Avatar billede Syska Mester
30. juli 2003 - 09:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flere mail domains på samme computer

Hej gutter og gutinder

Jeg sidder og tænker over hvordan jeg nemmest kan få min mailserver til at håndtare flere domains. Jeg har en OpenBSD med postfix installeret samt Courier-IMAP.

Ved ikke hvordan det skal være da det ene er et familie domain og det andet er et venne domain.

Lige nu opretter jeg bare en UNIX konto og så er der automatisk oprettet en familie mail til dem, men jeg vil gerne have det adskilt på en eller anden måde så min venner ikke også får en familie email, men kun det vi har som vores venner domain.

Hvordan kan det laves...hvad er nemmest...alle foreslag er meget velkomne......
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 16:22 #1
i min opsætning af postfix kører jeg med flere domæner; her har jeg oprettet brugerne i operativ systemet - ja det er linux, men forskellen burde være ens. Det skal måske lige siges at jeg opretter brugerne for at de også har deres domæner liggende under deres brugernavn; hvis det kun er mails, så kan det måske være en ide at bruge postfixs indbyggede userdb, så du ikke åbner mere end højest nødvendigt. Endnu en grund til at oprette brugerne i operativ systemet er at det er nemmere at authentikere brugerne fra Courier-IMAP.

Anyway så skal ud oprette i /etc/postfix/virtual
domaene1.dk    X  (det første er for at lade postfix vide at at den skal
modtage mails for dette domæne)

fornavn@domaene1.dk  brugernavn1
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 16:22 #2
hov jeg havde vist ikke læst din posting ordenligt; du oprettet brugerne i unix allerede;
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 16:29 #3
men hvis du opretter deres brugernavn i unix som noget andet (noget i stil med user1, user2, .. userN) end hvad deres mail-adresse skal være, så får de godt nok en mail-adresse på dit familiedomæne men det er ikke lige noget som man kan gætte.

Ellers, hvis du gør som det ovenstående så kan du afslutte /etc/postfix/virtual med

@fam-domaene.dk postmaster (hvilket betyder at alle mails til domænet som ikke er i virtual bliver videresendt til postmaster)
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 21:05 #4
ellers kig engang på nedenstående side; der gemmes brugerne i mysql

http://www.marlow.dk/tech/postfix.php?noframe=yes
Avatar billede Syska Mester
09. juli 2004 - 18:05 #5
lukker