfig".

Jeg ved ikke om det har hjulpet dig noget, eller om det er samme løsning.

arne_v, den løsning du omtaler som er BB, hvilken abb. type er det? jeg kan ikek lige komme på det.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2003 - 07:11 #12
NE2 er PPPoE og det kræver som sagt et opkalds program.

TDK BB ADSL gør ikke. Det er simpelt DHCP på en direkte tilslutning.

TDK BB var det ADSL abonnement som inkluderede telefon abonnement.

Nu har TDC igen igen ændret alle navnenene. Og så vidt jeg ved er
det den løsnin der svarer til BB som man generelt sælger idag.
Avatar billede zero_ Nybegynder
01. august 2003 - 19:02 #13
Jeg har nu fået adgang, men ved opsætning af statisk ip! :)

Tak for interessen ved tråden.